Avatar billede staggerlee Nybegynder
29. december 2005 - 22:28 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Køb af ny pc

Jeg skal ud og investere i en ny stationær PC og har prøvet at sammensætte en fra SHG. Jeg har ikke valgt noget grafikkort, da jeg køber det et andet sted. Jeg vil blive meget taknemmelig, hvis der er nogle med forstand på computere, der lige vil kaste et blik på, de dele jeg har valgt og se, om det ser helt tosset ud. Jeg har bl.a. været meget i tvivl om, hvilket bundkort og køler jeg skal vælge?

Bundkort:Asus A8V-E/SE, K8T890, GLAN, S939 553,00

CPU:AMD Athlon64 3700+, S939, BOX, San Diego 1.820,00

Dvd-brænder: LiteOn SHW-1635S-02C, DVD±RW, Retail 375,00

Harddisk: Maxtor DM10 200GB, 7200RPM, 8 MB SATA300 725,00

Kabinet: Shg Case DeZen, 400Watt LN,
Black/Silver 499,00 499,00

Køler: Coolermaster Hyper 48, Socket 478/775/K8 325,00

Ram: Kingston DDR400, 2x512 MB, CAS 3 660,00 660,00

Montering, med emballage 450,00 450,00
Avatar billede bartz Praktikant
29. december 2005 - 22:34 #1
Altså hvis det er de ting du vil have så kan du ikke gå galt i byen mhs. til shg. Shg har et smart indbygget system der viser hvilken dele der passer til hvad. Det er derfor inden du bygger din pc at du bliver spurgt hvilken CPU så de kan frasortere de bundkort der ikke mathcer væk. Selv hvis du gik galt i byen så ville de ringe til dig fordi du har valgt at de skal montere, og de vil nok finde ud af at der er noget galt :).
Avatar billede staggerlee Nybegynder
29. december 2005 - 22:41 #2
Jeg fik nok ikke formuleret mig helt klar nok. Det er ikke så meget om komponenterne passer til hinanden, men om det er de "rigtige" komponenter i den prisklasse. Jeg vil naturligvis gerne have mest for pengene og er lidt i tvivl, om jeg bør invistere noget mere på bundkortet. Jeg vil også gerne prioritere, at computeren er forholdsvis lydløs, så jeg er også villig til at invistere noget mere i en køler eller andet hardware, der kan gøre den mere lydløs.
Avatar billede bartz Praktikant
29. december 2005 - 22:46 #3
Ahh okai så er jeg med.. Nej synes ikke jeg kan få øje på noget. Ram passer med CPU, harddisk ok tror ikke du finder den til bedre penge, måske en bedre psu, nu ved jeg ikke helt hvilken gfx kort du køber. Med hensyn til Coolermaster vil jeg gå efter det shg anbefaler, der står inde i deres info link halløj hvilken køler de anbefaler til hvilken cpuer. Tjaaaa bundkort det kan jeg ikke udtale mig den ser godt nok god ud if. specs og producent men mere kan jeg ikke lige sige dig. :)
Avatar billede staggerlee Nybegynder
29. december 2005 - 22:53 #4
Ok
Avatar billede staggerlee Nybegynder
29. december 2005 - 22:55 #5
Tak for hjælpen. Jeg kan ikke rigtig finde, hvilke kølere shg anbefaler, men prøver lige at kigge efter det. Hvis der er nogle, der har nogle yderligere kommentarer mht. bundkortet, er de meget velkomne
Avatar billede staggerlee Nybegynder
29. december 2005 - 22:58 #6
Hmm...er ret ny her. Hvordan accepterer jeg dit svar?
Avatar billede bartz Praktikant
29. december 2005 - 23:39 #7
Du markere mit navn og så trykker på acceptere, men det er ligemeget smid du bare selv et svar og acceptere :).
Avatar billede 7th Praktikant
30. december 2005 - 00:02 #8
Jeg ville nok vælge en anden harddisk. Jeg har selv kørt med to Maxtor harddiske i et stykke tid, og selvom de har været OK stabile, så begyndte de at larme og bliver varme. Forslag til en anden harddisk.

420451 | Samsung | 200,0 GB - SATAII-300 | 755

Hvorfor har du valgt at købe to CPU kølere? Kunne du ikke købe en CPU bulk ved siden af, og så selv montere den? Iøvrigt køler standard box køleren ganske fornuftigt i et almindelig setup uden OC.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
30. december 2005 - 00:28 #9
7th: det er forskelligt hvordan mennesker har det med støj, men min AMD x2 4200+ BOX køler drev mig til vanvid!
Den larmede af "H" til, og kølede ikke specielt godt synes jeg:
nu har jeg købt den her lidt dyre fætter:
http://www.tweakup.dk/article/727/dk/

Men jeg er meget glad for den, den erstatter min vandkølings-drøm helt perfekt ;D
Avatar billede staggerlee Nybegynder
30. december 2005 - 11:46 #10
Tak for svarene

Jeg skifter harddisken ud med en Samsung 200 gb. Derudover tror jeg, jeg dropper køleren i første omgang - hvis BOX-køleren larmer for meget, må jeg jo skifte den ud. Hvad mht strømforsyning - ville det være bedre at købe et kabinet uden strømforsyning og så købe en god strømforsyning ved siden af?

