Avatar billede augustjoergensen Nybegynder
19. december 2005 - 01:37 Der er 21 kommentarer

Hjælp til køb af server

Hej - jeg har prøvet at samle en server som skal bruges til firma-sider og ftp, her har jeg set på følgende
ASUS P5LD2-V http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=168001 1119kr
Pentium 4 521 2.8 GHz http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=148157 1318 kr
GeIL DDR 2 Series 2 x 1 GB http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=157876 1959 kr
2x Western Digital Raptor WD740GD 74 GB http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=52039 2760 kr.
Maxtor DiamondMax 10 250 GB http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=138325 714 kr.
Chieftec Super IPC UNC-410B http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=48822 1221 kr.
Cooler Ultra Voltex KCC-V91 http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=152128 199 kr
3x Zalman NP Heatpipe HDD Cooler ZM-2HC2 http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=104950

Jeg skal også finde ud af hvilken switch jeg skal købe - her vil jeg gerne have en stabil - jeg har et på en med WIFI og en Uden, derfor spørger jeg kan det betale sig at købe den med WIFI? er den stabil nok til en 24/7 server?

1. D-Link DGL-4300 GamerLounge Wireless 108G Gaming Router http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=129281 1188 kr

2. PLANET GSD-800S http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=157069 1099 kr
Avatar billede ilddragen Nybegynder
19. december 2005 - 07:53 #1
Hvis du skal have den kørende 24/7 og ønsker så lidt bøvl som muligt,kan jeg anbefale at køre med Sisco ruter og switch med WIFI. Det giver en uovertruffen stablitet. Hvad angår servere har jeg gode erfaringer med IBM modeller da der på disse er 3 års onsite garanti på al hardware.
Avatar billede ilddragen Nybegynder
19. december 2005 - 07:53 #2
Men selvfølgelig hvis du skal samle det hele selv, så er det jo en anden boldgade
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. december 2005 - 19:54 #3
Og hvis den skal køre 24/7/365 er det nok en god ide at kigge på en server, og ikke en PC.....
Avatar billede ilddragen Nybegynder
21. december 2005 - 09:40 #4
smider lige et svar, håber at det var den rigtige kommentar :-)
Avatar billede augustjoergensen Nybegynder
21. december 2005 - 23:11 #5
nope sorry.. vil selv samle en! de servere er for dyre i forehold til indhold! det jeg gerne vil have er at i kommenterer den server jeg har samlet og ikke pre-samlet servere fra fx hp eller ibm!
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. december 2005 - 09:32 #6
Hvordan skal man kunne kommentere den server du selv har samlet, når det er en pc du har samlet?
Avatar billede augustjoergensen Nybegynder
22. december 2005 - 09:43 #7
En pc? Se lige bundkortet... og tower.....

grunden til SCSI er ... dette koster alt for meget!

Jeg vil ikke kalde ovenstående en PC!
Avatar billede ilddragen Nybegynder
22. december 2005 - 11:01 #8
Hvis du skal bruge den til at hoste sider for firmaer, må du da være interesseret i at det fungere så optimalt som muligt. hvor mang sider skal du hoste, er et firma du er ved at starte ?.

Hvis det er et fima du er ved at starte, må du da være interesseret i så lidt nede tid som muligt. Hvor er din RAID ? jeg kan ikke rigtig se den.
Avatar billede augustjoergensen Nybegynder
22. december 2005 - 11:08 #9
RAID 0 med de to  Western Digital Raptor WD740GD 74 GB
Avatar billede ilddragen Nybegynder
22. december 2005 - 11:12 #10
Hvad med resten, skal du hoste for firmaer ?

Er det et firma du er ved at starte ?

hvad skal de to Maxtor DiamondMax 10 250 GB bruges til ? er der raid på dem ?

Hvor mange firmaer planlægger du at hoste for ? :-)
Avatar billede augustjoergensen Nybegynder
22. december 2005 - 11:22 #11
Der er kun en maxtor diamond... den skal bruges til FTP - ikke vigtige filer!

... har du da en bedre løsning til ca. 11k med switch?
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. december 2005 - 11:25 #12
Raid 0 bruger man ikke på en server da det er ydelse og 0 sikkerhed...

Det bundkort er ikke certificeret til Server OS...

Jeg vil gerne fortsætte med at argumentere mod den PC du vil samle....
Avatar billede ilddragen Nybegynder
22. december 2005 - 11:32 #13
John stigers

Du knalder hoved direkte på sømmet !! bravo !

Den er fin til et mindre netwærk, hjemme i boligen og med familien, Mæææææææn hvis du skal kunne garantere dine kunder,(jeg forudsætter at du skal have kunder i biksen), at der er en vis pålidelighed når du sælger dem en ydelse, så må du nok indstille dig på at ofre en kende mere. Hvilket i øvrigt også gør at det kan nedskrives over en 3 årig periode, og demed sikre en større validitet i dit nye firma.
Avatar billede augustjoergensen Nybegynder
22. december 2005 - 11:36 #14
skal ikke hoste andres ting...

Det er egne firma sider og portaler!
Avatar billede ilddragen Nybegynder
22. december 2005 - 11:44 #15
Er et så ikke en god ide at sikre sig at det hele bare kører og at garantien er i orden ? eller er politikken at alt bare skal være så billigt som muigt, for så kan du jo bare brugen en pc til at afvikle server aplikationer på!

Min erfaring er altså, og jeg har med det at gøre hver dag ! at det godt kan betale sig at score garantien, betale mere og derved afskrive det linært over en periode og dermed fordele omkostningerne over perioden.

Herved har du mindre problemer med hardware, bedre soliditet i firmaet, og mere tid til at tage dig af de vigtige ting som eller popper op hver dag.

Spar dig selv for stresset :-)

Håber at du finder ud af det
Avatar billede augustjoergensen Nybegynder
22. december 2005 - 13:11 #16
kan i ikke hjælpe mig UD fra det SYNSPUNKT at jeg gerne vil samle selv da JEG FÅR mere for pengene på den måde?

I snakker hele tiden om pre-build servers!
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. december 2005 - 15:35 #17
Selvfølgelig - du snakker jo om en pc...
Avatar billede augustjoergensen Nybegynder
22. december 2005 - 22:36 #18
du mener ikke man selv kan samle en server for 11k?
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. december 2005 - 22:42 #19
Måske hvis du bruger korrekt hardware... men tror ikke du kan holde dig på under 11.000 (hvad med oppetid - skal der ekstra garanti (Service) på serveren m.m.???
Men jeg dropper ud af det her spørgsmål - du vil hoste sider for firmaer, men aner ikke hvad en server er...

(En server bruger hardware der er certificeret til at køre server OS - som tidligere skrevet.

Og til dit brug kan du sagtens få en server fra enten Fujitsu Siemens eller HP til under kr. 11.000
Avatar billede swiatecki Novice
22. december 2005 - 22:47 #20
Det er også mine erfaringer at prebuild servere med en god granti er det man skal gå efter..

selvføgelig afhænger det af behovet, men hvis du skal lave noget der "holder" så god prebuild.

Og "bekræfer" john_stigers i at "En server bruger hardware der er certificeret til at køre server OS"
Avatar billede augustjoergensen Nybegynder
22. december 2005 - 22:54 #21
Jogn stigers jeg har beskrevet hvad den skal hoste!

Egen sider + nogle portaler.

Jeg har læst fra andre steder man _sagtens_ selv kan samle, hol.dk kørte i lang tid med et amd system!