Avatar billede torotune Nybegynder
15. december 2005 - 22:28 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

RAM-problem ved 3x512 MB

Hej,

Jeg har lige købt 2 x Kingston ram-blokke:

(Kingston 1GB (2 x 512 MB DDR RAM 3200 (Mhz 400))

Dem var var meningen jeg gerne ville sætte i mine to tomme slots på mit bundkort der hedder Mainboard P4 638FX-A. Der sidder i forvejen en 512 mb RAM-blok i som hedder VM512MB DDR PC400.

Problemet er, at jeg kan ikke få alle 3 blokke til at fungere sammen. Jeg har prøvet at sætte en Kingston og den gamle blok i, og de fungerer fint sammen med i alt 1024 MB RAM. Det virker også hvis man sætter de 2 Kingston-blokke sammen, men kommer jeg så den 3. blok i, genstarter computeren hver gang den når til "windows startes" Jeg har også prøvet at sætte en blok i den første slot, lade en slot være tom, og sætte en blok i den sidste. Dette virker også. Men ikke med 3...

Jeg har prøvet at kontakte forjhandleren, men han skriver tilbage at de desværre ikke yder mig nogen form for aftersales-support - så håber der er nogen der kan hjælpe!

Mvh.

PS: Min PC indeholder i øvrigt:

- Board: Mainboard P4 638FX-A.
- Cpu: Intel Pentium 4, 2.8 GHz
Avatar billede strych9 Praktikant
15. december 2005 - 23:05 #1
Det hedder dit bundkort altså ikke...
Hvis du ikke har kassen til det endnu, så prøv lige at kigge med feks Everest fra www.lavalys.com om du ikke kan få det helt rigtige navn på bundkortet.
Avatar billede kenp Novice
15. december 2005 - 23:28 #2
Det skulle vel ikke være fordi at du normalt køre dualchannel. så vil den fejle når du begynder at sætte en 3 ram blok i.
Avatar billede mex5 Nybegynder
17. december 2005 - 03:15 #3
En ting, der plejer at være værd at prøve er, at undersøge om Ram'en køres Asynkront - det er ofte en kilde til (omend som regel mild) instabilitet, jeg har været ude for det flere gange, og det må anbefales at køre synkront.

I Bios undersøger man om DRAM frequency er den samme som FSB frequency. FSB er den toneangivende af dem, og DRAM frequency sættes derfor til det samme som FSB allerede er - jeg mener en P4 2.8 kører 133 Mhz FSB (533 Mhz effektivt) som standard, men det burde fremgå i BIOS.

Nogle mainboards (f.eks. MSI nforce2) har en DRAM to FSB "ratio"/forhold - som man så skal sætte til 1:1 for at køre synkront.

Tja, du kan jo forsøge.
Avatar billede mex5 Nybegynder
17. december 2005 - 03:24 #4
PS: du putter naturligvis ram i maskinen så den kan køre -> ændre indstillinger i BIOS -> slukke maskine -> Sætte 3. ram kreds i -> starte maskinen igen.
Avatar billede torotune Nybegynder
17. december 2005 - 20:40 #5
strych9 ->
Hey, det der var dog et virkeligt smart program! Jeg har længe godt kunne bruge sådan en slags udvidet model af System/Enhedshåndtering :-) Efter hvad den siger er mit Motherboard Navn = ECS 648FX-A fra producenten Elitegroup Computer Systems.

kenp ->
Hvordan kan jeg tjekke om jeg kører dualchannel og evt. ændre det?

mex5 ->
Jeg har prøvet dit forslag, men kan i BIOS ikke finde noget sted hvor jeg kan se/ændre FSB frequency. Der er et sted hvor jeg kan sætte DRAM frequency - den står til 200 som default. Ifølge Everest kører mit chipsæt med følgende supporterede FSB Hastigheder: FSB400, FSB533, FSB800 og DRAM:FSB Forhold står til 1:1

