Avatar billede dasch87 Nybegynder
25. december 2005 - 00:05 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Hot keys til winamp?

Hey experts

Jeg har lige fået et Microsoft ergonomic keyboard 4000., det er fedt med en masse hotkeys især til at skifte nummer i play listen, men eftersom jeg ikke bruger windows media player, men winamp er disse genveje ikke til megen hjælp!
Jeg kan lave så jeg skifter nummer i windows media player! men hvordan får jeg dem sat til at skifte nummer i winamp? jeg ved genveje er B og Z., men det er kun når man har programmet fremme på skærmen:!
Jeg ville godt have at jeg kunne trykke på disse hotkeys uanset hvilket program jeg har fremme og den så skifter nummer?
Nogen der kan fortælle mig hvoirdan jeg kan gøre det? evt sige hvor jeg kan finde en fil i winamp som skifter nummer eller noget!?
Håber det er forståeligt hvad jeg mener!
på for¨ånd tak!
/Dasch
Avatar billede adema Nybegynder
25. december 2005 - 02:16 #1
jeg tror ikke du skal stile efter at kunne bruge de hotkeys uden at have programmet aktivt... det er en funktion der netop er lavet for du ikke skal kunne skifte nummer i eventuelle fuldskærmsapplikationer, så som skydespil og racerspil hvor du bruger disse taster ofte..

forestil dig et helvede at spille nfsu:2 hvor musikken konstant skiftede hver gang du skulle bremse?
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. december 2005 - 10:11 #2
Vil bare sige du skal lære genvejene at kende ;)

Note that these keyboard shortcuts are a good starting point, but this list
is far from complete. :)

******* Keyboard Shortcuts (these can be used in most Winamp windows) *******

Key        Action
-----------------------------------------------------------------------------
F1        Open Help
Ctrl+F1        About Box
Ctrl+A        Toggle Always on Top (N/A in playlist editor and media library)
Ctrl+Alt+A        Toggle always on top (playlist editor)
Ctrl+W        Toggle Windowshade mode (main window, unless in playlist editor)
Ctrl+D        Toggle Doublesize Mode
Ctrl+E        Toggle Easymove (only applicable in classic skins)
Ctrl+T        Toggle Time Display Mode
Alt+W        Toggle Main Window
Alt+E        Toggle Playlist Editor
Alt+G        Toggle Graphical Equalizer
Alt+V        Toggle Video Window
Alt+L        Toggle Media Library
Ctrl+Tab        Cycle through different Winamp windows
Alt+S        Go to Skin selection
Ctrl+P        Go to Preferences
Alt+F        Open Main Menu
Alt+K        Configure current visualization plug-in
Ctrl+Sh+K        Start/stop current visualization plug-In
Ctrl+K        Open visualization plug-in section of preferences
Ctrl+J        Jump to time in current track
J or Keypad .    Open jump-to-file box
Ctrl+Alt+N        Spawn new Winamp instance
Alt+M        Minimize Winamp
Ctrl+H        Show recently played files/streams (History :)

******* Main Window Keyboard Shortcuts *******

Key        Action
-----------------------------------------------------------------------------
(options/toggles)
R        Toggle Repeat
S        Toggle Shuffle

Alt+3        Current file info box/tag editor

(playback controls)
Z        Previous Track
X        Play/Restart/Unpause
C        Pause/Unpause
V        Stop
Shift+V        Stop with Fadeout
Ctrl+V        Stop after current track
B        Next Track
L        Open/Play File
Ctrl+L        Open/Play location
Shift+L        Open/Play Directory

Left Arrow    Rewind 5 seconds
Right Arrow    Fast-forward 5 seconds
Up Arrow        Turn Volume Up
Down Arrow    Turn Volume Down

Keypad 1        Jump Ten Songs Back
Keypad 6        Next Track
Keypad 5        Play/Restart/Unpause
Keypad 4        Previous Track
Keypad 3        Jump Ten Songs Forward
Keypad 7        Rewind 5 seconds
Keypad 9        Fast-forward 5 seconds
Keypad 8        Turn Volume Up
Keypad 2        Turn Volume Down
Keypad 0        Open/Play File
Ctrl+Keypad 0    Open/Play location
Insert        Open/Play Directory

******* Playlist Window Keyboard Shortcuts *******

Key        Action
-----------------------------------------------------------------------------
R        Toggle Repeat
S        Toggle Shuffle

(file io)
L        Add File
Ctrl+L        Add Location
Shift+L     Add Directory
Ctrl+N        New (Clear) Playlist
Ctrl+O        Open (Load) Playlist
Ctrl+S        Save Playlist
Alt+3        View/Edit Track Info for selected track(s)
Ctrl+E        Edit Selected Track Filename(s)
Ctrl+Keypad 0    Add Location
Insert        Add Directory

