Avatar billede baardj Nybegynder
02. januar 2006 - 14:49 Der er 2 kommentarer

Tilføj netværksprinter i.f.m. windows 2000 domæne

Hejsa

I forbindelse med at vi har anskaffet os et print-billing-program er vi løbet ind i nogle vanskeligheder. Allerførst vil jeg lige rids nogle fakta op:

Vi har et domæne med 10-12 servere og ca 350 klienter.  Serverne kører win2000 og klienterne kører winXP.

Vi har ca. 30 forskellige printere som ca 500 brugere (oprettet på domænet) skal kunne skrive ud fra.

brugerne skal selv tilføje de enkelte printere via Windows-guiden "tilføj Printer".

En stor del af brugerne har tillige egne bærbare pc'ere, hvorfra de IKKE logger på domænet, men alligevel bruger domænets printere til udskrift.

Dette går sådan set også fint nok. Der har dog i en del tilfælde været problemer når brugerne skulle tilføje printere (både fra stationære PC'ere, som er tilkoblet domænet og især fra de bærbare, som ikke er koblet til domænet). Problemet, som er periodisk, består i følgende:

I.f.m. tilføjelsen af printeren beder systemet om brugernavn og adgangskode, men systemet har ikke altid villet acceptere brugerens eget brugernavn og password, hvorfor vi som administratorer har indtastet vores istedet. Som sagt har det kun en gang imellem været sådan, og vi har ikke kunnet se nogen logik i det - vi har tjekket rettigheder.

Så første spm. lyder således: Hvad skyldes det, at brugerne en gang imellem får en besked om at de ikke har rettigheder til at tilføje printeren (og kun engang imellemn)?

Dette har vi altså kunnet leve med indtil nu, men efter at vi har fået installeret det nævnte print-billing-system (PCounter), bliver det straks værre, idet nu - i de tilfælde, hvor vi har brugt administratorkontoen til tilføjelse af printer hos brugerne - brilver administratorkontoen, der bliver bon'et for de enkelte udskrifter.

Vi har prøvet at slette printerne hos den enkelte bruger for derefter at oprette dem igen, men nu beder guiden ikke om brugernavn og adgangskode - den "husker", at det er via administratorkontoen printeren skal tilføjes. Og dermed bliver det altså stadig administratorkontoen der bliver bon'et for de efterfølgende udskrifter og ikke brugeren.

Jeg håber, at ovenstående kan forstås - det er lidt svært at forklare. Men i hvert fald er mine spørgsmål således:

spm 2: Kan man nogle steder i systemet ændre eller slette oplysningerne om, at det var via administratorkontoen, at printeren blev tilføjet (Jeg kunne forestille mig, at det var et sted i registreringsdatabasen, men har ikke kunnet finde det).

Vi har også prøvet (for en enkelt bruger) at slette alle printertilføjelser i håbet om, at det også slettede "tilknytningen til administratorkontoen". Men uden held.

spm 3: Har nogen eventuelt et forslag til, hvordan man kan for "tilføj printer"-guiden til igen at spørge efter brugernavn ag adgangskode, så vi får mulighed for at indtaste brugerens eget brugernavn og adgangskode.

Det var en lang smøre - jeg håber det forstås. Stil gerne uddybende spørgsmål.

Mvh
Avatar billede baardj Nybegynder
02. januar 2006 - 14:57 #1
Hold da helt op, hvor har jeg lavet mange stave- og trykfejl, så herunder gengiver jeg lige de to værste afsnit i en forhåbentlig mere rigtig udgave:

Dette har vi altså kunnet leve med indtil nu, men efter at vi har fået installeret det nævnte print-billing-system (PCounter), bliver det straks værre, idet det nu - i de tilfælde, hvor vi har brugt administratorkontoen til tilføjelse af printer hos brugerne - bliver administratorkontoen, der bliver bon'et for de enkelte udskrifter.

spm 3: Har nogen eventuelt et forslag til, hvordan man kan få "tilføj printer"-guiden til igen at spørge efter brugernavn og adgangskode, så vi får mulighed for at indtaste brugerens eget brugernavn og adgangskode.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. januar 2006 - 15:10 #2
Forståelsen er da rimelig....

Men helt grundlæggende mangler der info om, hvorledes man egentlig printer til printerne.

Man kan jo printe direkte til printerens IP-interface (og dermed omgå de fleste Printer Accounting Servers). Det er godt at være opmærksom på...

Men jeg læser mellem linjerne at i printer via en printserver - og det er nok på denne at rettighederne for de enkelte printere er sat forkert.
På printerserveren skal I tjekke hver enkelt printers "sikkerheds" faneblad, og tjekke at "alle/everyone" har de rigtige rettigheder til printeren. Hvilke rettigheder der gives, afhænger selvfølgelig af jeres politik, men som minimum skal "alle" have fuld adgang til at printe. Og noget kunne tyde på at det ikke var tilfældet.

Hvad sletning af eksisterende forbindelser angår, vil jeg tro I kan se printeren på en oversigt med "Net Use" kommandoen i en kommandoprompt.
Så vil en "Net Use \\server\printer /Delete" kunne fjerne tilknytingnen, og dermed også kendskaben til administratorkontoen.

Det er umiddelbart mit bedste bud - for så vil guiden også automatisk komme og prompte efter brugernavn igen (bort set fra at rettigheden så skulle være korrekt, og den dermed slet ikke vil spørge....)

Lad høre hvad I oplever...