Avatar billede henrik Nybegynder
24. april 2001 - 18:55 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

2 maskiner, 1 med win98 og 1 med win2000, et netværk; Hvordan?

Jeg har 2 maskiner i et netværk, som førhen begge kørte med win98 og  det virkede fint. Nu er den ene maskine blevet skiftet ud med en win2ooo maskine og netværket virker ikke mere.
Hvad gør jeg nu?
Kan jeg beholde mine netværksindstillinger på win98 maskinen?
Og hvad skal jeg gøre med w2k maskinen (har aldrig rodet med w2k før)???
24. april 2001 - 18:59 #1
geninstaller TCP/IP
24. april 2001 - 19:00 #2
ved ud hvordan? hvis ikke kan jeg fortælle dig det
Avatar billede thaufer Nybegynder
24. april 2001 - 19:00 #3
Mig heller ikke!

Men jeg vil tro at du skal have sat netværket op fra bunden igen.

/vh
Thaufer!
Avatar billede red_eagle Nybegynder
24. april 2001 - 19:01 #4
Det er nok en god ide at gå ind og aktivere \"gæst\" profilen, så den anden computer har adgang til din, og uden password. Dernæst skal protokoller instaleres, og du skal dele mindst et drev.

Red Eagle
Avatar billede red_eagle Nybegynder
24. april 2001 - 19:02 #5
>>der går jeg så ud fra at \"din\" er win2000 maskinen ;)
24. april 2001 - 19:03 #6
OG... jeg mener kun at du behøver at geninstallere TCP/IP på windows 98\'s maskinen
Avatar billede henrik Nybegynder
24. april 2001 - 19:03 #7
Jeg må lige have det helt fra starten, jeg er ikke en haj til netværk. Please, forklar hvad jeg skal gøre ved henholdsvis win98 maskinen og win2000.
24. april 2001 - 19:04 #8
Red eagle...  det med protokollerne er det jeg står og siger... det andet er sat op.
Avatar billede red_eagle Nybegynder
24. april 2001 - 19:06 #9
insaneinthebrain2000killerjoeyoungkiller!>>>Hvor står der at win2k maskinen er sat rigtigt op?
24. april 2001 - 19:06 #10
i kontrolpanet er der noget der heder netværk et  eller andet...jeg har ikke windows 98 så jeg prøver lige at se om jeg kan huske det.

tryk på den to gange og vælge tilføj.
tryk så på microsoft ellers er det protokoller og så microsoft.. derefter skulle der stå TCP/IP nederst nede i listen.. tryk ok ok og genstart din computer..dine computere skulle nu være klar
24. april 2001 - 19:08 #11
Det står der ikke, men han siger at han har 2 computere og så regner jeg med at han bruger direct cable tilslutning..det skal han i hvert fald bruge så det kan også være fejlen...  og hvis han bruger kablet og genstarter så finder computerne selv hinanden, som en hver anden hardware
Avatar billede henrik Nybegynder
24. april 2001 - 19:14 #12
Jeg har en hub mellem computerene. Gør det en forskel?
Avatar billede red_eagle Nybegynder
24. april 2001 - 19:14 #13
I win2k for at aktivere gæst: Kontrolpanel>>Aministration>>Computeradministration>>Lokale brugere og grupper>>Brugere>>Egenskaber for gæst>>Sørg for at der ikke er krydset af ved \"Deaktiver profil\"!

Red Eagle
Avatar billede red_eagle Nybegynder
24. april 2001 - 19:15 #14
Hub, nej det skulle ikke gøre nogen forskel. Jeg sidder osse med en Win98 og en Win2k på netværk med en hub imellem. det virker dog fint.

Red Eagle
24. april 2001 - 19:16 #15
så prøv at geinstaller TCP/IP....prøv det kan være det
Avatar billede red_eagle Nybegynder
24. april 2001 - 19:16 #16
Og hvis du ikke har gjort det, skal du også dele mindst et drev/en mappe på windows2000 maskinen.
Går ud fra at det er gjort på den anden.

Red Eagle
Avatar billede riversen Nybegynder
24. april 2001 - 19:30 #17
jeg har ikke læst alle de andres svar så jeg starter helt forfra.

Win98 maskinen (pc1):
Inde i netværkindstillinger skal du have din TCP/IP protokol installeret. Hvis du vælger egenskaber for protokollen kan du taste en ip adresse og subnet mask (undernet maske) ind. IP adressen kan fx. være 192.168.0.1 og subnet 255.255.255.0. Klik på knappen Fil og udskriftsdeling for at kunne dele filer/mapper og printere.

W2K maskinen (pc2):
Her installerer du også TCP/IP protokollen...et eller andet sted også under netværksindstillinger. Er vist blevet forklaret ovenfor så vidt jeg så. Her vælger du så 192.168.0.2 som IP-adresse, og undernetmasken er den samme.

Begge maskiner skal have samme arbejdsgruppe for at kunne se hinanden under andre computere.

Når dette er gjort og begge pc\'ere er genstartet skulle du fra dos prompt kunne pinge dem. I dos på pc1 skriver du følgende:
ping localhost (dette tester om netkortet er ok)...får du svar er alt som det skal være.

Dernæst skriver du
ping 192.168.0.2 (dette tester forbindelsen til w2k maskinen)...får du svar er alt også ok her.
det samme gør du så fra w2k maskinen, bare lige for at ekstra tjek.

Hvis du bruger hub skal du sørge for at kabler er lige igennem. Dvs. de er samlet ens i begge ender...tjek evt. om kabelfarverne komme i samme rækkefølge på dine stik.
Husk at du i en hub ikke kan have noget i både upling og port1.

Hvis du stadig har spørgsmål, så fyr løs..! evt. over icq.
Avatar billede riversen Nybegynder
24. april 2001 - 19:31 #18
Opremsning for overskuelighedens skyld:

PC1 192.168.0.1
PC2 192.168.0.2

Subnet mask 255.255.255.0

Arbejdsgruppe: Privat

lav ping fra begge maskiner for at teste netforbindelsen.
Avatar billede henrik Nybegynder
24. april 2001 - 19:59 #19
Så kom der hul igennem, tak for hjælpen.
Avatar billede red_eagle Nybegynder
24. april 2001 - 20:17 #20
Takker for points ;)
Fandt du ud af hvad af det der hjalp, eller gjorde du bare det hele på en gang?

Red Eagle
Avatar billede riversen Nybegynder
24. april 2001 - 20:32 #21
ja, hvor lå problemet?