Avatar billede pjotter Nybegynder
28. april 1999 - 00:00 Der er 16 kommentarer

Kan ikke genkende nr.2 hardisk efter formatering af C-drevet

Er der nogen der kan hjælpe?
Jeg har et harddisk problem som jeg trænger noget hjælp til.

Jeg har en 133Mhz med en to harddiske: 1,2 (C) og 6,4Gb (D). For en uge siden har jeg formateret C drevet for at installere Windows 98 på ny. Dette gjorde jeg for at den var blevet alt for langsomt.
Nu er problemet at nu vil min computer ikke genkende D-drevet. Fdisk kan finde det, men uden drevbogstav. Jeg har provet PartitionMagic: samme problem.
Jeg kan ikke en gang formatere D-revet da den ikke vil genkende drevet med et bogstav. Desuden vil jeg meget nødigt miste alle min vigtige data på D-drevet.

Vil det hjælpe hvis jeg fysisk framonterede c-drevet, således at d-drevet bliver til c-drevet. Vil den så kunne genkende dette

Er der nogen der har et godt råd?

Hilsen,
Peter.
Avatar billede tox Nybegynder
28. april 1999 - 23:55 #1
Har du brugt windows 98 startdisketten til at starte op på og reinstallere windows på C-drevet???
Hvis ikke så prøv det...installationsprogrammet bør (med alle microsoft-undtagelser) genkende D-drevet. Jeg har selv lavet samme øvelse et par gange uden probs.
Avatar billede remmy Nybegynder
29. april 1999 - 04:29 #2
Du skal først bruge FDISK
Avatar billede jpswebcon Nybegynder
03. maj 1999 - 20:55 #3
der er to problermer i det:
først skal du have maskinen til at kende c drevet, det har du vist klaret. Det skal fdiskes og formatteres, ok.
så skal du have lagt en dos ind så den kan kende begynde at kende et styresystem, derefter windows.
Nu skulle windows gerne finde resterende drev, hvis den ikke gør det må du kikke i bios om drevet er smuttet der. Du kan bytte kablerne om på diskene og således omdefinere boot disken. Du kan altid pille disk c ud og boote fra en diskette. Men så skal du lægge windows ind igen.
Avatar billede tomboz Nybegynder
12. maj 1999 - 09:44 #4
Du skal ikke bruge dos. Du skal bare bruge en startdiskette, og starte den op på den måde. Når du så har reinstalleret Windows, skal du gå ind i BIOS'en, og se om den kan finde din sekundere harddisk. Kan den det, skal du gå ud af BIOS'en igen. Men du skal huske at gemme det du har lavet, for når du checker om den kan finde flere enheder på maskinen, laver den nogle ændringer som du skal have gemt, ellers får du ikke noget ud af det du har lavet. Der efter kan du gå ind i Windows og se om den kan finde harddisken. Kan den ikke det, kan du prøve at se på jumperne bag på harddisken, der skal for det meste ikke sidde nogen. Så gør der det, skal du tage dem ud.

Du kan komme ind i BIOS''en på mange måder, f.eks. ved at trykke på Del knappen som sidder lige over piletasterne. Eller F5 tasten.
Avatar billede pjotter Nybegynder
14. maj 1999 - 20:23 #5
Kærre alle der har svaret,
Disken er ny hos en expert. Han har fortalt mig at mit gamle system (bundkort etc)ikke normalt kan acceptere de der større harddiske. Derfor er der brugt et program (diskmanager tror jeg) som fortæller BIOS'en at den skal acceptere drevet alligevel. Når man så formaterer C-drevet bliver noget på D-drevet ødelagt (partitioneringen). Dette betyder at dataen ikke er til at finde mere. Fdisk, BIOS ogandre kromspring hjælper ikke noget. Der skal expertprogrammer og viden til for at genskabe de "tabte data".
Avatar billede fuxi Nybegynder
08. juni 1999 - 23:13 #6
Disk Manager er så vidt jeg ved til Western Digital hardiske. Men det er korret at det kan være nødvendigt at installere et bestemt program for at få computeren til at acceptere en stor harddisk. Det skyldes at ældre BIOS'er ikke kan styre store diske. Et andet problem er håndtering af store diske i Dos
(OK nu må jeg hellere sige at store diske jo er relativt. Men da jeg byggede computere for et par år siden havde vi problemer med 2,5 GB HDer)
Iøvrigt kan det for det meste lade sig gøre at recover en harddisk med Norton Utilities.
Avatar billede hamderper Nybegynder
21. juli 1999 - 02:02 #7
Skulle ikke være noget problem, prøv at formatere begge disk, EN AD GANGEN derefter fdisk igen og angive aktiv partion, måske format efter genstart
Avatar billede douglas Nybegynder
06. august 1999 - 14:42 #8
Synd for dig!
Avatar billede bjo Nybegynder
12. august 1999 - 23:21 #9
Det er muligvis et FAT16/32 problem, hvis dit d-drev tidligere er fdisket og formateret til fat 32 og du nu kører fat 16 kan bios bios ikke finde drev og OS kan ikke  finde disk.

Andre en Western har et diskmanager program
Avatar billede Kaj Nybegynder
13. november 1999 - 00:39 #10
Til fuxi, disk manager er ikke kun til western digital, men alle diskproducenter laver "disk manager" til at håndtere sine diske.!
Til Pjotter, da du formaterede dit c-drev slettede du også dine partitionsfil derfor kan din maskine nu ikke finde ud af det, du kan måske få "norton utilities" eller lignende programmer til at finde dine partioner aligevel, prøv dig frem. Ham der experten der talte om at dit gamle system (bundkort ect) ikke kunne arbejde med store diske er måske så stor en expert, det er ikke hardwaren der er problemet ved store diske, men softwaren. Windows95 med FAT16 kan ikke se diske større end 2048 Megabyte. Der skal en FAT32 til for at se diske op til (så vidt jeg husker)8,4 GB. Og derudover skal det være understøttet i din bios.
good luck
Avatar billede pjotter Nybegynder
13. november 1999 - 14:17 #11
Jeg har løst problemet ved at købe ny computer.
Farvel!
Avatar billede Kaj Nybegynder
13. november 1999 - 15:33 #12
For billigt! Du har da ikke bare smidt det gamle ud. Du ka da ikke bare give op!
Avatar billede drake Nybegynder
17. december 1999 - 14:45 #13
Start Fdisk op igen og gå ind og sæt "Active partition" til dit C:drev
Avatar billede denboj Nybegynder
25. januar 2001 - 21:02 #14
jeg ville sige øvøvøvøvøvøvøvøvøvøvøv luk spm. nu
Avatar billede cm16 Nybegynder
15. maj 2001 - 14:13 #15
tag dit cd-rom drev ud af pc\'en og gå ind i bios\'en når du starter op og tryk på den knap der finder alle cd-rom/harddisk/floppy drev og når du kan se din denne computer skal du formatereden og bag efter skal du sætte dit cd-rom drev i computeren og gå ind i bios\'en når du starter op og tryk på den knap der finder alle cd-rom/harddisk/floppy drev og så virker det

/cm16
Avatar billede sepper Nybegynder
03. juni 2001 - 04:31 #16
Hvis man taber sine filer pga. manglende partitions oplysninger eller FAT tabeller og lignende så få fat i programmet \"Lost & Found\" !!!., det ordner skærende. Jeg har selv været helt derude hvor jeg troede alt var tabt men det viste \"lost & found\" det ikke var.