Avatar billede kudskjensen Nybegynder
12. december 2005 - 20:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvilken Database skal jeg vælge?

Mit udgangspuinkt er 2 ting. jeg er relativ ny med databaser ( har dog arbejdet ganske lidt med Access) . Jeg vil lave databaser over to ting 1) billeder 2) musik/pladesamling

Til at få styr på mine billeder og mine cd'er ønsker jeg at lave en database med billeder og en med mine cd'er- Men hvilken databasse bør jeg vælge at sætte mig ind i ind til dette formål og da jeg er relativ ny med databaser? Filemaker eller Sql ( MS eller my Sql)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. december 2005 - 20:43 #1
Hvorfor ikke fortsætte med Access ?

Jeg har svært ved at tro at din billed eller CD database er for stor til
Access kan klare det.
Avatar billede kudskjensen Nybegynder
12. december 2005 - 20:52 #2
musik: mere end 20.000 titler og billeder har jeg rigtig mange af.
Jeg ønsker at kunne beskrive indhold og gøre det søgbart - sådan at det kan findes eller inddeles i emner / grupper samt evt afspilles derfra - gerne som en web database
Avatar billede arne_v Ekspert
12. december 2005 - 20:58 #3
søge i 20000 titler/navne er ikke et problem

men jeg skal lige høre - er det kun en beskrivelse af musikken - eller skal
du have musikken ind i databasen ?

det sidste vil kræve en del !
Avatar billede kudskjensen Nybegynder
12. december 2005 - 21:08 #4
Ja musikken skal meget gerne ind i databasen! Jeg ved godt det er ret ambisiøst. Det samme skal billederne
Avatar billede kudskjensen Nybegynder
12. december 2005 - 21:08 #5
er SQL ikke bedre egnet til Web ?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. december 2005 - 21:36 #6
web brug skal ikke udelukke Access medmindre vi snakker flere samtidige opdateringer

men med 20000 musiknumre så skal vi nok over i SQLServer eller MySQL

begge kan bruges til formålet

Linux+Apache+PHP+MySQL
Windows+IIS+ASP+SQLServer
Windows+IIS+ASP+MySQL

det bedste valg vil afhænge lidt af hvilken server du har og hvad du kender bedst

med Access kendskab vil du nok finde ASP nemmest

husk også at overvej om du freemfor at gemme filerne i selve databasen vil gemme dem
som eksterne filer med kun en sti i databasen
Avatar billede kudskjensen Nybegynder
13. december 2005 - 19:16 #7
Det sidste er vigtigt - men hvad er fordele og ulemperne?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. januar 2006 - 19:40 #8
fordelen ved at gemme filerne i databasen er langt nemmere administartion
og skalering

ulempen er at det trods alt koster lidt i performance

og et svar fra mig