Avatar billede diness Nybegynder
08. november 1999 - 13:03 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

DNS Server - hvad kærves der?

Hvad kræves der får at drive sin egen DNS server? Er der nogle gode råd, bøger man kan købe om dette.
Avatar billede diness Nybegynder
08. november 1999 - 13:08 #1
*undskyld*
Kærves = Kræves
Avatar billede hojben Novice
08. november 1999 - 13:17 #2
1. Du skal have en fast opkobling
2. der skal være en dns2 (backup)
3. skal stå på hvert sit subnet
4. DNS and Bind fra O´Reilly 3. edition
5. Vælg UNIX som OS
Avatar billede diness Nybegynder
08. november 1999 - 14:07 #3
>>3. skal stå på hvert sit subnet
Hvad mener du med dette?

Avatar billede des Nybegynder
17. november 1999 - 10:29 #4
Et subnet er en C-klasse, som kan beskrives som f.eks. 192.168.1.0, hvor '0' betyder tallene fra 0-255.

Skal du opfylde kravene til DNS skal dine to navneservere altså stå på
eksempelvis adresserne...

og

Hvis de nu stod på 192.168.1.1 og 192.168.1.2 står de på samme net, og
så er betingelserne ikke opfyldt. Normalt vil du kunne få sekundær navne-
service hos den udbyder, der leverer din fastnet forbindelse.

UNIX og LINUX har nogle udmærkede DNS servere, som dog er
ret så gumpetunge at administrere. Solaris har en fremragende en.

Rigtigt og omhyggeligt konfigureret er den, DNS service, der ligger som standard under NT 4.0 SP5+ ganske  fortrinlig.

Mit firma har kørt med den i 3 år uden problemer (bortset fra
børnesygdommene fra dengang Bill Gates var dreng - præ-SP3 æraen).

Jeg kan fortælle dig så meget, at efter 01.01.2000 vil DK-Hostmaster
stramme kursen gevaldigt  m.h.t. opfyldelsen af de tekniske krav, så hojben's
anbefaling af O'Reillys DNS and BIND er et råd, der bør følges.

Hvis du vil vide mere, så kontakt mig gerne på  formand@fil.dk