Avatar billede hummel Nybegynder
17. december 2005 - 22:24 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvad for et??

Ja .. Skifter til Linux da jeg for alt for meget Spywaver ind.. Men Hvad for et Linux er bedst og Hvorfor?? Men Jeg kan ikke bare skrift til det uden at vide noget om det.. Så kender i et sted jeg lige kan læse noget om det.. Dansk..

/Hummel
Avatar billede christian_p Nybegynder
17. december 2005 - 22:35 #1
http://www.eksperten.dk/spm/119288

Et spørgsmål ligesom dit.. Håber det hjælper.
Avatar billede christian_p Nybegynder
17. december 2005 - 22:54 #2
Kunne det bruges???
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2005 - 00:39 #3
Til allround brug for begynder bliver ofte anbefalet Redhat Fedora Core eller Mandrivia
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2005 - 12:40 #4
Du kan læse om stort set alle tilgængelige distributioner på http://www.distrowatch.com

Jeg vil anbefale: BLAG, Ubuntu, Kubuntu, eller Fedora. De er alle lette at installere, i hvert fald lige så lette som Win xp. De tre første fylder kun 1 cd så der skal ikke downloades så meget for at komme igang. Lad være med at bruge for meget tid på at læse om 117 forskellige distroer med mindre du har meget specifikke krav. Linux er jo gratis, så du kan jo bare prøve en masse forskellige og se hvad du bedst kan lide.

Læs om Linux generelt på: http://www.linuxbog.dk

Hvis du er ivrig pc-spiller, skal du lige vide, at Linux har visse begrænsninger på det område i forhold til Windåse.
Avatar billede hummel Nybegynder
19. december 2005 - 19:35 #5
Tak for alle de svar..

En af mine venner Anbefale SuSe .. Det ser også godt ud..
Men.. har nogen program som jeg gerne vil havde på den..
De kommer lige her.. er der så nogen som kan sige om de kan kører på Linux..;
Msn.
Skype.
Blender 3D.
Flash 8
Dreamweaver 8
Maplestory (et MMORPG spil)
Photoshop
imageReady
The GImp
internet Explor eller FireFox
Windows Media player eller ITunes..
Dev-C++
Counter-Strike/Steam
Og Mange Ander.. Kan man Skifte imellem Windows og Linux?? vis ja.. så Sige enlig hvordan..

Tak

/hummel
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2005 - 22:14 #6
Altså, Linux er jo ikke Windows, så som udgangspunkt kan du ikke køre Windowsprogrammer på linux. Der findes dog programmer som fx Skype, som findes i versioner til begge OS. Som jeg skriver ovenfor, så er Windows bedre til spil, så hvis du gå meget op i spil, så køb en harddisk mere og installer Linux på den. Så kan du lave dualboot via en Linux boot-manager som fx Grub eller Lilo. På den måde behøver du ikke droppe Windåse helt. Men du kan da checke et projekt der hedder Cedega ud. De laver en emulator der lader dig køre Windowsspil på Linux, men jeg kender det ikke selv, og det koster penge. Ligeledes kan Crossover Office afvikle Windows Office programmer på Linux. Den koster ligeledes penge.

Ang. Suse, så er der ikke noget i vejen for at vælge den. Der er dog ikke så mange der bruger den, så der er ikke så mange at spørge om hjælp.
Avatar billede hummel Nybegynder
20. december 2005 - 14:59 #7
Du Svart ikk på det her : "Kan man Skifte imellem Windows og Linux??"
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2005 - 11:01 #8
Først skal du lige se dette link: http://www.tuxme.com/node/894?PHPSESSID=b32ed2bacd5446074b0781d73bec19f0

Jeg troede jeg havde svaret på dit spørgsmål i kraft af min forklaring om dualboot. Derfor gætter jeg på, at du gerne vil vide om man kan skifte mellem de to OS mens maskinen kører. Den kan du ikke. Men du kan installere en emulator på det ene OS og så installere det andet OS via emulatoren. På den måde  kører de oven i hinanden. Det vil så betyde, at du for at slippe for adware m.m. skal installere windows på en linuxmaskine via en emulator. Det kan sandsynligvis sagtens lade sig gøre, men det vil ikke kunne performe lige så godt som en "rigtig" installation. Men prøv det da bare.

Jeg tror du skal gøre op med dig selv, hvad det er du vil. Hvis du vil slippe for adware, blå skærme, virus og den evige frygt for at blive hacket, så skift til Linux og accepter at det har sin pris, da software- og spilproducenterne foretrækker at producere til Windows. Desværre kan du ikke få det hele, endnu.
Avatar billede hummel Nybegynder
21. december 2005 - 16:53 #9
Men Hvis jeg install SuSe på den her computer her og nu så mister jeg da alle mine program Osv??
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2005 - 17:07 #10
Ja. Du skal skabe noget plads på din harddisk, fx via Partition Magic. Eller du kan gøre som jeg allerede har foreslået og købe en ekstra harddisk og dermed beholde windows som den er.

