Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 12:53 Der er 52 kommentarer og
4 løsninger

Partitioner? Hvad?

Jeg var i weekenden ude hos en kammerat for at sætte hans pc op, ( Havde lige købt ny ), den virkede ikke da jeg kom, så jeg pillede alle ledninger ud og satte dem i igen, og så var det i orden.
Problemet kom da vi skulle sætte windows op. Der var en gammel disk med win98 ( 850mb ) på, og en ny disk på 10gb. Den lille er en caviar 2850, og den store en IBM Deskstar 10gb. Bios'en kan sagtens finde diskene, men!!!
Hvis man booter på den originale disk ( 850'eren ) Starter den windows halvt op, og går i dos mode, virkede ellers før, og man kan se 1 partition på 2,5 gb på den nye. Hvis man så starter op med en win 98 boot disk, kan man ikke længere se primary master, som er den lille, men se en partition på den store disk på 10gb... Dette kan jo lissom ikke lade sig gøre da der jo kun er 10 gb i alt, og 10+2,5 er jo som bekendt 10 ik?!?!
Jeg tænkte....vi sletter dem bare og prøver igen, men lige meget hvor meget man sletter dem, bliver de ved med at være der?!?! Hvad i hele hule helvede skal man gøre for at få de partitioner ud af systemet?!?!?

Alle boot systemer stammer fra samme system, så det er ikke fat systemet der er problemet...
Jeg har også prøvet div. linux programmer , men intet held!!
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
08. november 1999 - 12:59 #1
Jeg har haft problemer, der lignede, da jegville have en ekstra harddisk i - den nye kunne bare ikke med den gamle...
Avatar billede gnarf Nybegynder
08. november 1999 - 13:01 #2
Har du kontrolleret at master/slave jumpere er sat rigtigt?
Jeg vil iøvrigt anbefale at sætte den nye harddisk til primær master, da den vil være langt hurtigere at boote på end den gamle.

Prøv med fdisk /mbr for at ligge en ny master boot record ind.

Og du rebooter selvfølgelig efter at du har slettet alle partitions, ik?
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 13:21 #3
Jeg har sat jumpere rigtigt, fdisk /MBR virker ikke på noget som helst...
Jeg booter på den gamle fordi jeg skal have flyttet systemet fra en gamle til den nye, og problemet var at man kun kunne se filerne på den når man bootede på den gamle....

Og jo....selvfølgelig rebooter jeg ;)
Avatar billede gnarf Nybegynder
08. november 1999 - 13:28 #4
Jeg ville prøve at sætte diskene på hver sin kæde. Den gamle som primær master og den nye på sekundær master. Så kan de da ikke "drille" hinanden.

Eventuelt cdrom drev kan du så enten slå fra, eller sætte som sekundær master.  Lidt skud i tågen her, men bare et forslag :)
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 13:30 #5
Jep jep...du skyder som jeg gjorde...har prøvet....virker heller ikke...
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 13:34 #6
har også prøvet at skifte kablerne, virker heller ikke....Det var nu ellers meget sjovt....vi havde den del problemer med cd-rom drevet, det blinkede når man trykkede på eject knappen ( som det skulle ) men cd kørte ikke rundt og ville heller ikke spytte skiven ud, det viste sig at der ikke var spænding på en af ledningerne fra trafoen, så drevet fik ikke spænding til motoren....men der er jo hvad der sker når man ikke betaler nok for sin hardware....
Jeg har forresten tjekket om det samme gjorde sig gældende for hd....men nej...

:)
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
08. november 1999 - 13:39 #7
>>gnarf: Det prøvede jeg også med min; det hjalp heller ikke en pind...
:)
Avatar billede aleks Nybegynder
08. november 1999 - 13:46 #8
For at få det til at virke, skal den store disk sidde på den Primære Controller som master og den gamle disk skal du sætte på den Sekundære Controller som master/slave.

Problemet er at WesternDigital diske ikke er særligt gode til at sidde sammen med andre fabrikater.

Desuden skal du være opmærksom på at den gamle disk nok kører med Fat16 = den kan ikke se Fat32.

Men hvis du først og fremmest får IBM-disken til at virke og så derefter sætter WD-disken i. Så kan du bruge Ghost fra Norton til at flytte partitionen fra WD-disken over på IBM-disken og i sammen omgang få den til at fylde det hele.
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 13:51 #9
Har prøvet både den ene og den anden vej....jeg har sågar konverteret den gamle disk til fat32....virker stadig ikke....
Men uanset hvad...så kan jeg ikke se den gamle disk når den ikke er Pri/master..
Avatar billede aleks Nybegynder
08. november 1999 - 13:56 #10
Så prøv at lave en Win98 Boot Diskette med FDISK på og sætte WD-disken op som Master på den Sekundære controller. Se efter at Bion'en viser at den 3 Disk er WD-disken, kør så FDISK fra Boot Disketten og se om du kan se disken.

Hvis det virker, så prøv at sætte IBM-disken op som Master på den Primære controller, kør så FDISK fra Boot Disketten og se om det ikke skulle virke. Hvis det ikke virker, så vil jeg meget gerne vide hvad FDISK's Status (punkt 4) viser i 1. og 2. omgang.
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 14:06 #11
øhh....ja jo....nu skal jeg lige se om jeg kan finde noget...

