Avatar billede pakken Nybegynder
30. december 2005 - 23:00 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Harddisk viser mindre kapacitet?

Hey.

Jeg har lige installeret windows på min nye pc. Og da jeg så kommer ind og får formateret min nye harddisk siger den, at den kan rumme 131000 mb. Jeg synes det lyder udnerligt, da harddisken jo egentligt skulle være på 250 gb?

Det er første gang jeg har prøvet SATA, og kan godt være jeg er helt ved siden af. Harddisken er en Samsung SpinPoint P120 SP2504C 250 GB

(Jeg har lavet et partition på 20 gb til windows, og den viser nu kun 108 gb på den anden partition...)
Avatar billede screem_brille Novice
30. december 2005 - 23:02 #1
du mangler sp1 (eller bedre SP2) uden en af dem kan windows kun se 128 MB ca
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. december 2005 - 23:04 #2
Installer Servicepack 2 og gå så efterfølgende ind i diskhåndtering.

Højreklik denne computer, vælg administrer. Vælg diskhåndtering.

Du kan nu se den fulde størrelse på harddisken.

Obs, du skal have min. sp1 på før du kan se så store diske. Det har noget med 48 bit lba at gøre som ikke understøttes før sp1.
30. december 2005 - 23:09 #3
Velkommen i 128Gb klubben... Du er nummer 118 der opdager det problem:

Du skal have mindst M$ ServicePack1 (helst 2) på putter for at kunne 'se' over 128Gb...
Kan sakses let fra :
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

Der er iøvrigt go' latin at gøre som du nu har gjort med de ~20 Gb til Windows XP Styresystem+Programmer og så en resterende partion til dine EGNE DATA...

Den resterende partion ka' formateres (efter nævnte ServicePack instalation) vha.
Skrivebord - HøjreMusseTast på [Denne Comp.] - Administrer...  - Diskhåndtering - Find din disk - HøjreMusseTast på den - følg guiden...

Desuden
Skrivebord: [Documenter] HjMussetast [Egenskaber][Flyt] Vælg det andet drev/HD - følg guiden...
30. december 2005 - 23:10 #4
(ØV - For sent igen...) Det var vi enige om...
Avatar billede screem_brille Novice
30. december 2005 - 23:13 #5
dr1 du er ved at blive langsom ;)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. december 2005 - 23:17 #6
Det tager sikkert længere tid at skrive 11 linier end 1 *s*

Eller for mit vedkommende, 5 istedet for 1 *s*
30. december 2005 - 23:22 #7
...folk ska' da kunne forstå det ??? ...
30. december 2005 - 23:24 #8
<pakken> ka' jo vende tilbage og gi' P til den som gav det mest brugbare - eller vi ka' dele ???

<pakken>: Generelt er det jo også sundt at have M$ ServicePack2 på putter -> http://forum.mib-eu.dk/forum_posts.asp?TID=44
Avatar billede screem_brille Novice
30. december 2005 - 23:24 #9
dr1 ja men der spørges jo om hvorfor at hele disken ikke kan ses ? og det skyldes kort og enkelt at der ikke er installeret SP1 eller SP2