Avatar billede thrill Nybegynder
24. april 2001 - 18:13 Der er 28 kommentarer og
5 løsninger

Harddisk - hastighed eller plads ?

Hvad ville i vælge hvis i stod med en AMD K6-2 500Mhz og havde 1100-1200 kr. at købe harddisk for.

Ville valget blive en 40Gb IBM 40GV harddisk (5400rpm/512kb cache) eller en Quantum Fireball Plus AS 20Gb (7200rpm/2Mb cache) ?

Hvad ville i lægge vægt på, plads eller hastighed ? (IBM 40Gb konstra Quantum 20Gb til ca. samme pris)

Hvor meget vil man egenlig bemærke i hastighedsforskel på disse to diske, Fireball\'en er jo testvinder, men hvad i daglig brug, der er jo 20Gb til forskel ?
Avatar billede mortensorensen Nybegynder
24. april 2001 - 18:15 #1
Arrgh godt spørgsmål.. jeg vil nok personligt købe 40 gb\'en.. jeg har selv en 5400 rpm\'er, og det kan man altså godt leve med!
Avatar billede thaufer Nybegynder
24. april 2001 - 18:16 #2
Fireball......
Næsten.....Næsten ingen har brug for 40Gb ved mindre man laver Videoredigering....
Jeg ville vælge hastighed og cache!

Thaufer
Avatar billede thrill Nybegynder
24. april 2001 - 18:19 #3
Det er rigtigt at 20Gb er rigeligt, men spørgsmålet er bare om man kan mærke en hastighedsforskel, især når det i dette tilfælde er en K6-2 ?
Avatar billede thaufer Nybegynder
24. april 2001 - 18:29 #4
Der kan jeg ikke hjælpe dig...?
Men jeg vælger dog stadig de 20Gb -
Men når det kommer til stykket så kan det godt være at der ikke rigtig er nogen forskel.
Avatar billede red_eagle Nybegynder
24. april 2001 - 18:31 #5
Jeg ville helt klart vælge hastighed.
Der er ikke noget mere iriterende, end et program som loader langsomt fordi det er en langsom harddisk.
Og 20gb er altså fint nok.

Red Eagle
Avatar billede red_eagle Nybegynder
24. april 2001 - 18:36 #6
det skal lige siges at jeg \"engang\" kørte med k6 233 og en 5400rmp. Tiden kom så hvor jeg skulle opgradere....desværre havde jeg ikke råd til det hele med det samme, så jeg valgte at købe en ny harddisk som det første. Vaæget fladt på en Maxtor DiamondMax40+ 20,4gb. Forkellen var virkelig stor. fra at det tog ca. 50sek at logge ind i windows, og programmerne var startet, gik jeg til at den kunne stå klar på 15sek. efter man havde trykke på \"ok\".
HJer et år efter, har jeg intet at klage over, det har bare kørt hurtigt.
Det kan selvfølgelig ikke direkte sammenlignes med det dit valg står imellem, men det er blot for at understrege at forskellen er mærkbar.

Red Eagle
Avatar billede jacobchr Nybegynder
24. april 2001 - 18:36 #7
Jeg ville vælge IBM alene på baggrund af kvalitet forskellen. Men du skulle måske vælge en 60GXP i stedet da den kører 7200 rpm og der vildt hurtig i forhold til andre mærker.

Jacob
Avatar billede kaspikov Nybegynder
24. april 2001 - 18:36 #8
Jeg ville nok vælge de 20. Farten er til at mærke lige meget hvilke programmer du kører (har en lillebror med 20GB/7200). når han starter Win2k op så er den der ca. dobbelt så hurtigt som min, selvom jeg har en PC der på alle leder og kanter er større end hans!

Kaspikov
Avatar billede drawny Nybegynder
24. april 2001 - 18:36 #9
Du kunne jo også købe denne disk:

DeskStar 75GXP 30GB    2048KB / 8½ms / 7200rpm / IDE100 / 3 Years  1.293 kr.

