Avatar billede mpj_86 Nybegynder
23. december 2005 - 16:36 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvilken linux er nemmest?

Hej

Jeg vil gerne prøve at skifte Win XP Pro ud med Linux, men der findes mange forskellige, hvilken kan i anbefale at vælge for nybegyndere? Det skal være med KDE...

Hvor kan jeg downloade den henne?
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
23. december 2005 - 16:40 #1
Jeg har Linux Mandrake 8.1 på cd men er den nem, er den ikke også gamle?
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
23. december 2005 - 16:42 #2
Jeg har også Linux Red Hat 8.0 på cd..
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2005 - 16:57 #3
du downloader bare en ny Redhat Fedora Core eller en ny Mandrivia (nyt navn for Mandrake)

begge OK distroer

jeg ved at Redhat giver dig mulighed for at vælge mellem KDE og Gnome, men det gør
Mandrivia sikkert også
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
23. december 2005 - 17:17 #4
Hvor kan jeg downloade Mandrivia?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2005 - 17:23 #5
her f.eks. http://mirrors.dotsrc.org/mandrake/official/iso/

(men du skal lige finde ud af hvad du skal have)
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
23. december 2005 - 17:24 #6
Hvilken skal jeg vælge?

Intel 586 og højere processorer
eller
x86_64 processorer (64-bit AMD64, EM64T)

Min CPU er en P4 northwood 2,8

Hvad er forskelen på live disk og normal?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2005 - 17:40 #8
P4 northwood 2,8 => i586
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2005 - 17:41 #9
de ser meget rigtige ud

(jeg har altid brugt Redhat eller Redhat kloner så jeg kender ikke Mandake/Mandrivia)
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
23. december 2005 - 17:53 #10
Oki tak, så vil jeg gå i gang med at downloade..

Skriv et svar.

God jul..
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2005 - 18:00 #11
svar

i lige måde
Avatar billede bhp59 Nybegynder
24. december 2005 - 11:00 #12
ja den ville jeg ikke bruge
har prøve den og erfariger at den ikke køre så godt
det gjor mandrak 10,0 hele ikke
så ta 10,2 der finde du 2005 køre meget brede
Avatar billede langbein Nybegynder
25. december 2005 - 01:08 #13
En meget liten og bra distro som kan kjøre fra CD, HD eller en USB pin, Slax: http://slax.linux-live.org/?lang=en

Ellers meget ok desktop distro, som blandt annet klarer å autodetekte mitt wireless card: http://www.ubuntulinux.org/
Avatar billede delphinarious Nybegynder
02. januar 2006 - 18:37 #14
Jeg smider lige min mening også...

Jeg har et par gange forsøgt mig med linux, men uden den store succes. Det både med Mandrake, Redhat og Debian... Alle gange er det gået så galt, at jeg er endt med at installere windows igen...

Da jeg fik juleferie i år, satte jeg mig for at nu skulle det være, og fjernede en gang for alle alle spor af Windows på min PC, og installerede Fedora Core 4 med KDE... Det tog et par dage, at få sat op, og der gik da det meste af juleferien, inden jeg fandt ud af sådan de mest basale ting, som at installere software (rpm og yum) og almen brug af de tilhørende programmer. Men på 14 dage, er jeg altså blevet så fortrolig med det, at jeg nu er super glad for min Linux-maskine. Jeg er overhovedet ikke super-bruger -stadig meget newbie, og kan kun en brøkdel af hvad der er muligt, men allerede nu, ser jeg klart tusindevis af fordele ved Fedora Core med KDE i forhold til Windows...

Så mit råd er altså: Skift når du har god tid til det og lad være med at forvent at det er oppe at køre på en time... Sæt tid af til at sætte dig ind i det, og vænne dig til det... Når det er gjort, så vil jeg næsten garantere dig at du bliver ligeså himmelhenrykt for det, som jeg er.

Åh jo, og lige det allerbedste... Find nogle Linux IRC-grupper og bed om hjælp der... Det er min opfattelse at i Linux-miljøet er folk mere end glade for at kunne hjælpe til at få flere folk over på "den rigtige side". ;-)
Avatar billede langbein Nybegynder
02. januar 2006 - 23:28 #15
Ja, nemlig. Brukermiljøene er nok ganske forskjellig. En annen sak - man får lært tingene på en helt annen måte enn ved å klikke seg fram og krysse av i avkrysningsbokser på Windows. Forutsetningen for å forstå Windows det er at man først har forstått Linux. Man har egentlig ikke forstått noe som helst om PC eller datakommunikasjon før man har jobbet med Linux eller Unix, eller et tilsvarende operativsystem. Den første forutsetningen for å kunne lære noe, det er at bukeren har full adgang til de tingene som virkelig skjer.

Hører til dem som bruker både Linux og Windows, men mener vel at Windows boksen er mitt for så vidt ganske nyttige kontorredskap, mens mine to Linux servere er det som har med kunnskap om data å gjøre.

Når man jobber med Windows da er man å sammenlikne med en bilfører. Man har en liten avgrenset tilgang til et ferdig bygget produkt. Når man jobber med Linux, da velger man selv om man vil være bilfører, mekaniker, konstruktør, testpilot, utvikler eller hva man måtte ønske.

Windows er bygget ut fra et prinsipp om at den kunnskap som er bygget inn i systemet skal holdes hemmelig for brukeren. Linux er bygget ut fra det prinsipp at denne kunnskapen skal være fritt tilgjengelig for brukeren.

Anbefalt prosjekt: Asterisk@home telefoniserver. Meget nyttig og interessant Linux server som har spart meg for det meste av mine tidligere telefonregninger. Ringer nå det aller meste av Europa og USA helt gratis. Man skal først ha lært seg det grunnleggende om Linux før man går i gang med denne.
http://sourceforge.net/projects/asteriskathome/