(playlist manipulation)
Ctrl+A        Select All
Ctrl+I        Invert Selection
Delete        Remove Selected Files from Playlist
Ctrl+Delete    Crop Playlist
Ctrl+Sh+Del    Clear Playlist (same as Ctrl+N)

Alt+Down Arrow    Move Selected Files Down
Alt+Up Arrow    Move Selected Files Up

Down Arrow    Move Cursor Down
Up Arrow        Move Cursor Up
Enter        Play Selected File
End        Jump to End of List
Home        Jump to Start of List
Page Up        Move up by a fifth of a page
Page Down    Move down by a fifth of a page

Alt+Delete    Remove missing files from playlist

(playlist sorting)
Ctrl+Sh+1        Sort Playlist by Title
Ctrl+Sh+2        Sort Playlist by File Name
Ctrl+Sh+3        Sort Playlist by File Path and Name
Ctrl+R        Reverse Playlist
Ctrl+Sh+R    Randomize Playlist

Most main window playback controls also work in the playlist editor.

******* Equalizer Keyboard Shortcuts (Classic skins only) *******

Key        Action
-----------------------------------------------------------------------------
1 - 0        Increase EQ bands 1-10
Q - P        Decrease EQ bands 1-10
`        Increase EQ Preamp
TAB        Decrease EQ Preamp
N        Toggle EQ Enabled
A        Toggle EQ Auto-Loading
S        Open Presets Menu
Ctrl+S        Load Preset
Avatar billede dasch87 Nybegynder
25. december 2005 - 17:45 #3
joe john stigers, jeg kender godt de genvje jeg skal bruge, men det er fordi jeg vil have dem tilføjet til mine hotkeys så ikke jeg skal have programmet aktivt! ligesom man kan med media player! som adema siger ønsker jeg heller ikke en hotkey til at trykke B., som er genvejen til at skifte track., hvilket også kræver at programmet er aktivt! jeg ønsker det sådan at jeg kan trykk epå en af mnine hotkeys (som er nogle ekstra piletaster på tastaturetsom fra start af er sat til at skifte frem og tilbage i browseren! og så den skifter nummer i winamp., uden at winamp er aktivt! Man kan sætte dem til at skifte nummer i media player., men ikke i winamp! der må da være en måde man kan give den en sådan kommando!
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. december 2005 - 19:38 #4
Nope.
Desværre - Winamp skal være aktivt, for at kunne bruge genveje.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
25. december 2005 - 19:43 #5
Der er nu en plugin - Global Hotkeys - der lader dig tildele diverse tastekombinationer til bestemte handlinger. Alt afhængig af dit tastatur, kan du muligvis koble disse ting sammen.

Plug-in'en følger med Winamp 5 - dog kan det være at den ikke er med i Lite-udgaven. Det virker dog uden problemer med Full-udgaven.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
25. december 2005 - 19:44 #6
Ja, glemte lige at pointere at meningen netop er at disse tastekombinationer kan bruges overalt - omend navnet nok antyder det.
Avatar billede jespermks Nybegynder
26. december 2005 - 17:14 #7
Du skal finde den nyeste driver til dit keyboard og installere den...

Du skal self. have winamp tændt liggende i baggrunden for at skifte nr.

men det burde virke med de nyeste drivere og evt. den nyeste version af winamp.

det virker for mit Logitech keyboard
Avatar billede dasch87 Nybegynder
28. december 2005 - 21:22 #8
lyder som om du har fat i noget der jespermks! og dig pidgeot.., men hvordan finder jeg disse global hotkeys i winamp? hvad er det for nogen? har nemlig den nyeste driver til mit keyboard!
Avatar billede dasch87 Nybegynder
28. december 2005 - 21:28 #9
har også winamp full..!
Avatar billede dasch87 Nybegynder
28. december 2005 - 21:43 #10
arh nu har jeg fundet ud af hvad du mener pidgeot.! smid et svar så får du point! så må jeg ligge en ny tråd om hvordan jeg får lavet mine hotkeys til at virke som en kombination af tastatur tast? altså eksempel vis., CTRL+ALT+PGUP som er forrige.., nummer så vidt jeg husker.! hvis en af jer ved det får 60 point for et svar;) men ligger det som en ny tråd:D
Avatar billede pidgeot Nybegynder
28. december 2005 - 22:01 #11
Du får lige et svar, så. :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. december 2005 - 22:07 #12
efgterson jeg gav dig listen med hotkeay får du da også et svar...
Avatar billede dasch87 Nybegynder
01. januar 2006 - 13:30 #13
tak for hjælpen allesammen.., håber også i hjælper mig i den anden tråd hvis i kan svare på det;)
http://www.eksperten.dk/spm/675289