Avatar billede sbpweb.dk Nybegynder
12. december 2005 - 16:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

"Til top"-link fungerer forskelligt!

Jeg har et problem med "Til top"-links på et website.
Indsætter jeg dette tag: <a name="top" id="top"></a>
lige efter body-taget og derefter laver et link længere nede i siden der ser sådan her ud: <a href="top">Til top</a>
så burde jeg ryge til toppen af siden når jeg klikker på linket. Der er bare følgende problem: Det virker i Firefox, men ikke i Internet Explorer!
Hvis jeg fjerner <a name="top" id="top"></a> fra toppen af koden virker det i Internet Explorer, men derimod ikke i Firefox!

Problemet opstod da jeg lavede min doctype om
fra
"<!DOCTYPE html PUBLIC  "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">"
til
"<!DOCTYPE html PUBLIC  "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">"

Jeg er imidlertid ikke interesseret i at ændre doctypen tilbage igen, da den sikrer at browseren bruger W3's standarder og at siden ser ens ud i forskellige browseren.

Hvad sker der? Og hvad kan jeg gøre?
Jeg mener at min første løsning, med at indsætte et anchor i toppen af koden og derefter linke til dette anchors id, er den korrekte måde at gøre det på?

Her er en URL: www.lillevildmose.dk/Default.aspx?=475

HJÆLP!
Avatar billede douglas Nybegynder
12. december 2005 - 16:19 #1
Mit umiddelbare svar er at du i <a>-tagget nede på siden skal skal <a href="#top">Til toppen</a>

Det burde, såvidt jeg ved, virke i alle browsere.
Avatar billede sbpweb.dk Nybegynder
12. december 2005 - 16:22 #2
Sorry... Jeg skrev forkert i spørgsmålet.
Mit link nede på siden ser sådan ud: <a href="#top">Til toppen</a>
som du skriver det skal være. Glemte lige # i spørgsmålet.
Avatar billede douglas Nybegynder
12. december 2005 - 19:02 #3
Jeg kan ikke se på den URL du har udleveret, at du overhovedet bruger det du snakker om.
Men for at spørge lidt til din forgående kommentar: så er det name du linker til, og ikke id'et.
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2005 - 10:44 #4
Prøv at nøjes med name i dit anker i toppen.
Avatar billede sbpweb.dk Nybegynder
13. december 2005 - 12:44 #5
Det gør ingen forskel...
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2005 - 13:56 #6
Ok, nu kan vi da se, at du har smidt ankeret på siden, men du har da stadig ikke et link til at gå til toppen.

Og det skal altså virke i _ALLE_ browsere på den måde uanset hvilken doctype du har, da det har været en del af html lige fra starten.
Avatar billede sbpweb.dk Nybegynder
13. december 2005 - 14:30 #7
Sorry. Jeg har fumlet godt og grundigt i det. URL'en er: http://www.lillevildmose.dk/Default.aspx?ID=475
Avatar billede douglas Nybegynder
13. december 2005 - 15:11 #8
Hmm. Jeg har lige prøvet at lave en test side, a la din - den virker fremragende i både FF, IE og Safari.
Mit bud vil være at du skal prøve at fjerne den relative URL i "Til top"-linket, så der bare står href="#top". Kan være det hjælper...
Avatar billede sbpweb.dk Nybegynder
06. januar 2006 - 15:41 #9
Fandt aldrig en løsning. Lukker nu...
Avatar billede roenving Novice
10. januar 2006 - 00:55 #10
-- virkede det da ikke med douglas' råd @ 13/12-2005 15:11:21 ?-)
Avatar billede sbpweb.dk Nybegynder
10. januar 2006 - 09:34 #11
Nææ....
Det er et CMS-system jeg arbejder i, så jeg kan ikke bestemme at der kun skal href="#top". Systemet smider automatisk siden URL ind i linket.