Avatar billede kim014 Nybegynder
27. december 2005 - 17:49 Der er 4 kommentarer

Omdøbe Lokal diske i Win xp

Jeg har rigtig klumret idet under instalation af Win XP , jeg kom til at lave en lokal disk C: på bare 7,84 mb. og har så en disk F: som hedder D: på 108 GB og en lokaldisk E: på 39 GB. mit styresystem XP ligger på lokal disk E:  Kan jeg fjerne disken C: på 7,84 mb i XP  ?? og få disk E til at hedde C:
Det er sket ved at jeg efter ikke at kunne fjerne en XP installation helt brugte Fdisk uden helt at have styr på detpå min 160 GB. harddisk som var opdelt i 2 diske C og D  og efter også at prøve at fjerne installationen med en anden harddisk , hvor der også var en opdelt disk kom de 2 på min 160 gb. disk åbenbar til at hedde D: og E: og den lille mystiske drev på 7,84 mb. ved jeg ikke helt hvordan opstod    Men kan den slettes ??
Mvh. Kim
Avatar billede allanfo Praktikant
27. december 2005 - 18:03 #1
Der er ingen grund til at bruge FDisk til WinXP. På XP-CDen er der mulighed for at slette og oprette de partitioner, som man skal bruge. Samt at formattere alle partitioner, man måtte ønske.

Dit system drev kan du ikke ændre drev-bogstavet på fra windows. Der er du nok nødt til at installere forfra.

Det lille drev på 8 mb kan du slette via Denne Computer (højreklik) - administrer - diskhåndtering. Her kan du også ændre drevbogstaver (men ikke for systemdisken).
27. december 2005 - 22:46 #2
GENERELT: Som her beskrevet -> http://www.helgec.dk/xp-install.html
Bemærk punktet om Slette/oprette partion...

Men hvis din XP _ikke_ er med indbygget ServicePack1/2 så ka' du højest partionere ~128 GB.

Opret evt. 10-20 Gb partion til XP styresystemet+programmer (C:)
og _senerer_ en anden partion til egne DATA. Det er sund latin...
Avatar billede kim014 Nybegynder
28. december 2005 - 00:47 #3
Det kan vel egenlig være ligegyldig med den lille partion hvis man kan få installation af nye programmer til at ligge på Disk E: men det kan man vel ikke altid ??
Mvh. Kim
Avatar billede kim014 Nybegynder
23. januar 2006 - 21:06 #4
jeg lukker