Avatar billede 6x6 Nybegynder
17. december 2005 - 21:31 Der er 11 kommentarer

Fjern alt udenom pigen

Jeg har nogle billeder med en pige, som er fotograferet op af en gul baggrund. Der er ikke lige meget lys overalt på baggrunden (den gule farve er ikke helt den samme på hele billedet). Hvordan kan jeg fjerne baggrunden (eller klippe pigen ud), så jeg kan sætte flere piger på et andet billede med en anden baggrundsfarve?
Og er der andre måder at gøre det på, hvis baggrunden var en skov eller noget andet ikke ensfarvet baggrund?
Bruger Adobe 7.0 uk.
Ved ikke om det er point nok, da jeg er ny her, men håber på lidt hjælp. På forhånd tak
Avatar billede weblex Nybegynder
17. december 2005 - 21:56 #1
Det kan man gøre på mange måder og metoden afhænger ofte af billedet. En metode er beskrevet i nedenstående tutorial:

http://www.gfxintervention.com/index.php?page=tutorials/quickmask

Du skal vide at fritlægning kan være langsommeligt, hvis det skal gøres ordentligt :)
Avatar billede thomasfricke Juniormester
17. december 2005 - 23:48 #2
Hvis du er god, kan du benøtte filhåndsmarkøren.... men det kræver god konsentration...
Avatar billede thomasfricke Juniormester
17. december 2005 - 23:49 #3
Ved ikke hvad dette "filhåndsmarkøren" hedder i adobe......
Avatar billede klausknudsen Nybegynder
19. december 2005 - 17:11 #4
Nu sidder jeg ikke med photoshop på den computer jeg her giver svaret fra, men mener værktøjet hedder "lasso". Her kan du sætte den til "magnetic". (værktøjet er vidst nok i øverste venstre hjørne af din toolbar).
Du klikker så på et begyndelses punkt, og flytter musen rundt om pigen. Herved vil værktøjet selv gætte på hvad det hører sammen, udfra de farver der omgiver objektet.
Avatar billede stefanmehl Nybegynder
19. december 2005 - 18:22 #5
Den nemmeste måde at fjerne et emne fra baggrunden er ved at bruge "Extract".
I menuen Filter finder du extract. Når extract dialogboxen popper op, så vælger du først "Edge highlighter". Sørg for at halvdelen af markeringen sker på baggrunden og den anden halvdel på det du vil "extracte" - Brug ikke for bred en pensel. Når du har markeret hele kanten rundt om det du vil have fri af baggrunden, tager du "Fill" og fylder farve i den del du vil beholde - hvis det løber ud på baggrunden er det fordi du ikke har fået lukket rammen helt. Klik nu på "preview og se hvordan det ser ud.

Dette er klart den nemmeste måde at fjerne noget fra baggrunden.

Håber det hjælper

/Stefan
Avatar billede 6x6 Nybegynder
20. december 2005 - 22:44 #6
Hej med Jer alle.
Jeg er desværre hængt meget op tidsmæssigt, så jeg får ikke tid til at kigge ret meget på de svar I har givet mig før efter nytår, men indtil videre TAK TIL ALLE. Syntes at Kalus Knudsen's svar ser lovende ud, men skal lige have prøvet alle muligheder før jeg accepterer Jeres svar
Glædelig jul og godt nytår til ALLE
Avatar billede thomasfricke Juniormester
27. december 2005 - 17:22 #7
SVAR :P
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2005 - 09:58 #8
Brug GIMP og se resultatet på http://www.lindet.dk/side3.html
Avatar billede 6x6 Nybegynder
31. december 2005 - 13:49 #9
Hej helgec
Du bliver nødt til at forklare mig hvad GIMP er
Avatar billede weblex Nybegynder
31. december 2005 - 15:57 #10
Gimp er et billedebehandlingsprogram i lighed med Photoshop (http://www.gimp.org/). Der er ingen grund til at bøvle med det program (no offence helgec), når du har adgang til Photoshop. Har du forsøgt dig med min tutorial - den giver altid hos mig et rigtigt godt resultat.
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2006 - 08:52 #11
"Du bliver nødt til at forklare mig hvad GIMP er" Gimp er et billedbehandlings program under OpenSource, oprindelig skrevet til UNIX /LINUX men nu også skrevet til Windows. Hvis man gider at tilføje de mange script og plugin der efterhånden findes får du et program der kommer ind på en klar første plads, men ingen roser uden torne og således også med GIMP,der er ingen økonomi i skidtet, det er nemlig gratis