Avatar billede loechte Nybegynder
18. december 2005 - 23:44 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Online bestilling

Hej!

Jeg har gennem længere tid forsøgt at oprette en onlinebestillingsformular der både var enkel og overskuelig.

Gennem længere tid har jeg benyttet en formmail, men da jeg efterhånden blev træt af at modtage mail der indeholdt alle vareemner, bestilte som ubestilte, forsøgte jeg et nyt projekt. Denne gang via en pdf fil. Dette er da også en overskuelig og simpel formularform, men da dette kræver kunden har adobe installeret var dette heller ikke tilfredsstillende.

Derfor søger jeg nu hjælp her!

Beskrivelse af opgaven;

Oprettelse af en online formular/bestillingsside hvorpå det er muligt at afgive en ordre.

Formularen skal ca. indeholder 50 vare emner, alle med 4-5 kolli valgmuligheder.

Desuden skal der være mulighed for indtastning af leveringsdato, kunde nr, sikkerheds id (så ingen snyder - måske findes der bedre løsninger? :-)) samt et punkt for bemærkninger.

Ved afsendelse skal kunden få en "følgeseddel" for bestilling frem på skærmen, gerne fremstillet enkelt med de samme oplysninger som ovenstående, ganske som en følgeseddel ved levering.

Desuden skal ordren sendes til min e-mail hvor denne også skal kunne ses som en overskuelig bestilling - KUN med de bestilte emner samt kontaktoplysninger.

Bestillingen skal på en eller anden måde integreres i mit nuværende websted - www.fl-frugt.dk - måske bare som en popup side uden det nuværende lidt grafiktunge design.

Jeg er naturligvis indstillet på en aflønning for hjælp til denne opgave - giv et bud på hvad der skulle til for at løse dette!

Er sikker på at det allerede findes et sted derude - kan bare ikke finde det!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2005 - 00:01 #1
Er det muligt at se selve opsætningen/layoutet, på det ønskede resultat? Evt lavet i tabeller, med eller uden grafik?

Det ville være alletiders, hvis du kunne lægge det ud, aå vi nogenlunde ved, hvad det sig om.. vores visioner er garanteret forskellige fra dine..

/theSurfer
Avatar billede brego Nybegynder
19. december 2005 - 00:07 #2
Djævlen ligger i detaljerne, som man plejer at sige ;)
Jeg kan klare den her opgave for 300-500, hvis du er intereseret, kast et email på brego.dk@gmail.com
Avatar billede loechte Nybegynder
19. december 2005 - 00:08 #3
Ja selvfølgelig.. Jeg kan sende den tidligere side jeg har anvendt op.. som sagt måtte den gerne moderniseres lidt...

http://www.loechteweb.dk/bestil.htm
Avatar billede morten-vadskaer Praktikant
19. december 2005 - 13:49 #4
Jeg kender ikke Brego, men jeg vil sige, at 300-500 kr. for den opgave nok er det absolut billigste, du kan finde. Så jeg ville straks slå til dér, hvis jeg var dig, Loechte.
Avatar billede ljm21 Praktikant
19. december 2005 - 13:52 #5
Jeg vil gerne give et bud på opgaven. Du er velkommen til at kontakte mig på lars@anjaoglars.dk, så finder vi ud af detaljer og pris.

Lars
Avatar billede steines Nybegynder
19. december 2005 - 15:23 #6
Jeg vil meget gerne høre nærmere. Kontakt mig på:

mail [snabel-a] vircom [dot] dk
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2005 - 19:06 #7
Punkter der kan overvejes:

* I stedet for en lang liste, kan man dele varene op efter bogstav. På den måde, loades kun man ønsker at se.

* I stedet for en lang liste, kan man bruge en selectbox, hvorfra man kan vælge varen. Der er hurtigt adgang til varen, ved tryk på forbogstavet i varens navn.

* I stedet for "kolli" ved hver eneste vare, lav 1 selectbox der indeholder alle betegnelserne. Når man vælger en vare, nulstilles denne selectbox. Man vælger derefter selv. Denne selectbox bruges i kombination med "selectbox der indeholder varenes navn".

