Avatar billede berit_nathalie Nybegynder
19. december 2005 - 19:14 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Helt ny i dreamweaver Hjælp vedrørende CSS

Jeg er helt ny indenfor Dreamweaver, og vil gerne lave en hjemmeside med CSS. Der ligger i forvejen et CSS-Layout der hedder HALO LEFT, som jeg gerne vil bruge noget af, ikke det hele for min side skal da have mit eget præg, men menubar og top samt "content" som gør at teksten flytter sig afhængig af hvilken str skærm det ses på, vil jeg gerne bruge. Jeg vil bare gerne have hele layoutet over i min template så kan jeg selv redigere hvad jeg vil bruge. Mit spørgsmål er så: Hvordan skal jeg gøre sådan helt fra bunden af. Svar gerne meget udførligt, Husk jeg er helt ny.

Det har lykkes mig at at gøre layoutet HALO LEFT til template men i "Results" kommer der hele tiden en fejl der ser sådan her ud: Found 4 errors in external CSS files. og her er koden den hentyder til:
<link rel="stylesheet" href="emx_nav_left.css" type="text/css">

Håber nogen "eksperter" herinde har lyst til at hjælpe
Avatar billede miss-g Seniormester
19. december 2005 - 19:32 #1
Måske du kan finde noget hjælp her:
http://www.nicolin.dk/multimedia/dream.htm

Har du uploadet emx_nav_left.css? Den skal jo ligge ved siden af din html side...

Kan ikke lige lure hvad der er galt ud fra dine oplysninger...
Avatar billede berit_nathalie Nybegynder
19. december 2005 - 19:48 #2
Jeg kører på en local server for at tjekke min side. Jeg har ikke noget domæne endnu, det køber jeg først når jeg er færdig ;-) Til den tid. Jeg har oprettet en lokal server, og der har jeg lagt emx_nav_left.css. Skal den også ligge i templates?Er der noget problem med at bruge det layout, tror du? Først skal jeg gemme min html template og så skal jeg have layoutet ind i min template. Er det ikke den rigtige fremgangsmåde? sorry alle de spørgsmål, men jeg har kæmpet med det her lang tid og vil virkelig gerne i gang med det sjove, nemlig at designe min side
Avatar billede miss-g Seniormester
19. december 2005 - 20:31 #3
Proceduren er:

Du har en html side, og den gemmer du så som template (.dwt).

Så kan du redigere yderlige - f.eks. linke til dit stylesheet. Du bruger design/css paletten og trykker på - Attach style sheet. Så finder du det der hvor din html side kommer til at ligge, og trykker ok. Hvis din style nu fremkommer i design/css - så man kan vælge den, når man skal sætte style på noget, så har du gjort det rigtigt.

Derefter laver du redigerbare zoner - de steder hvor man må sætte tekst og billeder ind - resten vil forblive låst. Gem igen som template (.dwt) - du overskriver bare den anden - altså gem oveni.

Når du så vil gøre brug af den template - vælger du åben - new - trykker på template fanen og vælger din template. Så har du din skabelon - html fil til at lave alle dine sider med.

Din html filer skal ligge ved siden af dit stylesheet.
Avatar billede berit_nathalie Nybegynder
19. december 2005 - 22:39 #4
Jeg er rigtig glad for at du gider at hjælpe mig. Du kan få alle de point du ønsker hvis du vil hjælpe mig til det her er startet op ;-)

Jeg er ret dreven mht. at redigere men denne opstart gør mig rundtosset.

Hvis du selv har dreamweaver, er du så ikke sød at prøve at gå ind og se på HALO LEFT i CSS design. Når jeg henter den vil den gemmes. Hvordan og hvor skal jeg gemme den? Lige nu gemmer jeg den som htm, hvilket måske er helt tosset. Tidligere har jeg prøvet Attach style sheet og alle styles kom til at ligge i Design, men skal jeg så selv bygge op derfra? Sorry men jeg troede at layoutet så kunne ses, men det eneste jeg får op er baggrunden. Håber du kan forstå mit begynderITsprog ;-)
Avatar billede berit_nathalie Nybegynder
19. december 2005 - 22:59 #5
I øvrigt har jeg gemt min template som dwt.asp Er det ok?
Avatar billede berit_nathalie Nybegynder
19. december 2005 - 23:08 #6
Det går bare rigtig godt for mig. Dette må der gerne grines højt af. Jeg tror sgu at jeg gav mig selv pointene. Du skal selvfølgelig nok få dem miss-q. Har iøvrigt set dine sider. De er rigtig flotte. Du er for sej ;-)
Avatar billede miss-g Seniormester
19. december 2005 - 23:49 #7
Sidder du stadig fast?
Avatar billede berit_nathalie Nybegynder
20. december 2005 - 00:51 #8
Jeg er begyndt at opbygge med DIV på templates. Det må da være den rette fremgangsmåde? Men ja det ser lidt sort ud må jeg sige for det jeg har lavet ind til videre, det er bare sort tekst i browseren. og nu skal jeg sætte et glink på et link der hedder a.glink#gl1 og der er jeg gået helt fast, for den kan jeg ikke finde i styles??
Avatar billede miss-g Seniormester
20. december 2005 - 01:26 #9
Det lyder rodet det hele - og svært at sætte sig ind i, når man ikke sidder med filerne ....
Avatar billede berit_nathalie Nybegynder
20. december 2005 - 11:12 #10
Ja det er det vist også. Jeg må bare prøve mig frem som jeg har gjort hidtil. Hvad med dine point dem skal du jo have. Skal jeg oprette et nyt spg. for at du kan få dem?
Avatar billede miss-g Seniormester
20. december 2005 - 12:54 #11
Nej skidt med point - jeg synes ikke rigtig jeg har hjulpet dig med problemet.
Avatar billede berit_nathalie Nybegynder
20. december 2005 - 13:59 #12
Tak for forsøget