Den er fundet på EDBPRISER.DK, og jeg har selv sådan en disk, og den er hvertfald IKKE til at klage over.

Klart en af de bedste ide-diske som sælges, så den kan jeg trygt anbefale! :)

- Drawny
Avatar billede drawny Nybegynder
24. april 2001 - 18:38 #10
PS. Den fås også i 20 gb. :)
Avatar billede tkirk Nybegynder
24. april 2001 - 20:26 #11
drawny har fat på noget der, IBM er vejen at gå :)
Avatar billede red_eagle Nybegynder
24. april 2001 - 20:44 #12
Maxtor er nu min religion ;)......men de koster, og yder jo det samme som IBM.....

Red Eagle
Avatar billede hotpop Novice
24. april 2001 - 20:47 #13
jeg ville vælge den på 20!
men her er et andet bud på en harddisk:
DiamondMax 60+ 20,4GB/ 2048KB / 8,7ms / 7200rpm / IDE100 / 3 Years 1.075kr.
Den er  over 200 kr. billigere og så kan du ikke mærke forskel i ydelse, men hvis du vil have en harddisk der heller ikke larmer, skal du vælge Maxtor frem for IBM, da jeg kun har dårlige erfaringer med IBM hvad angår støj/larm.
Avatar billede msmows Nybegynder
24. april 2001 - 22:02 #14
Hvad man end vælger mærkemæssigt, vil en hurtig hd øge hele systemets hastighed, på en yderst behagelig måde. Et harddiskskift kan give mere end skift af cpu. Vælg den hurtige disk. IBM\'s er virkelig gode - 60gxp eller 75gxp.
Avatar billede thrill Nybegynder
25. april 2001 - 10:07 #15
Jeg er meget itvivl om hvad jeg skal vælge, hvis i kigger på denne side www.hardwaretidende.dk/hard/stories.php?story=01/03/13/7161370 bliver IBM disken overhalet af Quantum disken. Jeg har ellers selv gode erfaringer med IBM, men når nu at Quantum er hurtigere... men igen, hvad mener i ?

Avatar billede thrill Nybegynder
25. april 2001 - 10:14 #16
hotpop,

Hvad er forskellen på Maxtor DiamondMax 40+ / 45+ og 60+, altså er der en af serierne som er bedst ?
Avatar billede msmows Nybegynder
25. april 2001 - 10:35 #17
Det ser jo godt ud, langtidsholbarheden er der jo af gode grunde ingen test af. IBM\'s holder godt, på den anden side så lavede Quantum gode diske (biksen er lukket hvad angår hd\'er nu).
Avatar billede msmows Nybegynder
25. april 2001 - 10:37 #18
Quantum henviser til Maxtor, som jo også ved hvordan hd\'er skal laves. Det er svært at råde smag og behag spiller jo også ind. Hvad med støj, IBM har et værktøj der muliggør at vælge mellem nul støj (lidt lavere ydelse) eller ydelse (mere støj).
Avatar billede hathor Nybegynder
25. april 2001 - 11:43 #19
Jeg ville afgjort vælge 40 GB, da ydelses forskellen kun er ca. 7% ved lige store diske. Udover det, så har 40 GB disken flere læsehoveder og skal nok klare sig fint. Tag 40 GB ellers vil du fortryde det. Man kan aldrig få plads nok!

En ting du dog lige skal huske på, er at det ikke er sikkert at dit bundkort understøtter større diske end 30 GB da det er en (halv)gammel computer du har, og så skal du til at nosse rundt med diskmanagere, som altid virker af bæ.
Avatar billede thrill Nybegynder
25. april 2001 - 18:09 #20
msmows,

Vil det sige at Quantum ikke eksistere som selvstændigt navn mere, eller hvordan ? Fireball Plus AS er mig bekendt da helt ny, og der er 5 års garati på den, det er 2 år mere end hvad IBM giver.

