Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
10. december 2005 - 12:24 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Overfør data fra en form til en anden i VB .net

Jeg sidder lige og roder med to forms i visual basic .net og jeg har brug for at sætter en text streng fra form2 over i et text felt i form1.
Jeg har naturligvis været ved at google lidt og så vidt jeg kunne forstå skulle dette kode virke.

Dim mainform As Form1 = New Form1
mainform.StartPage.Text = "NEEEJ hvor er du DYGTIG!!! ^_^"

Det gør det bare ikke (derfor dette spm) kopileren brokker sig dog ikke over koden, men der kommer ikke noget from i text feltet.

Nogle af jer super experter der kan hjælpe? ^_^
Avatar billede innercitydk Nybegynder
10. december 2005 - 13:01 #1
Her kan du hente en zipfil med eksempler på 3 forskellige måder at flytte data imellem forms..

http://www.gotdotnet.com/Community/UserSamples/Download.aspx?SampleGuid=E597E94D-4547-4692-BB01-F154BB0E4225

Vh
Avatar billede innercitydk Nybegynder
10. december 2005 - 13:02 #2
Det hele er i VB.Net
Avatar billede innercitydk Nybegynder
10. december 2005 - 13:08 #3
Hvis der er noget du er i tvivl om skal jeg nok hjælpe
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
10. december 2005 - 13:36 #4
hmm ud fra hvad jeg kan forstå af det her så ser det ud til at form1 submitter data til form2 når den loader form2.

Men er der en måde at (for exempel via en knap) at sende data til form1 fra form2 når form2 allerede er loaded?
Avatar billede slejpnir Nybegynder
10. december 2005 - 15:13 #5
Åbner du programmet med form1 har du fx text1.visible = false
du går til form2 med følgende kode på command.click i form1
unload me
form2.show 1
fra form2 går du til form1 med kode på command.click
Unload Me
Form1.Text1.Visible = True
Form1.Text1.Text = "Nej, hvor er du dygtig"
Form1.Show 1
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
10. december 2005 - 17:01 #6
hmm hvilken VB bruger du? jeg kan ikke få koden til at virke i VB .net

Anyways.. textboxen er altid visible
Avatar billede slejpnir Nybegynder
10. december 2005 - 18:01 #7
fra form2 til form1 er koden:
Private Sub Command1_Click()
Unload Me
Form1.Text1.Visible = True
Form1.Text1.Text = "Hvor er du god"
Form1.Show 1
End Sub

fra form1 til form2 er koden:
Private Sub Command1_Click()
Unload Me
Form2.Show 1

End Sub
hvis din start form er form1 og text1.text = "Nej, hvor er du dygtig" vil du jo hele tiden se denne tekst.
Sådan opfattede jeg ikke dit spørgsmål. Hvis det er det, der er meningen, kan du blot skrive:

Private Sub Form_Load()
Text1.Text = "Nej, hvor er du dygtig!"
End Sub
så vil du hver gang du starter programmet blive mødt med denne tekst.
NB Hvis jeg har forstået dit problem rigtigt, er 200 point alt for meget for et svar. Du bør derfor selv oprette et svar og tage 185 points selv.
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
14. december 2005 - 10:09 #8
(så kom der I-net igen)

Anywho.... iden med at lægge strengen i formload er såmænd god nok, men da strengen er dynamisk (brugeren selv der taster den ind) kan jeg ikke rigtig bruge den da jeg ikke ved hvad brugeren vil skrive.

Form2 bliver nemlig brugt til indstillinger, og de indstillinger som brugeren sætter ind skal så vises i fom1.
Avatar billede slejpnir Nybegynder
14. december 2005 - 12:35 #9
Så skal din kode se således ud:
Option Explicit

Private Sub Command1_Click()
Dim Svar As String

Unload Me
Form1.Text1.Visible = True
Svar = InputBox("Skriv din velkomsttekst her")
Form1.Text1.Text = Svar
Form1.Show 1

End Sub
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
14. december 2005 - 22:35 #10
når jeg skriver form1.text1.visible soger den at det er en resource jeg ikke har adgang til :(
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
02. januar 2006 - 00:22 #11
aaaah endelig fandt jeg ud af det lol.

Der skal oprettes en public variabel i form2. også skal den sættes til at være = me fra from1 af inden man kalder form2.show

lukker nu... i skal ivertfald have mage take for hjælpen, i ledte mig på sporet af hvad der skulle gøres ^_^