Avatar billede vitaminen Nybegynder
15. december 2005 - 13:17 Der er 5 kommentarer

RE: TI-89 funktion

Kære eksperten brugere.

Jeg går på 1. semester på HA(dat) og skal til eksamen til januar. Jeg sidder med et kæmpe problem, at der i undervisningen ikke bliver forklaret om TI-89, men derimod kun TI-83. Da jeg er i den situaion, at jeg har en TI-89 og ingen tilsyndeladende kan hjælpe mig af lærere/instruktorer prøver jeg her hos jer.

Det drejer sig om funktionerne på TI-83:
1. (List-funktion) Stat -> Edit -> indtaster data.
2. Quit
3. Apps - Finance -> irr()(nummer 8) -> indtaster data:
fx. irr(100000,L1,L2) = 0,92

Jeg ville blive lykkelig hvis nogen kunne hjælpe.

Med venlig hilsen
Rune
Avatar billede jepe Nybegynder
15. december 2005 - 14:25 #1
TI-89 har rent faktisk irr funktionen... hvis du på den 'normale' skærm (home) vælger catalog, kan du finde den under flash apps (F3)...

Ellers kan du simpelthen skrive : irr( ved hjælp af de alfanumeriske taster - det har samme effekt, og den fortolker det som irr-funktionen :-)

Med hensyn til indtastning i lister, kan du så ikke lige smide indholdet af dine lister og resultatet, så skal jeg se om jeg har fået det rigtigt og melde tilbage :-)

/jepe
Avatar billede vitaminen Nybegynder
15. december 2005 - 17:29 #2
Min flash apps er helt utydelig og jeg kan ikke vælge den. Det virker som om, jeg ikke har den installeret på min lommeregner? Kan jeg bare gøre det via det medfølgende USB-kabel, eller?

Eksempel på en IRR-funktion:
L1        L2
18360      15
(det skal være muligt, at tilføje flere af disse værdier)

IRR(-210000,L1,L2) = 3,5976

Eksempel på en NPV-funktion (som jeg også skal bruge):
Samme L1 og L2 værdier

NPV(5,-210000,L1,L2) = -19429,48

Håber du kan hjælpe! :)
Avatar billede jepe Nybegynder
16. december 2005 - 20:09 #3
Har set din nyeste post - kan dog først svare lørdag eftermiddag, da jeg er udenbys :-)

Jeg kigger på det og svarer tilbage!!

/jepe
Avatar billede vitaminen Nybegynder
19. december 2005 - 10:23 #4
Hej Jepe

Jeg har fået det til at virke selv, da jeg fik overført Finance fra en anden TI89.

Ellers tak for din hjælp!

Du kan evt. få points alligevel?

Rune
Avatar billede jepe Nybegynder
20. december 2005 - 12:58 #5
det er ok - du kan smide lidt karma i stedet :-) god jul!

/jepe