Avatar billede rudi1234 Nybegynder
20. december 2005 - 07:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hente text fra tekstfil

Jeg vil gerne hente noget text fra en ekstern fil ind og prøvede som et vildt gæt dette, men det kan man vist ikke...:

<html>
<head>
<script>

window.onload = function() {
    document.getElementById("body").innerHTML.src='src.txt';
}

</script>
</head>

<body id="body">

</body>
</html>

Kan Javascript læse en fil og gemme/arbejde med indholdet i en variabel?
Avatar billede casualty Nybegynder
20. december 2005 - 07:18 #1
Nej desværre... Javascript er et clientside sprog der tolkes af browseren. Javascript har ikke skriveadgang til filer på serveren eller på brugerens PC.

Mvh Casualty
Avatar billede rudi1234 Nybegynder
20. december 2005 - 07:22 #2
Det jeg ønsker, er faktisk besvaret af olebole i http://www.eksperten.dk/spm/64153 (men besvaret med et nu dødt link)
Avatar billede rudi1234 Nybegynder
20. december 2005 - 07:23 #3
casualty > jeg formulerede mig måske forkert: Den skal kun læse filen, ikke skrive til den.
Avatar billede rudi1234 Nybegynder
20. december 2005 - 07:23 #4
Men kan nogen uddybe oleboles svar?
Avatar billede softspot Forsker
20. december 2005 - 12:15 #5
Prøv dette (denne version fungerer nok kun i IE, men kan med en mindre justering nok også bringes til at fungere i andre browsertyper):

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<html>
  <head>
    <title>Iframe Read</title>
    <script type="text/javascript">
      function svar() {
        document.getElementById("tekst").innerHTML = document.getElementById("tmp").Document.body.innerHTML;
      }
      window.onload = function() {
        document.getElementById("tmp").src = "ifmRead.txt";
      }
    </script>
  </head>
  <body>

    <div id="tekst"></div>

    <iframe id="tmp" name="tmp" src="" onload="svar()" style="width:400px;height:300px"></iframe>

  </body>
</html>

Du skal på serveren hvor denne fil placeres også have en fil der hedder ifmRead.txt (alternativt ændre navnet på den fil du vil have fat i, i window.onload-funktionen).
Avatar billede rudi1234 Nybegynder
20. december 2005 - 13:34 #6
Det var det jeg skulle bruge. Smid gerne et svar, softspot.

(skal bruge det til et intranet i Sharepoint - Microsoft-baseret, så det er alligevel kun IE det kan køre i)
Avatar billede softspot Forsker
20. december 2005 - 13:37 #7
Jamen, så er det jo fint - velbekomme :)
Avatar billede softspot Forsker
21. december 2005 - 10:29 #8
Tak for point :)