Mvh.
Avatar billede kenp Novice
17. december 2005 - 22:15 #6
hvis dit bundkort er dette http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Products/ProductsDetail.aspx?DetailID=426&MenuID=22&LanID=9

så burde det ikke køre dualchannel. Men det kan være at den ikke vil tage alt din ram fordi at det er ddr 400 (selv om den burde kunne tage op til 2 gb men det kan være det er fordi at du køre det i 3 stænger)
Avatar billede strych9 Praktikant
17. december 2005 - 22:17 #7
ECS er temmelig ghetto, og det er ofte set med dem at de har problemer når man putter mere end 1gb i som ikke er på den ram liste som ECS har.
Det er en af de mange svagheder ved disse budget motherboards...
Avatar billede torotune Nybegynder
19. december 2005 - 21:47 #8
Hej igen.

Kenp -> ja, det er det bundkort ved linket - men vil dualchannel så sige det ikke kan køre 3 stænger, selvom der er plads til det?? Skal jeg så bytte mine 2 stænger til én med 1024 mb, eller skal jeg bytte begge ram, og så finde ram på den liste ECS selv har og sætte i, som strych9 foreslår?
Avatar billede kenp Novice
19. december 2005 - 21:57 #9
jeg ville gøre som strych skriver.. også vælge ram som man er sikker på er kompatible med dit bundkort også samtidig køre det i 1 eller maks 2 stænger.
Avatar billede torotune Nybegynder
27. december 2005 - 16:41 #10
Okay, det var da et ærgeligt bundkort, plads til 3 ram, men duer ikke med 3...
Avatar billede torotune Nybegynder
02. januar 2006 - 18:58 #11
Men tak for hjælpen, jeg kan ikke rigtig komme videre, så jeg smider en af RAM-blokkene på hylden foreløbig.
Avatar billede kenp Novice
02. januar 2006 - 19:00 #12
og hvorfor tager du så lige point selv?

Det var vist strych9 som skulle have haft dem.
Avatar billede torotune Nybegynder
07. marts 2006 - 00:31 #13
Kenp,

For det første fik jeg ikke løst mit problem, så derfor er jeg vel ikke tvunget til at uddelegere points. For det andet ville jeg da gerne have givet strych9 points hvis han havde meldt sig med et svar, men regner ikke med han føler sig berretiget til dem eftersom han ikke melder sig igen i dette spørgsmål de efterfølgende 14 dage, hvorefter jeg hellere må lukke ned for spørgsmålet for ikke at komme i beskydning af et evt. politikorps herinde

- Og apropos, ellers en udmærket artikel: (Helt uden unødigt tab af dyrebare points)

http://www.eksperten.dk/artikler/547

;-)
Avatar billede strych9 Praktikant
07. marts 2006 - 00:42 #14
Njoeh.. Nu har jeg for længe siden taget en beslutning om at jeg ikke gider at have point ved at tude og brokke mig som en vis anden meget aktiv unavngiven men nu slettet bruger gjorde konstant. Ser helst at point reflekterer fagkundskab + et rimeligt aktivitetsniveau, og ikke hvor meget energi man gider at bruge på at brokke sig.

Men så du ved det til en anden gang: Når en har hjulpet dig til, om ikke en løsning, så i hvert fald en kvalificeret forklaring i spørgsmålet, så bør du bede denne person om at lægge et svar, og efterfølgende svarer personen så og du kan uddele point. Det er ikke altid at man ved om ens besyv i spørgsmålet fører til noget, og derfor lægges der kommentarer. Beskyldninger om forsøg på at fuske sig til point (ligegyldige svar reglen) fyger lynhurtigt herinde. Se feks min karma.

Såeh, no hard feelings, men du bør gøre som jeg foreslår ovenfor, for det er ikke alle som tager det så let.
Avatar billede kenp Novice
07. marts 2006 - 08:42 #15
jeg kender gnaske udenmærket den artikel... og heldigvis bestemmer jeg jo selv.. hvad jeg vil..

Men vil da alligevel lige henvise til det strych9 skriver.