Avatar billede punnishment Nybegynder
31. december 2005 - 11:52 Der er 7 kommentarer

Langsom netværk

Hvorfor er Windows så dårlig til netværksforbindelser?
Hver gang jeg prøver at få forbindelse til en på netværket går der en krig før alle online computere er fundet og derefter en krig før jeg kan logge ind på nogle af dem. Jeg bruger naturligvis windows' egen "Netværkssteder", men er der ikke et alternativ til dette?

Ofte sidder jeg og logger på nettet, og gætter mig frem til den anden sidste nr i ip'en, for det går som regel lidt hurtigere. Dvs. jeg skriver bare: \\192.168.1.x (x gætter jeg mig frem til fra 2-8).
Men ikke engang det går altid stærkt nok. Jeg har 100mbit  netkort på dem alle og min router/switch understøtter dette.

Det hurtigste er vha. af dos, men der kan jeg kun finde ud af at tjekke om en anden computer er online, dvs. ved at pinge den anden: ping 192.168.1.x

Findes der et alternativ og godt program til at få en hurtigere netværksforbindelse?

ps: forbindelsen fejler ikke noget når der overføres filer eller sådan noget
Avatar billede bhcdata Nybegynder
04. januar 2006 - 03:08 #1
Det er ikke Windows der er dårlig. Du skal lede efter fejlen i dit netværk og konfigurationen af dette.

Jeg forventer selvfølgelig at dine netværks kabler er i orden - og med det mener jeg, når du "kører" 100Mbit/s
Kablerne skal ikke være hjemmelavede
Kablerne skal mindst være kategori 5
Kablerne må ikke være klemte
Kablerne må ikke have skarpe bøjninger
Kablerne må ikke ligge parallelt med stærkstrømsledninger eller i nærheden af alle de små transformatorer, der idag anvendes til meget PC-udstyr

Generelt er TCP/IP protokollen langsom - så det kan være en fordel på små windows netværk på lokalnet at anvende NetBEUI protokollen istedet for TCP/IP
NetBEUI protokollen findes også til XP - men ikke standard - den er XP-CD'en, men skal installeres manuelt

Benyt kvalitetsnetkort - og de koster altså en del mere end de billigste på markedet

Switche og routere bliver også langsommere når DHCP funktionen anvendes - det er absolut en fordel at anvende forudbestemte IP adresser på de enkelte PC'er - hvis TCP/IP anvendes
Avatar billede punnishment Nybegynder
07. januar 2006 - 01:08 #2
Jeg kan se at der er mange krav der skal opfyldes, men er disse trods alt ikke kun med til at svække hastigheden meget lidt?

Jeg ved ikke helt hvad den rigtige overførsels hastighed skal være mellem to computere på netværket, men en hurtig beregning vil sige:
100 mbit/s dividret med 8 mbit/mbyte = 12,5 mbyte/s

Min den ligger på 2,5 - 3 mByte/s

Er dette ikke lige i underkanten, til at være kabel/opsætnings fejl? Der må da være noget galt med instillingerne et eller andet sted i windows?
Avatar billede bhcdata Nybegynder
09. januar 2006 - 06:44 #3
Din udregning med hensyn til MB (MegaByte) er som sådan korrekt (Bemærk venligst at mega korrekt forkortes med et STORT M idet lille "m" betyder milli. Ligeledes er STORT B = byte medes lille "b" = bit)

En ting er den teoretiske datamængde - noget helt andet er den FAKTISK overførte datamængde. Med 100% korrekte forbindelse opnås i praksis højest en effektiv overførsle på maksimalt 80% af det teoretiske

I værste fald - kan dårlige forbindelser (kabler / stik) medføre, at den faktiske overførsel ender på 0% - altså INGEN data overført.

Det er for omfattende HER teoretisk at redegør for, hvorfor det forholder sig således
Avatar billede bhcdata Nybegynder
09. januar 2006 - 06:48 #4
Jeg glemte at sige:
Overførsels hastigheden indstiller sig normalt "automatisk" efter den langsommeste enhed (computer/switch/hub osv.) Men kan være "låst" på hver sin hastighed - dette kan også medføre, at data ikke overføres.
Avatar billede punnishment Nybegynder
10. januar 2006 - 17:07 #5
nu har jeg en router / (enten hub eller switch) fra TDC - men den bruger jeg kun til nettet...i stedet bruger jeg min egen switch der er af mærket RUBY der har 10/100 NWay og 8 port - den er godt nok lidt gammel, men her er jeg sikker på at den understøtter 100mbit -> Burde jeg prøve at skifte switchen, eller skal jeg bare prøve at installere NetBEUI protokollen - i så fald, hvordan og hvorledes skal dette gøres -> Er der nogle oplysninger der skal tastes ind udover det der følger med installeringen?
Avatar billede punnishment Nybegynder
29. januar 2006 - 21:50 #6
jeg kan ikke presse mere viden ud af jer?
30. januar 2006 - 07:34 #7