Avatar billede h2ns Nybegynder
25. april 2001 - 12:30 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Windows 2000 Prof fryser!

Jeg kører med en Win 2000 Pro 5.00.2195 SP1 på en PII300 m. 128 MB RAM
her på arbejdet, og for første gang oplever jeg en ustabil W2k. De
maskiner jeg har arbejdet med derhjemme, har alle været klippestabile.

Det der sker er, at ALT fryser efter nogen tids arbejde, og også somme
tider hvis den ikke laver noget. Det eneste der kan bringe den til
live er en reset. 8-( Når den så starter igen, så er system32 åbnet.

Jeg har et D-Link netkort installeret m. standard Windows-driver
(virker meget fint derhjemme), hvor min maskine her snakker sammen med
en Novell server + et par NT servere + en ISDN router.

Jeg har flået lydkortet ud, uden resultat, og jeg vil køre en ScanDisk
nu her hvor jeg daffer til frokost.

Derudover sidder der en HP scanner på USB porten, og naturligvis min
Eizo 15\", der kører 1024x768 på et G200 kort, med nyeste driver fra
Matrox.

What can I do? (PS: Jeg har en gang geninstalleret W2k på maskinen, så
jeg tror det er en hardwarefejl).
Avatar billede tlaursen Nybegynder
25. april 2001 - 12:36 #1
Sker det på et bestemt tidspunkt hver dag, kan det være din antivirus SW der spøger. Har selv oplevet dette.

/Thorsten
Avatar billede h2ns Nybegynder
25. april 2001 - 12:39 #2
Jeg har ingen antivirus på min maskine. Det foregår på serverniveau, så det kan det ikke være...
Avatar billede kdamkjaer Nybegynder
25. april 2001 - 12:40 #3
Står der noget i eventloggen?

Jeg har lignende problemer med at maskinen fryser eller crasher (både med og uden fejlmeddelelser.) Hos mig kan problemerne spores til perfproc.dll (performance counter).

Jeg har desværre ikke selv fundet en løsning endnu - at disable performance counter for perfproc.dll har ikke hjulpet, så der ligger et eller flere andre problemer gemt.
Avatar billede zhark Nybegynder
25. april 2001 - 12:42 #4
Den er jo ikke så nem, du har sikkert set efter evt. konflikter, så det eneste jeg lige kan tænke mig er en mulig dårlig forbindelse ved et kabel, kort eller ram!
Avatar billede h2ns Nybegynder
25. april 2001 - 12:44 #5
kdamkjaer: Der er nogle røde kryder i Systemloggen, hvor der står:

Tjenesten ASPI32 kunne ikke starte pga. følgende fejl:
Den angivne fil blev ikke fundet.

Kan det være det? Hvordan kan det udbedres?
Avatar billede h2ns Nybegynder
25. april 2001 - 12:46 #6
zhark: Min enhedshåndtering er helt fri for anmærkninger...
Avatar billede kdamkjaer Nybegynder
25. april 2001 - 12:49 #7
h2ns> Hmmm, ASPI32 er det ikke drivere til noget SCSI drev? I så fald kan det vel godt forårsage frysning, hvis systemet venter på kontakt til enheden men ikke får det.

Måske hjælper det at installere nye ASPI drivere(?)
Avatar billede makse Nybegynder
25. april 2001 - 13:00 #8
Avatar billede h2ns Nybegynder
25. april 2001 - 13:26 #9
Makse: Nu er ASPI-fætrene blevet opdateret. Hvis det holder min maskine i live resten af dagen, så er der points på vej. 8-)
Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
25. april 2001 - 13:37 #10
Oplevet samme situation i w2k, men også i winME (havde dualboot)

Fik løst det med at opdatere bios-driver, grafikdriver,...... ja alt hvad der kunne opdateres.

Ved derfor ikke præcis hvor problemet lå, men jeg har ikke problemet mere. Med andre ord, måske skal skylden ikke rettes på OS.

Avatar billede kdamkjaer Nybegynder
25. april 2001 - 13:45 #11
kenneth>
Ja, du har ret i, at andet end OS og hardware kan forårsage problemet. En kombination af HomeSite, PhotoShop og Outlook Express, kan næsten altid smide min maskine på gulvet.

Det er altid en god idé at undersøge om andre applikationer kan være grunden.
Avatar billede h2ns Nybegynder
25. april 2001 - 13:46 #12
makse: Jeg har som sagt opdateret ASPI, men lige før døde den sq igen! 8-( Denne gang stod der intet i systemloggen... Så, ASPI er det ikke...

kenneth_axelsen: Mon BIOS driveren har så meget at skulle have sagt i denne forbindelse? Men jeg vil prøve at se, om der er nogle ting, jeg kan opdatere.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
25. april 2001 - 14:00 #13
Jeg sidder også på Win2k prof. og for mig sker der når jeg vil arbejde i Photoshop. Har dog prøvet at det virkede fint på andre computere.
Avatar billede h2ns Nybegynder
25. april 2001 - 14:07 #14
Problemet var der både før og efter jeg installerede PS 6.0
Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
25. april 2001 - 15:04 #15
h2ns:
Om bios-driveren skulle have meget at skulle have sagt .....

tjaa somsagt fik jeg løst mit problem da denne blev opdateret (dog samtidig med andre opdateringer), men det skader vel ikke at prøve.

Avatar billede madsnb Nybegynder
18. maj 2001 - 14:25 #16
Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
21. maj 2001 - 08:31 #17
Bare og bare....... til orientering havde jeg SP1 installeret mens jeg havde problemerne.

Efter bios upgrade, grafikkort mm, blev problemet løst både på win2000 og ME (kørte dualboot som tidligere skrevet).

/KAX