Avatar billede leeche Nybegynder
13. december 2005 - 08:42 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Center for initimoment

Hej alle AutoCAD experter!

Kan man med AutoCAD beregne hvor en centerline skal ligge?
Det jeg helt præcist leder efter er center for initimomentet for
det horisontale snit, af et ikke symmetrisk hul-profil. Og nej det er ikke osnap jeg er på udkig efter :-)
Avatar billede sorensfar Nybegynder
13. december 2005 - 09:32 #1
Ja, det kan man godt
Hvis du tegner profilet som en Solid (måske kan du nøjes med en Region, når det nu kun er det horisontale snit du er ude efter), så får du oplyst enertimomenterne sammen med massefylde og andet, når du tager Properties på det.
Det eneste svære her, er at holde styr på, hvor x og y værdierne skal måles ud fra og så enhederne, om det bliver opgivet i tommer eller millimeter eller hvad..
Avatar billede leeche Nybegynder
13. december 2005 - 10:53 #2
Der er ikke så meget inde i Properties, men ved beregning af Region/Mass, finder den noget der hedder "Centroid". Men det passer ikke helt med de rigtige mål.
Avatar billede leeche Nybegynder
19. december 2005 - 10:30 #3
Jeg har stadig ikke fundet noget svar på mit spørgsmål :-(