Avatar billede christianbroendum Nybegynder
18. december 2005 - 12:25 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Beskæring af billder

Jeg har et problem når jeg skal beskære billeder i Paint. Når jeg trykker på billeder - attributtter og beskærer, så skærer den kun i bund og i højre side?? Hvorfor? Hvordan får jeg den til også at kunne beskære i top og venstre side?? Jeg ønsker ikke at bruge "marker"-knappen, da den gør billede utydeligt når jeg skal have det på Nettet?? Hvorfor ved jeg ikke?

mvh
Christian
Avatar billede thesurfer Nybegynder
18. december 2005 - 12:40 #1
Snakker vi om "Paint", der er en del af Windows, eller "Paint Shop Pro", som er udviklet af Jasc (og opkøbt af Corel)?

/theSurfer
Avatar billede christianbroendum Nybegynder
18. december 2005 - 13:01 #2
Det må så være Microsoft Paint!
18. december 2005 - 13:04 #3
Generelt: Brug evt. http://www.irfanview.com/ programmet istedet. Samme sted ka' du også DL en DK sprogpakke...
Avatar billede christianbroendum Nybegynder
18. december 2005 - 13:05 #4
Dvs at det ikke kan lade sig gøre i Microsoft Paint?
18. december 2005 - 13:13 #5
... jeg har aldrig brugt PAINT til beskæring ell. lign. Kun til et evt. hurtigt kig ...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
18. december 2005 - 13:16 #6
Det nemmeste ville vel være, at marker området, og kopiere det, for derefter indsætte det i et nyt billede. På den måde har du beskåret det.

Du skriver selv noget om "marker"-knappen, men jeg tror at du har misforstået det.

I fremtiden, opret venligst ligende spørgsmål en af disse kategorier:

http://www.eksperten.dk/spm/Programmer/Billedbehandling/
http://www.eksperten.dk/spm/Programmer/Billedbehandling/Generelt/
http://www.eksperten.dk/spm/Programmer/Billedbehandling/Andre/

/theSurfer
Avatar billede christianbroendum Nybegynder
18. december 2005 - 13:42 #7
Det er en lille knap oppe øverst til venstre. Man trækker et rektangel ud over tegning og evt kopier og gem andetsteds! Jeg har bare oplevet at nogle gange bliver billdet dårligere når jeg gemmer det, eller uploader det. Det er ikke sket når jeg har beskåret med at angive millimeter!!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
18. december 2005 - 13:45 #8
Det har jeg aldrig hørt om.. Har du gemt i JPG format?

Jeg mener at JPG filer automatisk bliver komprimeret, hver gang at man gemmer filen..
Billeder, i JPG format, har det med at bliver grumset/sløret.

Hvis du har mulighed for det, prøv med formatet PNG i stedet.

PS:
Jeg går ud fra, at vi taler om firkanten, øverst til højre (ved siden af "stjernen"), i toolbox'en i venstre side af programmet?

/theSurfer
Avatar billede christianbroendum Nybegynder
18. december 2005 - 13:53 #9
Ja ved siden af stjernen! Hvis de skal på Nettet skal de være så "små" som muligt af hensyn til downloadingtid
Avatar billede thesurfer Nybegynder
18. december 2005 - 14:01 #10
Jeg har ikke haft problemer med MS Paint.

Prøv evt at hente IrfanView eller GIMP ( http://www.gimp.org/ ).. GIMP er et gratis og professionelt værktøj.

/theSurfer
Avatar billede charlotte.dk Nybegynder
19. december 2005 - 08:29 #11
vil da lige tilføje at Christian har spurgt om det samme spørgsmål i  tre  tråde  og  fået svar hver gang uden at give point !!!
Avatar billede christianbroendum Nybegynder
19. december 2005 - 08:37 #12
Jeg har ikke fået korrekt svar der løser mit problem!!!!!
Avatar billede christianbroendum Nybegynder
10. december 2010 - 22:28 #13
Venligst afgiv svar så tråd kan lukkes!
mvh
Christian
11. december 2010 - 10:32 #14
Ping...