Mht. bundkortet har jeg overvejet at købe en ASROCK til 500 http://www.hardware-test.com/ht/test_show.asp?id=4771. Så kan jeg bruge mit gamle grafikkort og så senere købe et godt PCI express kort.
Avatar billede jespermks Nybegynder
30. december 2005 - 15:24 #11
køb en Wester Digital HD da de larmer mindst, og har bedst kvalitet...

du skal ikke købe et ASROCK bundkort fordi de generalt har meget dårlig kval.

hvilket GFX har du tænkt dig at købe?  det asrock du henviser til her både AGP og PCI-E...

kan du ikke give et budget så kan vi prøve at sammen sætte en comp til dig... :)
Avatar billede jespermks Nybegynder
30. december 2005 - 15:25 #12
et spørgsmål mere...

skal din comp være så lydløs som muligt?
Avatar billede staggerlee Nybegynder
30. december 2005 - 15:34 #13
Mit budget er ca. 6000 (uden grafikkort). Grunden til, jeg hælder mest til at købe et ASROCK bundkort, er, at det både kan køre AGP og PCI-E - på den måde kan jeg bruge mit gamle grafikkort (GeForce TI 4800) her i starten og så købe et PCI-E senere. Jeg har både læst nogle tests og en del anbefalinger af bundkortet på dette og andre fora. Men, generelt er der selvfølgelig meget forskel på, hvad de forskellige brugere anbefaler

Jeg vil gerne have computeren så lydløs som muligt, så længe man kan betale sig fra det.

Computeren ser pt. sådan ud:

310821 939Dual-SATA2, Uli M1695, Athlon64 Socket 939, SATA RAID, 8 Channel Surround Audio, LAN, ATX, Dual DDR400

820170 NQ4001EXT, Super Silent PSU 400Watt, Lownoise 12-17 db, 24 pins, 140mm fan, 2 SATA connectors, PCI-E connector, Temp. Auto Control

321001 Athlon64 3700+, 2.2 GHz, 1MB Cache, San Diego, Socket 939, BOX

740620 DVDx16 / CDx48, ATA33, Black, Bulk

750691 DVR-110D, DVD±RWx16, DVD±R DLx4, Internal, Dual Layer, 2MB, Black, Bulk

420451 200,0 GB - SATAII-300 - 7200/8196KB, Fluid FDB - SpinPoint P120

810926 Mambo, VC2000BNSD, Multimedia Front, No PSU, Black

350891 Dual Channel 2x512 MB PC3200 DDR400 - KVR400X64C3AK2/1G

999999 Montering af computer, med emballage
Avatar billede staggerlee Nybegynder
30. december 2005 - 15:36 #14
Du må meget gerne komme med et forslag, der er bedre inden for samme budget. Jeg vil dog helst kunne købe det hele ved SHG, når jeg nu betaler for monteringen
Avatar billede jespermks Nybegynder
30. december 2005 - 15:42 #15
må jeg foreslå et GFX du køber?

InnoVision 7800GT koster 2000kr. og det er et røverkøb!
Avatar billede jespermks Nybegynder
30. december 2005 - 15:43 #16
jeg vil også sige at du skal købe det hele med det samme så du har en færdig comp.
Avatar billede jespermks Nybegynder
30. december 2005 - 15:46 #17
det her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=157972

eller er det for dyrt til dig?
Avatar billede staggerlee Nybegynder
30. december 2005 - 15:58 #18
Hvad siger du ellers til ovenstående opsætning, hvis jeg nu skifter Samsung ud med en tilsvarende WD harddisk? Så køber jeg et grafikkort, når pengene er der. Der vil jeg da have det kort, du nævner, kraftigt inde i overvejelserne.
Avatar billede jespermks Nybegynder
30. december 2005 - 16:19 #19
det ser fint ud...

men du skal have den her CPU køler: 322680 Zalman CNPS 7000B-C den er meget lydløs og pengene værd...

denne hd: 420384 Wester digital 200GB SATA II-300

så vil jeg foreslå at du ikke køber 2*512 men 4*512 da det ikke er så dyrt igen og du vil få meget mere ydelse ud af det...
PS: kabinet er jo en smags sag :D
Avatar billede staggerlee Nybegynder
30. december 2005 - 16:29 #20
Ok takker. Jeg tror, jeg venter med ekstra ram i første omgang - dem må jeg investere i, når jeg køber et nyt grafikkort. Du kan bare smide et svar her, hvis du vil have pointene
Avatar billede jespermks Nybegynder
30. december 2005 - 16:34 #21
jeg vil KRAFTIGT råde dig til at købe alle rammene nu fordi de helst skal være identiske alle fire...

Må jeg få mine point nu :D

Tak
Avatar billede staggerlee Nybegynder
30. december 2005 - 16:38 #22
Lige et sidste spørgsmål. Er det lige meget om jeg køber 2*1024 eller 4*512?
Avatar billede jespermks Nybegynder
30. december 2005 - 18:34 #23
jo!

det er kun prisen der er foreskellen