Avatar billede clj73 Nybegynder
20. december 2005 - 11:51 Der er 8 kommentarer

Ukendt partion...og hvad så?

Har et forholdsvist stort problem (igen):

Siden jeg lavede en repair af mit XP, har det ikke kørt helt stabilt - der har været en enkelt alvorlig systemfejl (som blev rettet) og den anden dag jeg var på nettet, begynder HD at arbejde  og der kommer en blå fejlmeddelelse (om endnu en alvorlig systemfejl). Jeg genstarter, men computeren vil ikke boote (harddisk faliure), så jeg booter fra XP cd'en.

Her kan jeg se, at min C: partion hvor XP ligger på (har 3 pationer, men kun styresystem på C:) pludselig er ukendt (selv om de 2 andre bliver genkendt). Jeg prøver at starte recovery console, for at køre en fixboot, men uden held (partionen kan ikke åbnes). Prøver også at køre en chkdsk, men samme resultat. Prøver også fixmbr, men der sker intet.

Eneste løsning (som jeg ser det) er nu at lave en repair af XP, men det kan så heller ikke lade sig gøre, da partionen er ukendt og XP dermed ikke kan se den tidligere version. Hvis jeg fortsætter med installation, vil XP formatere min C: partion på ny, men der ligger en del data her, som jeg nødig vil miste - og desuden er jeg ikke pjattet med at skulle lave en ny installation fra bunden og herefter installere ALLE programmer på ny.

Nogen forslag?
Avatar billede noeyewar Nybegynder
20. december 2005 - 12:07 #1
nej hvis alt det der ikke virker har du sansynligvis ikke andre muligheder end at formatere, desværre, du kan dog prøve at boote med en linux live cd og se om det evt er muligt at tage backup af dine data.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. december 2005 - 12:11 #2
Eller prøv med GetDataBack for at redde dine data, for jo mere du arbejder på disken, jo større er sandsynligheden, for at dine vigtige data bliver overskrevet.
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2005 - 13:11 #3
For at gendanne din partition http://www.helgec.dk/lost_partition.html hvis det ikke lykkedes så http://www.helgec.dk/lost_data.html for at redde dine data
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2005 - 16:03 #4
Noget nyt ???
Avatar billede clj73 Nybegynder
21. december 2005 - 16:11 #5
Ikke rigtigt....kæmper stadig en kamp for at "minimere tabene". Kunne ikke rigtigt få det til at virke, så jeg besluttede mig for at bide i det sure æble og lave en installation (incl. formatering af den omtalte partion), men det lykkedes kun delvist (kan ikke genstarte).

Tror jeg skal se mig om efter en ny HD...men tak for input'ene...
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2005 - 20:34 #6
Du kan finde en lille gif-animation på http://www.helgec.dk/guiden.gif så du kan forsøge at redde dine data, det har ikke nødvendigvis betydning at du har formateret, følg den omhyggeligt læs og følg de kommentarer jeg har skrevet med eller grøn farve
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2006 - 19:07 #7
Lidt status måske ??
Avatar billede clj73 Nybegynder
05. januar 2006 - 09:29 #8
...har haft rimeligt travlt på det sidste, så der har ikke været meget tid til at rode med computeren...sidste nye er, at jeg har købet en ny HD og lavet en installation fra bunden. Har reddet de data, som lå på de to partioner, der ikke var noget i vejen med, men jeg har ikke har tid til at forsøge, at redde dataene fra C partionen, som jeg formaterede.

Skal nok vende tilbage med resultatet, når jeg har haft tid til at prøve....og tak for hjælpen helgec.