Jeg vil også råde dig til ikke at installere Suse og i stedet vælge Ubuntu. Jeg ved godt at du synes at Suse ser cool ud, men du kan sagtens få ubuntu til at se lige så cool ud.
De bruger nemlig begge Gnome som desktop. Ubuntu får kanon gode anmeldelser over hele verden og vinder den ene afstemning efter den anden. Den er virkelig nem at konfigurere, giver adgang til tudindvis af programmer, begyndervenlig, godt brugerforum, god guide til opsætning, ja, jeg kunne blive ved. Ubuntu bygger i øvrigt på Debian, hvis det siger dig noget.
Avatar billede hummel Nybegynder
22. december 2005 - 13:34 #11
Okay, Tak..
Hvordan er en ekstra harddisk koblet til?? .. har du ike en Guide(stav) .. ??
For så Giver jeg dig point for alt den hjælp :-)
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2005 - 14:59 #12
Det kræver selvfølgelig at din pc har plads til endnu en HD. Luk din pc op og se, om der er plads. Hvis du ikke aner, hvad der er inde i en pc, så er det nu du har chancen for at lære det. Harddisken sidder ud mod fronten af maskinen og vil typisk være den nederste enhed. Ovenover sidder som regel først diskettedrev og øverst CD-ROM-drev. Når du har fundet harddisken, kan du se, hvilke kabler den er forbundet med. Der er et meget bredt kabel til data og et mindre kabel bestående af 4 ledninger til strøm. Den nye HD kræver en tilsvarende opkobling. Se om der ikke er et ledigt stik til strøm (den med de 4 ledninger). Måske er ledningen gemt af vejen oppe ved strømforsyningen. Det brede kabel, der er forbundet med den gamle HD, skal have et ledigt stik til den nye HD. Hvis der ikke er et ledigt stik, kan du næsten 100% sikkert regne med at der følger et egnet kabel med den nye HD. Bag på harddisken sidder der en jumper, som er en lille metalklemme der sidder og "kortslutter" nogle metalben. Din nuværende HD skal sættes til master og den nye HD til slave. Montér den nye HD over eller under den gamle, gerne så luften kan cirkulere omkring dem. Så skulle alt være klar. Jeg vil anbefale dig at læse videre her: http://www.helgec.dk/
Siden tilhører en bruger her på Eksperten, og både han selv og andre brugere henviser ofte til den. Se især afsnittet om Windows / Linux.

Hvis du får problemer, så opret et nyt spørgsmål, og få dem afklaret dér. Så går det hurtigere.
Avatar billede hummel Nybegynder
22. december 2005 - 15:20 #13
Har ikke fået nogen Problemer.. Men.. Kan man Koble en ekstra harddisk uden på Computer.?? så man ikk hele tiden skal til ind og luk computer, Sætte nye Haddisk Osv.. ??

Og hvis jeg har et C og et D Drev , kan man så ikke install Linux på et af dem også Windows på et andet??

/hummel
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2005 - 15:35 #14
1. Hvis du vælger at montere en ekstra harddisk, så er det meningen, at BEGGE harddiske skal sidde i computeren hele tiden. Der følger så et stykke software med Linux som hedder GRUB (LILO kan også bruges), som giver dig en lockin-skærm, hvor du ved opstart af computeren vælger, hvilket OS du vil benytte.

Hvis du på den gamle HD har to selvstændige partitioner, hvor Windows ligger på C og D er tomt, så vil du kunne installere Linux på D, hvis der ellers er plads nok. Husk at tage backup af alle data på C, hvis nu uheldet skulle være ude. ALT på D vil blive slettet. Igen tillader jeg mig at henvise til helgec.dk.
Avatar billede hummel Nybegynder
22. december 2005 - 15:38 #15
så jeg skal hele tiden ned ved computer og åben den og sætte den ekstra harddisk til ??
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2005 - 16:17 #16
nej, du skal aldrig åbne computeren igen. Se punkt 1 ovenfor.
Avatar billede hummel Nybegynder
22. december 2005 - 16:18 #17
Mange Tak for alt den Hjælp.. Giver dig Point'en .. :-)
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2005 - 17:34 #18
Selv tak.

Nu da det er første gang du skal installere Linux, så sørg for at tage backup af alle data du ikke vil risikere at miste. Hold tungen lige i munden når du partitionerer harddisken under instalationen. Jeg mener at Ubuntu, hvis du da vælger den, kommer med et forslag til partitionering, som vil passe til de fleste. De fleste linux-distroer er ikke sværere at installere end Windows, men det kan jo ske, at du overser et eller andet og bliver nødt til at installere Linux igen. Hvis det sker, så start med at boote op på din XP-cdrom, vælg R for at reparere, vælg din windowsinstallation og skriv fixmbr, bekræft, og skriv exit. Så reparerer du min master boot record, og så vil Linux kunne se Windows næste gang du geninstallerer Linux. Det gør det lidt lettere at få bootloaderen, GRUB, til at virke korrekt. Når du har installeret Linux, så besøg hjemmesiden for den distro du har valgt. Der er meget godt hjælp at hente dér. Jeg vil igen fremhæve Ubuntu for at have en rigtig god webside, hvor du vil kunne finde hjælp til alt.
Avatar billede hummel Nybegynder
22. december 2005 - 17:37 #19
Skal Føste lige Havde en ekstra harddisk, Men jeg tror jeg vil Vælge Ubuntu :-) .. Jeg havde også tænk mig at tage Backup af min Filer.. Eller læg dem en på 100 Cder O_o
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2005 - 17:48 #20
God fornøjelse :-)