* Efter valg, kan de valgte vare (samt antal og kolli) puttes i et skjult felt, som aflæses på serversiden (f.eks. via ASP eller PHP).

Mht "kunde nr, sikkerheds id":
Så er det jo bare "brugernavn" og "kodeord". Om kunden selv kan registrere sig selv (kan misbruges), eller om du registrerer kunde (mere sikkert, men kræver at kunden går med til dette), er helt op til dig selv.
HUSK!: Tjek ALTID hvad brugeren har indtastet.. ellers kan du nemt blive hacket..

Man kan faktisk selv lave dette system, bare ved at læse (og forstå) tutorialen på:

http://www.html.dk/tutorials/asp/

Man skal bare læse alle lektionerne.. så er man godt rustet.. måske skal man søge lidt på nettet..
Men generelt er dette en nem opgave.

/theSurfer
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2005 - 19:08 #8
PS: Jeg har ikke helt sat mig ind i opgaven.. så der er sikkert nogle overraskelser :-)
Men min nuværende vurdering er: nem

/theSurfer
Avatar billede loechte Nybegynder
19. december 2005 - 19:48 #9
Tak for de mange tilkendegivelse og råd. Opgaven er for så vidt simpel nok. Jeg har også tidligere selv løst den, men der var bare de småproblemer der gjorde det ikke blev en succes.

Helt konkret bliver opgaven nok;

Lade kunden logge sig ind, eller indtaste nogle oplysninger hvortil facitlisten findes hos os.

Vælge en række produkter udfra en overskuelig oversigt - eventuelt inddelt i dette tilfælde som Grønt - Frugt - Krydderurter - Andet eksempelvis.

Lade kunden afsende ordren hvorefter denne sendes til min mail adresse, desuden skal kunden vises en overskuelig "følgeseddel"s lignende side der opsummerer bestillingen, eventuelt muligheden for at udskrive med knap (igen relativt enkelt - men skal dog laves).

Den modtagne ordre i min mailbox skal være; OVERSKUELIG da denne skal kunne pakkes/ekspederes hurtigt.

ASP guiden er nok et godt svar, men energien og tiden er bare ikke til at jeg først skal lære det fra bunden.

En mulighed er måske også at jeg selv designer formen i html format, så skal denne bare kodes til at kunne udføre ovenstående handlinger/funktioner?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2005 - 21:36 #10
Ja, du kunne f.eks. lave layoutet, og lad andre om programmeringen..

Jeg er ikke særlig kreativ, men har lavet følgende eksempel:
http://thesurfer.users.whitehat.dk/e/q/673190/673190_01.gif

/theSurfer
Avatar billede loechte Nybegynder
19. december 2005 - 22:49 #11
Det kunne jeg jo forsøge på... god idé det du har fremvist.. Rent forretningsmæssigt kan det bare nogle gange have sine fordele at liste de tilgængelige varer - mersalg :) Har du nogen idé om hvad sådan en løsning hvor andre tog sig af programmeringen rent omkostningsmæssigt ville ligge på?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2005 - 23:08 #12
Hvis du hyrer et firma, vil det sikkert være dyrt.. "rigtige" firmaer/virksomheder tager normalt alt for mange penge.. det er åbenbart "professionelt"..
Generelt synes jeg, at folk (de såkaldte "software virksomheder") tager alt for mange penge, for servicen (webdesign, programmering).. Man ser tit at et firma tager omkring 800-1000 kr, for et visitkort (dvs, et lille billede med lidt tekst), og omkring 4000-5000 kr for et par sider/filer..
Tit tænker man noget i stil med "det ville jeg have lavet for en pizza og en cola".. :-)

Så kan man få en single-person (for penge) til et lave det.. med "single-person" mener jeg en person, der kan programmeringen, og vil tjene penge på det..

Så er der en gruppe mere.. single-person, der gør det for referencer.. dvs, du får et produkt, og han får punkt under sin "Referencer"-side, så folk kan se hvad han har lavet.. det bruger han så, til at få flere jobs..

Den sidste gruppe, er folk der gør det som en hobby, som at prøve krafter af.. de laver det typisk gratis.. og de findes her på Eksperten..