Det med boot disken er prøvet....virker ikke...
pkt . 1)
Jeg kan se WD disken, jeg kan se der er en partition på 850 mb... ca... men den er udnyttet xxx%...?!?

pkt . 2)

Kan se alle partitioner
Alle er 100% udnyttet, her er der dog kun den på 10gb.
Dvs. jeg kan ikke se den IBM på 2,5 gb.
men jeg kan ikke få adgang til WD'eren i dos.
Avatar billede aleks Nybegynder
08. november 1999 - 14:10 #12
Jeg forstår ikke lige det du skriver til pkt. 2, gider du ikke prøve at omskrive det???
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 14:13 #13
tja øh...

Jeg kan se partitionerne :
disk 1 ( 10gb ):
10gb ( ca.) udnyttet plads på disk = 100%
disk 2
850mb udnyttet plads på disk 100%

Men!! Jeg kan ikke få adgang til partition på lille disk...

Er det bedre?
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 14:14 #14
I dos altså...
Avatar billede aleks Nybegynder
08. november 1999 - 14:15 #15
Ja ok, men har du så prøvet med Ghost, for selvom du ikke kan se partitionen på den lille disk, burde Ghost kunne overføre fra den.
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 14:16 #16
Jeg har ikke ghost....det koster gør det ikke?
Avatar billede aleks Nybegynder
08. november 1999 - 14:18 #17
Nej du kan hente en version der virker i 30 dage på www.norton.com
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 14:19 #18
ok....prøver...
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 14:23 #19
skidt skidt....jeg kan ikke få forb. til serveren..
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 14:30 #20
aleks: er du totalt haj til diske eller?
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
08. november 1999 - 14:31 #21
Det kunne godt lyde sådan...
:-)
Avatar billede aleks Nybegynder
08. november 1999 - 14:33 #22
Jeg vil næsten påstå at jeg har arbejdet med flere diske en du har spist ærter ;-)

Ja det er efterhånden for mange år jeg har arbejdet med den slags.
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 14:34 #23
Ivmadsen>> ja ik! :)
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 14:35 #24
Er det hjemmedyrkede eller frosne ærter du hentyder til?
Avatar billede aleks Nybegynder
08. november 1999 - 14:36 #25
Nu går jeg ud fra at du har spist flere frosne end hjemmedyrkede, så det må være frosne.
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 14:39 #26
nix....det er skam hjemmedyrkede....jeg kommer nemlig fra en meget økoligisk bevidst familie, og vi har altid. bla.bla.bla.bla...

he he
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 14:45 #27
Hold kæft mand....det fylder 14.3 mb...
Det kommer jo til at koste en million...
:)
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
08. november 1999 - 14:46 #28
:-)
he he
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 14:50 #29
Kan man kun downloade fra ftp?!
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 14:53 #30
hvad dælen....det virker sku....jeg kan downloade fra en ftp site... Juhuuu....
Det er ikke sket før!!!
:)
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 15:21 #31
Så er der kun en måned til det er downloadet... :)
Avatar billede hmau Nybegynder
08. november 1999 - 17:15 #32
razmataz>> grunden til at du kunne se en partition på 2 Gb er at fat16 kun understøtter partitioner på op til 2 Gb og partitioner større end dette vil blive opfattet som værende på 2 Gb.
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 17:37 #33
Jamen...så ville der vel stadig ligge de samme filer på drevet hvis jeg ikke tager helt fejl?
Avatar billede hmau Nybegynder
08. november 1999 - 17:42 #34
joda, problemet er bare at fat16 ikke som aleks skriver, kan opfatte data på fat32
Avatar billede ronni Nybegynder
09. november 1999 - 10:38 #35
Har du prøvet at fjerne alle partitionerne og lade være med at oprette nogle ny og derefter installere DOS 6.22 ? Så sørger den for at dele dem rigtig op. Du får så en c drev på x antal mb (fat16), som du bør beholde i tilfælde af at du vil have Windows NT 4.0 eller andet på senere, som ikke kan boote på et FAT32 drev. Nu laver du så et stort drev (en extented partition) ud af resten på dit drev og til dette skal du bruge fdisk fra en windows98 eller 95osr2 og sige ja til det med store diske, så du kan få lavet din store partition med FAT32.

