Avatar billede challenge Praktikant
19. december 2005 - 22:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Investering i en webserver

Hej eksperter.

Jeg har længe gået og overvejet at købe en web-server.
Men jeg ved ikke hvad det kræver af budget. Serveren skal primært bruges til at hoste videoer, og måske et par hjemmesider (HTML, PHP, SQL osv.).
Kan en god server klares under 7.000?
Og i så fald, hvad skal man gå efter? Serveres skal stå kørende 24/7/365 (og hvert 4 år 366 dage ;) )

Jeg har en alm. arbejds-maskine stående – Kan den bruges, eller er det bedst at bruge en ”rigtig” server?

Og så har jeg hørt nogle forskellige begreber; FTP-server, Proxy-server osv. Hvad er forskellen mellem alle de forskellige servertyper, og hvilken er bedst at vælge i mit tilfælde?

Mvh.

Challenge
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2005 - 22:28 #1
web server, ftp server, database server etc. er server software

en server maskine er noget hardware som bruges til at køre en eller flere server
software på

du kan sagtens køre server software på en almindelig PC

du skal til at kigge på server hardware hvis du har specielle krav til
pålidelighed (høj oppetid, udskiftning af hardware mens systemet kører etc.)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
20. december 2005 - 01:44 #2
hej, her er mine tanker om maskinen:
til html, php og mysql ville jeg vægte hardwarekvalitet højere end hardwareydelse. det er nemlig forholdsvis "lette" opgaver
mht serverhardware så er det min opfattelse at maskiner der sælges som server har andre komponenter, og er lavet til at køre 24/7. det gælder f.eks. komponenter på mobo og i psu.
harddiske: jeg tror at scsi harddiske ofte er bedre egnet til at køre uden stop
ram: de fleste servere maskiner bruger ecc-ram (ram med fejlkorrektion)
raid: overvej om du skal have flere harddiske - hvis du skal kunne skifte en defekt harddisk mens maskinen kører og leverer varen, skal du bruge 3 diske, og så er 7000 ikke meget (for både diske og controller skal kunne håndtere raid og hotswap).
så, spørgsmålet er om det er forretningskritisk det der skal køres på den. hvis det ikke er, så find en gammel server i den blå avis med scsi-diske og raid-controller.
hvis der er meget høje krav til oppetid, og det er kritisk hvis serveren skal vedligeholdes, så skal du købe en ordentlig maskine (og så er det nærmere 7000 x 2).
Avatar billede challenge Praktikant
21. december 2005 - 15:52 #3
Hey, tak for inputs gutter!

Undskyld for den lange svartid - Det har været lidt travlt på det sidste!

Men i skal da begge have point!

Så smid svar begge to! :)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. december 2005 - 15:55 #4
svar
Avatar billede drukkenbolden Nybegynder
02. januar 2006 - 18:16 #5
hejsa

Du får lige en sen kommentar fra mig af.

Jeg har selv et par websites og jeg er afhængig af at de skal køre 24-7. Jeg er selv IT mand og derfor var det nærliggende selv og lave det. men jeg har valgt og få en dedikeret serverløsning fra t-data og det virker bare. de tager sig af backup hver nat, og jeg har support døgnet rundt.
Avatar billede challenge Praktikant
02. januar 2006 - 19:10 #6
Hey.
Tak for kommentaren!
Hvis jeg nu ser rigtigt, er det så de servere der koster 1521 kr. pr år? Det virker da billigt! (hvis jeg nu ser rigtigt :) )

- Du skal da også lige have lidt point! Så smid et svar :)
Avatar billede challenge Praktikant
02. januar 2006 - 19:12 #7
Hvor er det nu man afsætter flere point?