Avatar billede konne Nybegynder
27. december 2005 - 20:25 Der er 20 kommentarer

firewall og virus

Hej
Hvordan kan det være at jeg ikke kan aktivere min firewall?
Jeg kan ikke få lov til at "vænge" den af i "slået til"

Har netop haft PC formateret og installeret XP PRO + SP2 på ny.

Samtidig har jeg en virus som min antivirusprogram bliver ved
med at slette. Selv efter formatering. Virus hedder i retningen af WIN32 TROJAN. Nogen idder til sletning af denne for evigt?

Hilsen
Konne
Avatar billede kasperbit Nybegynder
27. december 2005 - 21:11 #1
Hvis du ved hvor filen er, så start i fejlsikret tilstand, marker filen og tryk på delete, og tøm papirkurven bagefter, slå systemgendannelse fra og genstart, og slå systemgendannelse til igen.
Avatar billede konne Nybegynder
27. december 2005 - 21:28 #2
jeg aner ikke hvor filen er....jo på c-drev!!!!
Avatar billede kasperbit Nybegynder
27. december 2005 - 21:35 #3
Prøv at hente http://www.ewido.net/en/, det er en trojanscanner, men stadig fra fejlsikret.
Avatar billede konne Nybegynder
27. december 2005 - 21:38 #4
Tror måske den er slettet. Efter scanning siger den "file was successfully deleted"

Håber den er væk for good igen...

Men kan stadig ikke få lov til at slå min firewall til. "Flyebenet"  kan ikke vælges under menuen "windows firewall" i "sikkerhedscentret"
Avatar billede konne Nybegynder
27. december 2005 - 21:44 #5
hvad mener du med fejlsikret?
skal jeg genstarte pc i fejlsikret og derefter hente filen og installere scanner?
Avatar billede konne Nybegynder
27. december 2005 - 21:52 #6
ovenstående er gjort.

Er nu ved at scanne pc
Avatar billede kasperbit Nybegynder
27. december 2005 - 21:56 #7
Hvad er det for en firewall?
Avatar billede konne Nybegynder
27. december 2005 - 21:57 #8
windows firewall
Avatar billede konne Nybegynder
27. december 2005 - 22:13 #9
Den har fundet 5 infected filer, alle har jeg sagt "remove" til.
Skal jeg evt. fremvise en log?

Aner ikke hvad jeg laver, og gad vide om alt stadig virker....

Ellers andet der skal ske nu? Eller kan jeg starte PC op igen i "normal" tilstand?
27. december 2005 - 22:33 #10
Evt. (også) denne - Hent denne scanner:
http://www.spywareinfo.dk/download/mwav.exe
Inde i opsætningen sætter du den til at scanne alt.
Kør scanneren.
Avatar billede konne Nybegynder
27. december 2005 - 22:39 #11
HVORDAN VED JEG OM "TROJANSKE HEST" (VIRUS) ER VÆK?
Avatar billede konne Nybegynder
27. december 2005 - 22:40 #12
Jeg kan stadig ikke slå min windows firewall til.
Avatar billede kasperbit Nybegynder
27. december 2005 - 23:00 #13
Jeg tror jeg skal lade dr1 overtage det her, jeg er også bruger (måske lidt mere end alm.bruger) jeg ville bare hjælpe med det jeg kunne, men jeg trækker mig tilbage.
Avatar billede konne Nybegynder
27. december 2005 - 23:01 #14
Har prøvet at hente begge ovenstående scanner og gennemført scanning.
Programmet fra spywareinfo.dk/download/mwav.exe fandt følgende:

Virus navn:

1 stk. : Trojan-Downloader.BAT.Ftp.ab - Action taken: deleted

2 stk. : Backdoor.win32.poeBot.d - Action taken: File Rename

Alle 3 filer ligger på c:\windows\system32\
og derefter evoirup.exe og vitbuyra.exe

Hvad kan der gøres? Afinstallering igen, derfter installere alt på ny og ikke opkoble PC på netværk før SP2 er installeret?
Eller findes der en mellemløsning?

Hjælp søges stadig....
27. december 2005 - 23:03 #15
Øhhhh - Tak...

Måske en delvist gentagelse - men gennemfør proceduren som her beskrevet:
http://www.eksperten.dk/artikler/755

(Ikke nødvendigvis mig der følger op... men 'pinger' lige én hvis det kniber...)
Avatar billede konne Nybegynder
27. december 2005 - 23:04 #16
Den scanner dog stadig, (kun ved 10.000 filer), men den fandt hurtigt ovenstående filer.

Smutter dog i seng nu. Lader den kører natten over og ser på igen på det kl. 08. :)

Indtil videre - tak for hjælpen!!!
27. december 2005 - 23:06 #17
ZZZ Z Z Z zzz z z z ... . . .
Avatar billede langbein Nybegynder
02. januar 2006 - 23:50 #18
Jeg bruker denne prosedyren og den har faktisk fungert i 100 % av de praktiske tilfellene til nå. Det har så langt aldri vært nødvendig å formatere eller installere på nytt og samtlige virus og trojanere har latt seg avinstallere. Noen får ganger så har det vært nødvendig å editrer (delete) filer manuelt eller å editere registry manuelt.

1. Først av alt så kan det være en god ide å avinstallere alle firewall og virusprogrammer som allerede er installert på PC. Grunnen til dette er at enkelte virus har evnen til å deaktivere disse programmene og kanskje også gjemme seg bak dem.

2. Dersom din PC er koplet direkte opp mot Internett, dvs at oppkoplingen ikke er gjort via en lokal router eller en firewall, så bør du aktivisere Windows XP firewall før du tar vekk den annen firewall som du måtte benytte. Grunnen til dette er at PC ikke skal stå ubeskyttet mot internett mens du gjennomfører feilsøkingen.

3. Når firewall og virus programpakker er avinstallert så kan du klargjøre for en virus og trojanscan. Last først ned trojanscanner programmet fra Lavasoft: http://www.lavasoftusa.com eller http://www.download.com/Ad-Aware-SE-Personal-Edition/3405-8022-5153545.html?part=dl-ad-aware&subj=dl&tag=top5

4. Gå så inn på webstedet til trendmicro for å utføre en online virusscan: http://housecall.trendmicro.com/ Kjør online virusscan og forsøk å bli kvitt virusene ved hjelp av dette verktøyet.

5. Start så opp Lavasoft programmet og kjør en ny scan.

4. I de tilfeller hvor bruken av Housecall og Lavasoft ikke fører godt nok fram så kan du også gjennomføre en Windows XP system restore. Etter en slik system restore, så kan det være aktuelt å gjennomføre en ny virus og trojan scan ved hjelp av Housecall og Lavasoft.
03. januar 2006 - 07:17 #19
<konne>: Scanner putter endnu ???
10. januar 2006 - 12:44 #20
(Hvad endte denne tråd med?)