Avatar billede madonion Nybegynder
26. december 2005 - 22:14 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af trådløst med 2 DHCP.

Jeg skal sætte trådløst netværk op og er meget i tvivl om en ting.

Det udstyr jeg har til rådighed er:

Cybercity Router som er min forbindelse ud af huset.
Switch
ZyXEL G-1000 Access-point.

Stationær PC
Bærbar PC

Mit problem er primært access-pointet, da dette ikke har indbygget switch. Det er kun udstyret med 1 LAN port, hvor det altså skal have sin internetforbindelse forbundet til.

Jeg vil gerne bibeholde den stationære på kablet netværk, men skal have den bærbare koblet til trådløst.
Kan jeg forbinde det således:

CC Router -> Switch -> Kabel til PC + Kabel til Access-point -> trådløst til bærbar

Jeg er i tvivl om dette kan lade sig gøre da jeg så har 2 DHCP servere kørende? CC routeren leverer jo IP-adresser til switchen, og Access pointet leverer jo IP-adresser til de trådløse enheder.

Vil dette skabe konflikter eller hvordan vil det fungere?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. december 2005 - 01:28 #1
Du kan blot sætte tingene sammen, som du har beskrevet og så vil det virke.
Dit accesspoint uddeler ikke ipaddresser men fungerer som en bro imellem trådløst og kablet netværk. Det eneste der skal konfigureres i den er accesspoint'ets egen ipaddresse samt sikkerheden, altså f.eks wep-key'en. Din bærbare VIL få en ipaddresse af din CC router og ikke af accesspointet.

Se selv i Quick-start guiden:
ftp://ftp.zyxel.com/ZyAIR_G-1000/document/ZyAIR_G-1000_v3.50_QuickStartGuide.pdf
Avatar billede madonion Nybegynder
27. december 2005 - 11:59 #2
Det er bare super! Tak for hjælpen.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. december 2005 - 15:31 #3
Velbekomme og takker for point :)