Jeg er igang med et skoleprojekt, som afsluttes om ca. 3 uger.. Projektet kommer nok til at tage for meget at min tid.. ellers ville jeg sikkert have gjort det, for en reference (eller måske endda gratis).. :-)

/theSurfer
Avatar billede loechte Nybegynder
20. december 2005 - 22:00 #13
Tak for prisoversigten. Jeg håber så på at derude findes en der vil hjælpe med det for en reference eller et rimeligt beløb.

Hvis du nu alligvel skulle få tid og lyst, så er min mail loechte@mail.dk

Tak for de gode råd indtil videre ihvertfald.
Avatar billede loechte Nybegynder
27. december 2005 - 17:30 #14
Til thesurfer

Hvis det nu var sådan at du kunne afse tid og overskud - selv noget tid ud i fremtiden - ville jeg være meget taknemmelig for din hjælp!

Efter at have set en lang række løsningsforslag på denne opgave, kan jeg konkludere at dit forslag kommer nærmest min egen idé om opsætningen.

Igen, min mail er opgivet - kontakt mig hvis du får tid.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
27. december 2005 - 19:31 #15
OK.. ser om jeg kan lave noget til dig..

/theSurfer
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. januar 2006 - 01:05 #16
loechte> Vi har lige afsluttet projektet.. og sørme om vi ikke fik en prøve her i dag (mandag d. 16/01/2005), som også var et projekt.. :-)

Jeg vil kigge på dit side snarest.. jeg kan ikke give en præcis dato pga skole osv..

/theSurfer
Avatar billede loechte Nybegynder
17. januar 2006 - 09:50 #17
thesurfer> Det lyder fint. Du skriver bare når du er klar til at se nærmere på det.
/Löchte
Avatar billede thesurfer Nybegynder
30. januar 2006 - 00:35 #18
Löchte> Jeg er igang med en ASP løsning, der gør det muligt at bruge samme menu, billeder via include.

Med denne metode, kan du nøjes med meget lidt design, når du laver nye sider..

/theSurfer
Avatar billede loechte Nybegynder
09. februar 2006 - 22:35 #19
Det lyder rigtig godt - jeg kan godt se potentialet i den løsning - det vil lette redigeringen af teksterne og sådan.

Vi må lige snakkes ved - du kan altid kontakte mig pr. telefon 27 20 50 40 eller pr. mail loechte@mail.dk.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. februar 2006 - 19:35 #20
loechte> Jeg har lavet lidt mere på projektet.. Skal jeg sende det til dig?

For at få det til at virke, kræves en server der kan afvikles ASP.

F.eks. IIS på din egen maskine (Windows XP Pro eller Windows 2000), hvis du har installeret det..

/theSurfer
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. februar 2006 - 20:53 #21
Jeg laver lige en skabelon af scriptet, så du kan indsætte dine filer bagefter..
Jeg vil senere hen også lave nogle instruktioner til hvordan det virker..

/theSurfer
Avatar billede loechte Nybegynder
12. februar 2006 - 21:41 #22
Lyder supergodt! Jeg har lige tjekket - vores server kan afvikle ASP. (Ifølge vores webhotels udbyder) Min egen pc har Windows XP - men ikke Pro!

Du må meget gerne sende filerne til mig - postadressen er loechte@mail.dk

Vi kan skrives ved via mail eventuelt, vi skal også lige have talt om honeraret!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. februar 2006 - 21:46 #23
Jeg er igang med nogle ændring til bestillingesscriptet.. og derefter integrerer jeg det i menuscriptet.. så får du det hele på en gang..

/theSurfer
Avatar billede loechte Nybegynder
12. februar 2006 - 21:54 #24
Fantastisk!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. februar 2006 - 22:17 #25
Jeg kontakter dig i morgen via mail.
- God aften.

/theSurfer
Avatar billede loechte Nybegynder
06. maj 2006 - 11:19 #26
Lukker spørgsmålet
Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. maj 2006 - 19:29 #27
loechte> Ahh, sorry.
Jeg havde glemt alt om dette spm og projektet.

Det er et par geninstallationer siden, at jeg sidste arbejdede på projektet..

Opret venligst en bruger på http://www.ebruger.dk (gratis oprettelse), og send mig (brugernavn: theSurfer) en intern mail der.

/theSurfer