Avatar billede thefghost Nybegynder
22. december 2005 - 12:12 Der er 15 kommentarer

BIOSen eller grafikkortet?

Hejsa eksperter. Jeg her et MEGA problem som jeg gir max point for at få løst. Har for et lille års tid siden kobt et Radeon 9600 grafikkort 256 mb. Problemet er bare at jeg brændte to af lige efter hinanden og har aldrig helt fundet ud af hvorfor. Måske de ikke fik strøm nok, da de kun fik strøm fra bundkortet. Efterfølgende for ca 4 måneder siden har jeg købt et radeon 9800 128mb grafik kort. Problemet er bare at siden jeg ændrede mit grafikkort første gang har jeg haft problemer når jeg starter min comp. op. Der står : searching for boot record from floppy.......no boot record found
searching for boot record from CD-rom.......no boot record found
searching for boot record from IDE harddrive........no boot record  found.

Boot failure, no boot record found. Insert boot floppy for boot record..... eller noger i den stil. Det underlige er at den virker når jeg genstarter og det har den gjort i 4 måneder. Men nu kan jeg ofte slet ikke starte min comp. op. Det er som om harddisken tænder.....og  slukker igen. Den siger klik og kortefter klik igen. Jeg har mistænkt BIOSen for ikke at være indstillet korrekt, men aner ikke hvordan jeg indstiller den rigtigt. Eller også er det driverne til kortet der ikke er opdateret, men har prøvet at udate dem og der sker ikke så meget, men ved ikke om man skal ind og gøre det "manuelt". Nogle der har et evt. svar eller har forslag til noget jeg kan prøve at gøre?

Så ville jeg få en rigtig god jul  ;-)
Avatar billede thefghost Nybegynder
22. december 2005 - 12:15 #1
For resten så har i dag da jeg tændte min comp. var tiden på den hoppet tilbage til november 2002. Den er altså HELT galt. Hjælp!!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede donby Nybegynder
22. december 2005 - 12:17 #2
kan tyde på dit bios batteri er ved at være fladt.. du skal stille på bot sekvensen i bios.. first boot device = C eller ide-0
Avatar billede abeljensen Nybegynder
22. december 2005 - 12:57 #3
Vil give donby ret i at det nok er batteriet på dit bundkort den er gal med. Det koster ca 50 kr og kan købes næsten overalt. Ellers ville jeg have gættet på at din strømforsyning nok ikke leverer nok strøm til din com?
Avatar billede thefghost Nybegynder
22. december 2005 - 13:07 #4
Ok vil prøve med et nyt vatteri. Men synes at det er mærkeligt hvis det er fordi strømforsyningen ikke leverer strøm nok? Jeg mener den kan jo køre nu mens jeg skriver dette her. Men har også dårlig forstand på det. Men prøver med batteriet og gir point efter det. Og mange tak for det
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. december 2005 - 13:10 #5
Enig. Nyt batteri, og jeg ville nok også skifte strømforsyningen. Når en genstart får den til at starte normalt, er det sikkert fordi, at din strømforsyning ikke helt lever op til det den skal, og de kan være noget så usexet som, at den sender et power goood for tidligt. Den går ganske enkelt for tidligt  :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
22. december 2005 - 13:46 #6
Vent med at lukke, og give point. Du kan jo ikke være sikker på, at det bare er
batteriet, og så har du vel flere spørgsmål?
Da jeg ikke selv har prøvet at besvare dit spørgsmål, kan jeg nævne for dig, at
max point ikke er 60 men 200.
Avatar billede thefghost Nybegynder
30. december 2005 - 16:53 #7
ok vidste ikke det med de 200 point, men desværre var det ikke kun batteriet. har skiftet det og det har hjulpet lige fedt. jeg kan stadig tænde min pc men stadig som om harddisken slukker med et lille klik. Derefter slukker min skærm også helt uden at starte overhovedet. Hvordan får jeg fat i en ny strømforsyning? og koster det en halv arm at sætte sådan en i og kan jeg gøre det selv?? Endvidere synes jeg det er mærkeligt at min strømforsyning pludselig strækker efter næsten 2 år?
Avatar billede donby Nybegynder
30. december 2005 - 16:56 #8
du kan få en 500watt psu ned til 170 kr, så de er ikke så dyre.. bare sørg for den ligger i et lydniveau mellem 17 - 22 db, du kan lige skrive hvis jeg skal smide nogen links.. at skifte psu er meget nemt, som regel 4 skruer bag på og det er det.. skriv hvis du vil have mere udførlig beskrivelse.. synes bare mest det lyder som om enten din hdd eller dit mobo er ved at stå af.. har du mulighed for at teste psu, hdd osv i en anden maskine??
Avatar billede thefghost Nybegynder
30. december 2005 - 18:47 #9
Ok lyder rimeligt, og det ville være fedt med en udførlig beskrivelse. Er det den boks hvor der alle ledningerne kommer ud af?? Hvis det er så er det en 300watt jeg har nu, så  håber sgu det er den. Kan desværre ikke teste dele lige umiddelbart på andre pc'er. Men det er en pentium 4, 2,41, 512 ram pcu. Så håber ikke det er den der er gået. Kan godt være det er hardisken, men det håber jeg sgu heller ikke. Har partioneret den til C-drev 10 gb til systemer og D-drev 100 gb til spil, lir musik osv, men det er kun eet fysisk drev. Jeg har formateret den omkring 5-6 gange men ved ikke om det kan skade den. Iøvrigt er drev D næsten fuldt så måske det hjælper at slette noget?? Men prøver lige at skifte strømforsyningen ud først og så siger jeg tak for hjælpen i fæørste omgang. Point følger og undskyld den lange svar tid, men julen er en travl(og Fucking dyr :-) tid.
Avatar billede thefghost Nybegynder
30. december 2005 - 18:51 #10
Sry skulle lige finde ud af om det var Mobo, men det virker ikke til at være det. Troede det var pcu'en du mente.
Avatar billede donby Nybegynder
30. december 2005 - 22:31 #11
hvad vil du gerne have besk på?? psu er den store 4 kantede boks.. fjern 4 skruer bag i så er den taget ud....
Avatar billede thefghost Nybegynder
30. december 2005 - 23:08 #12
fandt en 500 watt til 138kr på edb priser på 22 db, men den hyar fået blandede anmeldelser. Men tror nu jeg tager den. Tak for donby og 60 point der i første omgang.
Avatar billede donby Nybegynder
30. december 2005 - 23:11 #13
ingen grund til point endnu.... se nu om det virker , så kan vi snakke point... når skidtet kører er tingene som de skal være
Avatar billede thefghost Nybegynder
04. februar 2006 - 12:28 #14
Har endeligt fået nosset mig sammen til at købe en ny strømforsyning og.................................øv øv øv det har intet hjulpet. Er bange for det enten er grafikkortet, eller værre motherboardet, harddisken eller processoren. Råd til hvordan jeg kommer videre?
Avatar billede thefghost Nybegynder
04. februar 2006 - 12:31 #15
P.S.  Når det efter 10 min og 20 forsøg endeligt lykkes at få bootet pc'en op med skærmen er det første nævnte boot problem væk. Men det er efter jeg har indstilliet biosen til at boote på hardisken som first device. Men altså så udover det er der ingen forbedringer!!!! PES og LÅRD