Du kan i øvrigt heller ikke bare tage en disk fra en gammel PC og sætte den over i en ny maskine. Indstillingerne for hardwaren er overhovedet ikke den samme, så det er ikke så sært, hvis din Windows98 kun ville starte halvt op....
Avatar billede razmataz Nybegynder
09. november 1999 - 11:59 #36
Jeg har skam bootet mange maskine op med et styresystem fra andre pc'ere, det virker fint, du skal bare have en windows som understøtter hotplug ( dvs. win98se ) så er der ingen problemer, den finder selv ny hardware, og installerer det.
Men som jeg skrev i mit spørgsmål, så har jeg prøvet at slette partitionerne, og reboote, og starte op med en win98 bootdisk ,eller linux for den sags skyld, men partitionerne bliver ved med at være der.....jeg tror efter hånden at disken er blevet skrive beskyttet på en eller anden måde, ( og nej...der er ikke skrivebeskyttelses funktioner i hverken bios eller motherboardet. )
Avatar billede razmataz Nybegynder
09. november 1999 - 12:01 #37
Hmau>> kan du ikke lige sige det igen?
Avatar billede ronni Nybegynder
09. november 1999 - 12:09 #38
Har du prøvet en "fdisk /mbr" ?
Avatar billede fatboy Nybegynder
10. november 1999 - 03:26 #39
Prøv endnu en gang at slette partitionerne, men prøv engang med en ny bootdiskkette. En, der er lavet på en anden PC.
Avatar billede hmau Nybegynder
10. november 1999 - 09:01 #40
>>raz
joda:

der er i hvertfald to problemer med fat32 partitioner der skal opfattes af fat16 styresystem. For det første vil partitionen se ud som en 2 Gb partition selvom den i virkeligheden er større. Samtidig er du ikke i stand til at læse de data der ligger på fat32 partitionen
Avatar billede razmataz Nybegynder
10. november 1999 - 14:51 #41
ronni>> Fdisk /MBR virker ikke....sker ikke en skid...
Fatboy>>Har prøvet optil flere bootdiske, fra flere forsk. systemer....men ingen ting virker...
Hmau>> Jamen...jeg kan jo godt læse data på begge diske uanset om jeg booter fat16 eller fat32.....
Avatar billede ronni Nybegynder
10. november 1999 - 15:07 #42
har du prøvet at partitionere den i en anden maskine?
Avatar billede ronni Nybegynder
10. november 1999 - 15:08 #43
Ellers installer dos 6.22. Den styrer alt!
Avatar billede hmau Nybegynder
10. november 1999 - 19:11 #44
>>raz

øhhh javelja, så blev jeg det klogere
Avatar billede aleks Nybegynder
11. november 1999 - 07:57 #45
ronni>>

Dos 6.22 styrer da ikke FAT32 !!!
Avatar billede razmataz Nybegynder
11. november 1999 - 12:29 #46
Jeg har prøvet på en anden maskine....samme problem....men det skyldes måske at det var samme konfiguration!? Ved ikke..
Avatar billede hmau Nybegynder
11. november 1999 - 15:16 #47
>>raz
det med at læse data fra en fat32 partition fra fat16, afhænger tilsyneladende af den cluster-size der er valgt, er der en der kender de nøjagtige tal for dette??
Avatar billede razmataz Nybegynder
15. november 1999 - 12:26 #48
tja...øh...hvad betyder det?
Avatar billede aleks Nybegynder
15. november 1999 - 12:28 #49
>>razmataz

Kan vi ikke lige få en status over hvor du er i fejlsøgningen?
Avatar billede razmataz Nybegynder
16. november 1999 - 12:40 #50
Jamen.....jeg tror jeg efterhånden har prøvet alt!!!!!!!
Jeg har byttet rundt som bare f.....! Det virker sku ikke....
Har prøvet med forsk. bootdiske.....heller ikke....prøvede at installere win3.11 , win95, win95osr2, win98, win98se, linux ( redhat 5.2 og 6.1 ) intet virker!!! Den fryser bare under installationen...
linux skriver dog... unreconizeable cluster size....please reconfigure your controller...?!?!?
Så tænkte jeg....kan man ikke få et program til at lowlevel formatere hd? Et der ikke kører igennem bios....den understøtter det ikke nemlig.!
Kan det ske at hd. er i stykker? Den spinner fint op, bliver fundet i bios'en, og når man kører scandisk sker der ingen fejl...
Avatar billede aleks Nybegynder
16. november 1999 - 13:36 #51
Prøv at gå ud på IBM's hjemmeside, de har et program som man skal køre hvis ens controller ikke kan styre store diske, det burde hjælpe på dit problem.
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
16. november 1999 - 15:02 #52
Se det i øjnene! Din maskine kan ganske enkelt ikke lide den harddisk...
:-)
Avatar billede razmataz Nybegynder
16. november 1999 - 15:26 #53
ok det vil jeg prøve....hvad hedder programmet?
Avatar billede fatboy Nybegynder
18. november 1999 - 03:58 #54
Selfølgelig kan en hd også gå i stykker. Men IBM 10,1 Gb er da rimelig nye og de giver jo 3 års garanti på dem. Så hvis du ikke kan få den til at makke ret i en relativ ny computer (ikke den med 850 Mb hd), så levér den tilbage med en fejlbeskrivelse. Så får du den repareret eller du får en ny.
Avatar billede aleks Nybegynder
18. november 1999 - 08:02 #55
>>razmataz

Godt sprøgsmål, det kan jeg ikke huske, men mon ikke det hedder noget med DiskManager eller lign.???
Avatar billede razmataz Nybegynder
18. november 1999 - 12:46 #56
Når ok....det ser ud til at gå i sænk her...jeg leger videre ....så kan i få jeres point!!

Tak for hjælpen!! :)