Avatar billede slejpnir Nybegynder
08. december 2005 - 12:57 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Afprøvning af function

Er der en der kan give mig noget kode, så jeg kan afprøve denne function, som jeg ikke selv kan finde ud af at afprøve?
Gerne med en check1_click()

Public Function StoreSmå(Streng As String, Størrelse As Integer) As String
'Omdanner "Streng" til store eller små bogstaver og fjerner mellemrum"
'Hvis "Størrelse" = 1 omdannes til store bogstaver
'Hivs "Størrelse" = 2 omdannes til små bogstaver

If Størrelse = 1 Then
    StoreSmå = Trim(UCase(Streng))
ElseIf Størrelse = 2 Then
    StoreSmå = Trim(LCase(Streng))
End If
End Function
Avatar billede sjh Nybegynder
08. december 2005 - 13:02 #1
Private Sub Form_Load()
  MsgBox StoreSmå("Her er nOget tekst", 1)

  MsgBox StoreSmå("HER Er NOGET TeksT", 2)
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
08. december 2005 - 13:13 #2
Private Sub Check1_Click()
If Check1 Then
Text1.Text = StoreSmå(Text1.Text, 1)
Else
Text1.Text = StoreSmå(Text1.Text, 2)
End If
End Sub

Ændrer Teksten i en textbox, her Text1
Avatar billede slejpnir Nybegynder
08. december 2005 - 14:07 #3
Det ser fint ud- men det med trim eller mellemrum der fjernes... hvor blev det af?
Det må jeg også have lidt hjælp til.
Og hvis I så vil lave nogle svar, tak.
Jeg er for resten rystet over at sidde med en erklæret lærebog i VB for begyndere, hvor forfatteren mener, at jeg som begynder selv skal kunne finde ud af den synstaks (eller hvad det hedder) som d'herrer anvender. Nå, men bogen er også skrevet til Anette skriver forfatteren, så det er måske slet ikke mig bogen henvender sig til :O)
Avatar billede kabbak Professor
08. december 2005 - 14:10 #4
Hvis der er mere end 1 mellemrum efter hinanden, smides de overflødige væk.

det er hvad Trim gør
Avatar billede slejpnir Nybegynder
08. december 2005 - 14:14 #5
kabbak, foreløbig tak. Jeg venter lige på at sjh svarer, så I kan dele de 60 points, som jeg har forhøjet til.
Avatar billede sjh Nybegynder
08. december 2005 - 14:32 #6
Øh.. "men det med trim eller mellemrum der fjernes... hvor blev det af?" Det syntes jeg ikke lige var med i spørgsmålet.. ??

Men her er den så:

Private Sub Form_Load()
Dim strText As String

  strText = "        Dette er en test tekst til dine mellemrum        "

  ' Trim() Fjerner mellemrum først og sidst.
  ' (Det er dog ikke nemt at se i en MsgBox..)
  MsgBox Trim$(strText)

  ' Der findes også LTrim$() og RTrim$()
  ' Fjerner mellemrum til højre og venstre
  ' (Det er dog ikke nemt at se i en MsgBox..)
  MsgBox LTrim$(strText)
  MsgBox RTrim$(strText)

  ' Replace() Erstatter.. Her alle mellemrum med ingen ting. ("")
  ' Det kan også være et ord eller andre tegn.
  MsgBox Replace(strText, " ", "")
End Sub
Avatar billede sjh Nybegynder
08. december 2005 - 14:37 #7
jo 'Omdanner "Streng" til store eller små bogstaver og fjerner mellemrum" ;)
Avatar billede slejpnir Nybegynder
08. december 2005 - 15:05 #8
sjh tak for den udførlige kommentar. Måske lærer jeg det en dag..

Min søn har oprettet dette spørgsmål, det kan du sikkert klare
http://exp.dk/spm/670155