Avatar billede knat Novice
31. december 2005 - 22:28 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opstarts problem med Asus bundkort

Mojn Alle
Jeg har skiftet bundkort til et Asus A7V880 samt nyt ram jeg har bibeholdt alt andet, men når jeg starter op går der ca. 5-30 sekunder så lukker maskinen ned igen, og sådan går det hele tiden, er der nogen der har en løsning bortset fra at returnere bundkortet.

All the best
            KNAT
Avatar billede there-is-only-xul Nybegynder
01. januar 2006 - 00:34 #1
sæt pc-speekeren til, så du kan høre bip-koden, og slå den op i din manual.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. januar 2006 - 03:02 #2
Prøv lige at tage cpu-køleren af og sæt den på igen. Det lyder som om det er et varmeproblem, hvor temperaturen stiger for hurtigt og bundkortet lukker så ned igen for at beskytte cpu'en.
Husk at komme et ganske tyndt lag kølepasta på og vend cpu-køleren rigtigt. Udfræsningen i bunden af køleren skal vende mod den ophøjede kant på processor-soklen.
Avatar billede halifax Nybegynder
01. januar 2006 - 03:06 #3
Når du har skiftet en så betydende del som bundkortet er du nødt til at geninstallere Windows (XP formodes) for at systemet "kender" dit nye hardware, chipset og hvad bundkort ellers indeholder af komponenter. Det skal jo bruge nye og andre drivere end dit gamle bundkort.

Dertil kommer at du efterføgende er nødt til at aktivere Windows XP igen, da udskift af bundkort er en af de ting, som kræver genaktivering.

Såå..  i med din XP skive. Du kan formentlig klare dig med at lave en såkaldt Repair. En ofte anvendt "opskrift" er dette

1. Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD. Husk at i Bios skal stå First bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2. Springe det første tilbud om Repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3. Nu kan der vælges, hvilket drev den nye installation skal ligge på, og her er det som regel drev C.

4. Nu fortæller den, at der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5. Der laves nu en helt ny installation, men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt. Men nu skulle gerne være sluppet for alle fejl og mangler.

7. PS - husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation".

Efterfølgende skal du sørge for at gå på Microsoft Update og få installeret alle opdateringer til Windows.

Ligeså kan det være at (nogle af) dine programmer ikke virker, men at disse også skal geninstalleres - printer - netværk - what so ever...
Avatar billede knat Novice
01. januar 2006 - 13:32 #4
Svar til there-is-only-xul:
Højtaleren i kabinettet er monteret og kommer ikke med nogen BIP lyd
Svat til halifax:
maskinen lukker og slukker så tidligt at den når ikke at komme i nærheden af Win XP
så fejlen kan ikke ligge deri, yderligere når nan køber en maskine i samlesæt så er der ingen drivere af nogen art og systemet kan dog starte.
Svar til tonnybrandt:
Cpu'en er vendt rigtigt da det er idiot sikret hvordan man skal vende den, hvis man ikke bruger vold, men jeg må indrømme at der er ikke meget pasta mellem køler og cpu'en jeg synes bare at maskinen lukker så hurtigt ned at det undre mig hvis den kan blive så varm på så få sekunder, nogle gange stopper den efter bare 5 sekunder og der når ikke at komme noget på skærmen, andre gange kan jeg være heldig at nå til at skulle trykke DEL for at komme ind i BIOS'en, jeg synes at kunne nå at se at den skriver noget med at den mangler noget/ikke fundet eventuelt noget med CH01 det er svært at se for det går så hurtigt.
Så jeg har stadig et problem

på forhånd tak
Knat
Avatar billede mads-3 Nybegynder
01. januar 2006 - 14:12 #5
cpu KØLEREN ikke cpu'en tænk dig om...
Avatar billede mads-3 Nybegynder
01. januar 2006 - 14:13 #6
jamen så er der jo ikke så meget at gøre andet end at returnere bundkortet og få et nyt.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. januar 2006 - 14:20 #7
Som mads-3 skriver, er det cpu-køleren jeg nævnte og ikke cpu'en. Den kan nemlig godt vendes forkert så der ikke er kontakt mellem cpu-kerne og bunden af køleren. En kollega har gjort det og den opførte sig ligesom din.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. januar 2006 - 16:27 #8
Det er set før her på E. så derfor tillader jeg mig et simpelt spørgsmål:
Har du husket alle afstandsstykkerne til bundkortet?
Avatar billede knat Novice
02. januar 2006 - 19:13 #9
Til tonnybrandt:
Tak for hjælpen, det virkede, så venligst send et svar så vi kan afregne

knat
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. januar 2006 - 00:17 #10
Godt du fik løst problemet *s*
Her er svaret ..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. januar 2006 - 14:45 #11
Takker for point :)