Ellers har jeg luret lidt på en IBM 30 Gb GXP hos itbutikken til 1164.- det lyder rigtigt fornuftigt til den pris.
Avatar billede drawny Nybegynder
25. april 2001 - 19:28 #21
Det er det også =)

Køb du dig hellere en IBM disk.
Hvad angår støj, så er det løgn, at IBM diske \"larmer\".
De kan stortset ikke høres, selfølgelig kan du høre en svag brummen når du overfører noget.
Men det er ikke meget!

- Drawn
Avatar billede lorenzo Nybegynder
25. april 2001 - 20:08 #22
jeg synes du skulle vælge IBM disken, da man altid kan bruge lidt mere plads. jeg har selv ca 30gb fyldt op uden at redigere video, eller den slags. forresten kan man næsten ikke mærke forskel på 5400rpm og 7200rpm.
Avatar billede hotpop Novice
25. april 2001 - 20:45 #23
drawny> IBM larmer BETYDELIGT mere end Maxtor! Det er en personlig mening og altså ikke noget som jeg har læst.
thrill> jo der er nok forskel, men nok ikke noget man som privat person mærker noget til. Så Maxtor er det eneste valg.
Avatar billede drawny Nybegynder
25. april 2001 - 22:24 #24
Tja.. IBM er kvalitet, og du ved hvad det er.
Avatar billede msmows Nybegynder
25. april 2001 - 22:58 #25
Quantum har droppet produktionen af harddiske, såmænd. Konkurrencen er også meget hård så det har nok ikke været omkostningsrelevant for dem.
Tag et kig på www.quantum.com
Avatar billede msmows Nybegynder
25. april 2001 - 23:01 #26
Holder med drawny. Ofte er larmende diske grundet opspændingen, alle 4 skruer skal spændes lige hårdt. Det er faktisk sommetider en god ide kun at bruge 3 skruer, da et trepunktsophæng er mere stabilt. Man kan også lægge en tynd gummiskive mellem harddisk og kabinettet, altså skrue - kabinet - gummiskive - harddisk.
Avatar billede drawny Nybegynder
25. april 2001 - 23:36 #27
Samme har jeg gjort.
Og mine diske er stort set lydløse :)
Avatar billede thrill Nybegynder
26. april 2001 - 03:12 #28
Nu skulle jeg lige til at bestille IBM 30Gb harddisken hos ITbutikken, i eftermiddags stod den til 1164.- nu koster den (sgu)1293.- Det fatter jeg ikke helt..
Avatar billede msmows Nybegynder
26. april 2001 - 08:38 #29
Jamen priser svinger, tag for eksempel benzinpriserne. Thats life, it stinks.
Avatar billede parazite Nybegynder
26. april 2001 - 08:54 #30
Mht. til støj, må jeg så lige smide et godt tip: Blev selv træt af en meget støjende harddisk, og efter inspiration fra diverse silent drives rendte jeg ned på posthuset og fik en stak elastikker gratis. Jeg ofrede så en 5.25-bay, spændte 2 elastikker ud i den og satte harddisken fast i dem. Nu hænger den helt frit, kun i kontakt med gummi, og viola - støjen er ca. halveret. :)
Avatar billede hotpop Novice
26. april 2001 - 09:20 #31
thrill> så køb Maxtor.
Avatar billede thrill Nybegynder
26. april 2001 - 11:27 #32
msmows,

Det som der er ret spøjst med prisen på den IBM 30Gb disk hos Itbutikken, nu er prisen atter 1164.- via. EDBpriser. Jeg sendte en mail til dem Itbutikken i nat, og det lader til at de så har rettet prisen. Men desværre er der 3-4 dages lev. tid.
Avatar billede thrill Nybegynder
26. april 2001 - 11:39 #33
parazite,

Kanon idé, den er hermed noteret !