Avatar billede dar Nybegynder
25. april 2001 - 13:53 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

ad0: UDMA ICRC ERROR READ blk# 123456789 retrying

Hver eneste gang jeg starter min computer skriver den noget i stil med

ad0: UDMA ICRC ERROR READ blk# 123456789 retrying

alle mulige skumle steder mens den starter.
Når den så er nået lidt længre siger den så

ad0: UDMA ICRC ERROR READ blk# 123456789 falling back to pio

Den må jo så mene noget med, at den nogen gange ikke kan få sine data i første forsøg så den prøver igen. Når den har gjort dette omkring ti gange (ikke lige efter hinanden, forskellige steder) gidder den ikke det sjov mere, så den slukker bare for alt hvad der hedder ultra DMA og herefter virker elt som det skal.
Det skal lige pointeres at alt virker som det skal i windows!!!

Lidt info:

Jeg kører FreeBSD 4.2.
Jeg HAR prøvet at pille ved dma-instillingerne i BIOS\'en.
Et eller andet bundkort ved navn StarWars eller noget i den stil. På det sidder der en gammel p2-233.
Harddisken derimod, er ganske ny (fik den igår). Det er en IBM 75GXP på de 30GB.

Hvad dælen kan der været gået galt for den?!?
Avatar billede dar Nybegynder
25. april 2001 - 13:55 #1
Og ja, jeg ved godt at der ligger et til spm. i denne kategori, præcis magen til. Og ja, jeg veed godt det ser suspekt ud.

Og før nogen brokker sig over noget som helst bedes de kigge i det andet!!!
Avatar billede supermusen Nybegynder
25. april 2001 - 13:56 #2
Det kan være dit bundkort ikke understøtter så stor en harddisk!!! Kun et forslag
Avatar billede dar Nybegynder
25. april 2001 - 13:58 #3
Det gør det. BIOS\'en kan sagtens se den, og som jeg har skrevet virker det perfekt i windows.
Avatar billede supermusen Nybegynder
25. april 2001 - 14:01 #4
hmmm så ved jeg det ikke.... Jeg kender en som også havde sådan en halv gammel puter som gjorde det!!! :(
Avatar billede dar Nybegynder
25. april 2001 - 16:25 #6
makse>>Der står \"I had the same problem and fixed it by setting the access mode to a
simpler mode. In /etc/sysctl.conf i added the line:
hw.atamodes=dma,pio,pio,---,
where the first one is my dma capable master drive, the second one my cdrom
on slave and the third one my pio (and not dma capable, but as such
recognized) secondary master drive.
Since then i had no errors anymore.\"

Jamen den fil findes slet ikke hos mig!
Avatar billede makse Nybegynder
25. april 2001 - 16:30 #7
Det er lang tid siden jeg har haft fat i en Unix maskine. Så jeg må være dig svar skyldig.
Prøver lige at se i gemmerne efter noget info.
Avatar billede dar Nybegynder
25. april 2001 - 16:39 #8
makse>> Hvis det er nemmere kan du bare få ip, bruger og kode til maskinen. Bare drop din mailadresse, så sender jeg skidtet.
Avatar billede dar Nybegynder
25. april 2001 - 16:40 #9
Du kan desværre ikke connecte til den via telnet, da den port på min router er lukket :-(
Avatar billede makse Nybegynder
25. april 2001 - 16:48 #10
Makse@mail.dk
Har du prøvet at sætte harddisken på en anden controller? Evt. med et andet IDE kabel.
Avatar billede dar Nybegynder
25. april 2001 - 16:55 #11
Så er mailen sendt...
Avatar billede dar Nybegynder
25. april 2001 - 16:57 #12
Jeg har prøvet på secondary, men der virker det lige så dårligt. Og hvad angår kablet, så tror jeg ikke det fejler noget. Det er splintrende nyt.
Avatar billede makse Nybegynder
25. april 2001 - 17:07 #13
Okay, der var huld igennem. Kigger på det lidt senere.
Avatar billede dar Nybegynder
25. april 2001 - 17:16 #14
Nu har jeg selv lavet den der fil og skrevet (hw.atamodes=dma,---,---,---) nogenlunde det han skrev i den. Og godt nok skriver den et eller andet under opstarten, men det har ihvertfald ingen effekt.
Avatar billede makse Nybegynder
25. april 2001 - 17:21 #15
Prøv med hw.atamodespio,pio,pio,pio i etc/rc.conf
Avatar billede dar Nybegynder
25. april 2001 - 17:44 #16
Det virker fint. Men jeg ville jo gerne køre ultradma :-(
Avatar billede dar Nybegynder
25. april 2001 - 17:45 #17
Øh, hov! Det var filen fra før jeg pillede i! Prøver dit forslag nu...
Avatar billede dar Nybegynder
25. april 2001 - 19:43 #18
Det virker heller ikke :-(

Det er nu heller ikke noget problem at få den til at køre PIO. Man er først ude på dybt vand når man forsøger at overtale den til at bruge UltraDMA, og det er jo lige det jeg vil have den til!
Avatar billede dar Nybegynder
25. april 2001 - 20:29 #19
Nu gider jeg ikke mere! Nu installere jeg windows på den igen, så du skal nok ikke regne med at kunne telnette vildt meget til den...
Avatar billede dar Nybegynder
25. april 2001 - 20:31 #20
Men ellers tak for hjælpen.
Avatar billede makse Nybegynder
25. april 2001 - 20:58 #21
Roger that. Selv tak. :)
Avatar billede dar Nybegynder
26. april 2001 - 08:53 #22
Årh, hvor NT sutter!!!
Avatar billede dar Nybegynder
26. april 2001 - 08:56 #23
Jeg tror sgu jeg går tilbage til FreeBSD igen :-)
Hvis nogen finder noget relateret til dette spm kan de poste det her, så opretter jeg et andet spm. OK?
Avatar billede dar Nybegynder
29. april 2001 - 10:56 #24
Tror nogen, at problemet kan afhjælpes med et ata66/100-kabel???