Avatar billede mulemule Nybegynder
17. december 2005 - 20:02 Der er 16 kommentarer

IP-telefoni med ecko ?

Jeg selv har ip-telefoni, min søster har ip-telefoni. Og på mit arbejde har vi 6 ip-telefoner.

Alle forbindelser er vha forskellige sipura adaptere, og de kører via Telsome.

Det er på ADSL/webspeed forbindelse fra TDC.

Fra alle 3 steder er der samme problem.

Hvis man taler med en, kan den man taler med hører et svagt ecko af det han selv siger.

Hvad kan man gøre ved dette ? Kan det være et TDC relateret problem ?

Er det et problem med Telsome ?

Jeg har prøvet at ændre alle mulige settings i spa adapteren og det gør ingen forskel. Internet forbindelser er kraftige nok og ledige.

?
Avatar billede ierikk Nybegynder
17. december 2005 - 20:41 #1
jeg har fonet IP tel samme problem
jeg har for kort tid siden installeret voipbuster
http://www.voipbuster.com/en/index.html
det er alletiders med den, jeg gratis til fastnet i danmark og mange andre lande, fra computeren, ind imellem er der lidt problemer med genklang og ekko, men prøv selv at instalere den, det er meget nemt og gratis
hvis du får løst problemet, vil jeg gerne vide det
læg en besked på mailen adr. www.erikogco.dk
Avatar billede ierikk Nybegynder
17. december 2005 - 20:58 #2
stavefejl: undskyld
det er alletiders med den, jeg ringer gratis til fastnet i danmark og mange andre lande
Avatar billede mulemule Nybegynder
18. december 2005 - 03:07 #3
Ringer du også via telsome, og hvad for en slags ADSL forbindelse var du på (med din fonet ip telefon ? )
Avatar billede ierikk Nybegynder
18. december 2005 - 10:20 #4
jeg har IP abonnent hos http://www.fonet.dk/ jeg har købt en adapter hos fonet, og til sluttet den til egen telefon, og netkaber til en linksys router type BEFW11S
jeg kender ikke telsome
du skulle prøve at installere voipbuster
Avatar billede mulemule Nybegynder
18. december 2005 - 19:26 #5
Jamen det kan vi ikke bruge, vi er firma og sånen, det skal være rigtige telefoner.
Avatar billede mulemule Nybegynder
18. december 2005 - 19:28 #6
Jeg har en lille mistanke om at ekkoet simpelthen opstår fordi at telefonmikrofonen hører lyden fra telefonhøjtaleren og sender den retur. Når det så kun opstår med ip telefon er det måske fordi den er mere følsom og forstærker bedre.. Jeg undersøger sagen.
Avatar billede ierikk Nybegynder
18. december 2005 - 20:40 #7
det tror jeg at du ret i
jeg har tænkt på at jeg måske skulle købe et dyrt sæt
Avatar billede donseverino Nybegynder
18. december 2005 - 22:34 #8
Mulemule det behøver ikke at være rigtigt.
Det kan sagtens opstå på selve linien.
Jeg har selv to ip telefoner + fastnet. Uanset hvordan jeg ringer fra den ene til den andet, så opstår der en tidsforsinkelse undervejs, og det kan være det signal, som kommer tilbage igen, som så opfattes som et ekko.
Jeg har dog ikke selv oplevet ekkoet på mine IP'er, men kan godt huske den gang man brugte rigstelefonen, når man skulle ringe til langtbortistand, der kunne man tale om ekko.
Jeg har forsøgsvis ringet til mine egne telefoner, hvor jeg talte med konen, som stod et par meter væk, så jeg kunne høre hende direkte og i telefonen. Her var der ca 1 sek. forsinkelse.
Jeg har skrevet lidt om det på http://home4.inet.tele.dk/slang/webtlf.html
Avatar billede jaandk Nybegynder
19. december 2005 - 10:26 #9
Problemet opstår for det meste hos den udbyder som router opkaldet videre ud på tele fon nettet. Teknologien er stadig meget ny er der er derfor stadig mange problemer. Arbejder selv ved at firme som udbyder ip telefoni og her har vi mange problemer med sonofon som er dem som skal route vores opkald videre ud på nettet...
Så der er ikke så meget andet at gøre en at læne sig tilbage og vente på udviklingen går sin gang.
Avatar billede mulemule Nybegynder
20. december 2005 - 12:38 #10
donseverino -> Det handler jo egentlig ikke om forsinkelser, men selvfølgelig kan man jo nok ikke høre ekkoet hvis der ikke er forsinkelse på linjen. (måske er det derfor at man ikke hører ekko på almindelig fastnet ? ).

jaank -> interesant svar, det anede mig også lidt at telsome ikke rigtig havde styr på det selv, de forsøger lidt at komme med en sluder for en sladder når man spørger dem. Jeg mener nu stadig at nogen typer ekko opstår fordi lyden hopper imellem mikrofon og højtaler, måske burde denne ekko så blive bortrenset men blir det ikke. Andre former for ekko opstår måske på andre måder.

jannk -> Tror du vi ville have mere succes med at skifte til goip.dk og Linksys PAP 2 ?
Avatar billede ierikk Nybegynder
20. december 2005 - 12:54 #11
IP telefoni koster jo penge, voipbuster er gratis ved 10 minuters samtale. men voipbuster skal bruge comp. til ringe op og tale
så der er både fordele og ulemper
Avatar billede mulemule Nybegynder
20. december 2005 - 13:07 #12
Tak for tip med voidbuster, men vi kan ikke bruge det tak, da det er til et firma der skal bruge almindelige telefoner.
Avatar billede donseverino Nybegynder
20. december 2005 - 22:06 #13
Et ekko kommer af en tilbagekobling af signalet i et forskudt tidsrum, altså en tidsforsinkelse! - Så kan du "mulemule" lidt over det! :-)
Man kan så neutralisere det ved en form for multiplexning af signalerne frem og tilbage, så ekko undertrykkes.
Jeg vil nok til enhver tid fortrække en IP-telefon, der kobles direkte på routeren, frem for en PC-basseret udgave.

Når nogen forslår et system frem for et andet, fordi det er billigt, så behøver det ikke at være rigtigt.
Man skal huske at tage højde for alle udgifter, og have dem med i beregningen, når man sammenligner.
Så er der det, at man skal tage udgangspunkt i, hvorhend ens behov for opkald skal ske. Her kan der sagtens ligge en stor forskel.
Nogen er billigst til en del af verdenen, medens andre er billigst til andre dele af verdenen.
Det er grunden til at jeg har valgt to amerikanske udbydere, som begge er IP basseret. Iøvrigt kunne jeg heller ikke finde andre der er så billige til den destination som jeg havde brug for.
Mit samtaleforbrug har da også betalt begge mine systemer, når prisen modregnes i forhold til TDC priser.
Men det er hele tiden et spørgsmål om vurdering.
Avatar billede ierikk Nybegynder
21. december 2005 - 00:52 #14
til severino
fuldstændig rigtig
Avatar billede mulemule Nybegynder
22. december 2005 - 00:02 #15
Nå, jeg vender tilbage med svar når jeg for bedret mit konkrette ekko problem. Der er lidt ekko på alle de ip-telefoner jeg kender til, men på denne konkrette instalation er det hørbart værre.
Avatar billede ierikk Nybegynder
22. december 2005 - 00:16 #16
mulemule
hvis du finder noget godt, vil jeg gerne vide det