Avatar billede cjannic Nybegynder
15. december 2005 - 11:36 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Brugererfaringer med GPS

Hej alle
Jeg mangler et (eller 2?) gode råd omkring køb af GPS. Jeg er nærmest faret vild i junglen af tilbud og "skamrosninger" på produkternes egne websider :-( Jeg har kig på disse 4 GPS'ere - TomTom (700?), Garmin 330C, Mio 269 plus og Transonic 4000/5000 - men mangler reelle brugererfaringer!

Mine behov er gode detaljerede kort over EU-landene - alle småveje etc. - samt mulighed for østlandene (Polen, Tjekkeiet og senere opdateringer til f.eks. Estland, Letland og Litauen m.v.) når kort over disse foreligger. Sommerens tur går til Spanien men østlandene forekommer at være en spændende mulighed inden for nær fremtid.

Turen til Spanien bliver en solo-tur, jeg har derfor brug for en stabil "kortlæser", da jeg befinder mig bedst udenfor de store befærdede veje.

Jeg kører i en VW California og går ud fra at forruden på denne er varmedæmpet. Løsningen skal derfor være optimal i denne.

Selvom jeg medbringer en bærbar PC med mulighed for at opdatere eventuelle ram-kort, skal løsningen helst være med harddisk og nem at opdatere.

Er der nogen af jer der har erfaringer med nogle af følgende (eller måske helt andre?):

TomTom 700
Garmin 330C
Mio 269/Mio 269 plus
Transonic 4000/5000

Har især haft kig på Tomtom 700 og Mio 269 - dækningen af henholdsvis 17 lande for Tomtom og 27 lande for Mio 269+ har kørt Mio i "førerposition".

Tomtom har dårlig dækning af Tjekkiet og Polen - men Spanien 86%.

Mio siges at have dækning af de større veje i disse lande.

Hvad betyder dette i praksis?

Er man på r.... når man - som jeg ønsker - kommer ud på de mindre veje i eksempelvis Spanien?

Nedenståenden sakset fra de respektive hjemmesider

-----------------------------------------------------

Mio 269 Plus - 27 lande

Andorra
Belgien
Danmark
Frankrig
Gibraltar
Holland
Irland
Italien
Lichtenstein
Luxembourg
Monaco
Norge
Portugal
San Marino
Schweiz
Spanien
Storbritannien
Sverige
Tyskland
Vatikanet
Østrig

Kortene over Skandinavien (inkl. det sydlige Finland),
Tyskland, Storbritannien, Holland og Belgien er detaljerede.
I de øvrige lande dækker kortene de større veje.

--------------------------------------------------------

Tomtom Go 700 - 17 lande

Coverage:
Western Europe with Poland and Czech Republic.

Street network coverage:
Benelux: 99%, FR: 99%, GB: 99%, DE: 99%,
AT: 99%, CH: 99%, PL: 18%, CZ: 36%
IT: 97%, ES: 86%, AD: 99%, PT: 43%
DK: 99%, NO: 99%, SE: 99%, FI: 99%

---------------------------------------------------------

Ingen af dem synes at have ordentlig dækning i Spanien og Polen/Tjekkiet :-(

Med ønsket om en god jul og et godt nytår til jer alle :-)
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
15. december 2005 - 11:48 #1
Måske kan du finde mere info her:

www.TomTom-User.dk

http://www.gaarde.org/mio/links.asp

her er noget norsk, hvis det hjælper

  http://www.gps.no/
Avatar billede gonzo123 Nybegynder
15. december 2005 - 12:20 #2
Hej

så er der også bruger siden www.navigon-user.dk der er en del bruger på den side som har Mio 269/Mio 269 plus, da navigations programmet miomap er en kopi af navigon
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. december 2005 - 12:59 #3
Har leget lidt med TomTom GO700 (svigerfars) og den virker meget meget bruger venlig, hvilket vil have stor betydning for dig på turen. Desuden er kortene gode. TomTom+ (tror jeg det hedder) giver dig trafik meldinger og reroutinger ved køer.

TOMTOM GO er ikke en PDA.

Jeg skal selv bruge den når jeg køre på skiferie i uge2.

At dækningen er dårlig i nogle lande skyldes flere ting.
- At kortene ikke er digitaliseret
- At kort udbyderne kræver for store afgifter til at kortene kan komme med i standart udgaven.

Jeg tvivler på at du har ret med hensyn til bilens forrude, da det er noget der mest findes i franske biler, men hvis du har kan du få en antenne til TOMTOM GO: http://tomtom.com/products/accessory.php?ID=85&Product=74&Category=&Context=1&Language=1
Avatar billede maxmuldjord Nybegynder
25. december 2005 - 20:28 #4
Jeg bruger Garmin 320 professionelt til kurerkørsel over hele europa. Har endnu ikke prøvet Spanien men i Tyskland virker den fint (næsten) altid på dør/dør niveau. Den er hurtig i brug. Der er naturligvis minusser men de opvejes af brugervenligheden. En PDA er efter min mening IKKE optimal til navigation. Du skal eks. være opmærksom på varmeproblem når den sidder i forruden, det problem er der ikke med en "rigtig" navigator. Min sidder i venstre side af forruden af en Renault Trafic (der kører 20.000 km / md)og jeg har som sagt ikke de store problemer.
Avatar billede f.greibe Nybegynder
04. maj 2006 - 16:48 #5
Hej  se
www.x-road.dk
et godt dansk firma