Avatar billede caschmidt Nybegynder
02. januar 2006 - 13:14 Der er 6 kommentarer

Undlade at slette sidefilen

I DataTid nr. 12.2005 beskrives bl.a. hvordan man kan forhindre Windows i at slettes sidefilen ved nedlukning af PC'en.
Er det en god ide, at undlade at slette den?
Eller er det bedre at lade Windows "rydde lidt op" ved at slette den - og danne en ny næste gang man tænder for comp. ?
Avatar billede screem_brille Novice
02. januar 2006 - 13:18 #1
den slettes normalt ikke ved nedlukning, den nulstilles måske, men den slettes ikke. (det er en fejl fra deres side hvis de skriver det)
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. januar 2006 - 16:59 #2
præcis - man kan af sikkerhedshensyn bede windows om at slette den ved nedlukning - kan det tænkes du har byttet lidt rundt på sagerne?
Avatar billede caschmidt Nybegynder
09. januar 2006 - 09:05 #3
DataTid har selv svaret således:
Registreringsdatabasen styrer ikke, om Windows skal slette sidefilen rent fysisk, men om filens inaktive sider (en side er 4 KB) skal fyldes med nuller. Der er altså tale om en sletning af filens indhold.
Formålet med at nulle sidefilen har at gøre med sikkerhed. Når der ikke er tilstrækkelig plads i hukommelsen, bliver dele af hukommelsens indhold lagt ud i sidefilen på disken for at frigøre den plads, som et eller andet program efterspørger. Og filens måske følsomme indhold vil jo i princippet kunne læses af en anden person, som kan få adgang til maskinen efter den er blevet lukket.
Hvis man har meget hukommelse installeret i sin computer og sidefilen derfor er tilsvarende voluminøs (som regel 1,5 gange ram-mængden), vil man derfor kunne spare nedlukningstid, når hovedparten af filen ikke længere skal nulles.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. januar 2006 - 20:01 #4
I XP er det åbenbart anderledes end windows 2000, for sletning af pagefile.sys i denne sletter filen fysisk fra disk og opretter den igen ved næste start af maskinen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. januar 2006 - 00:00 #5
husk at acceptere eget svar ;)
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 17:07 #6
brug for mere hjælp ?