Avatar billede zond Nybegynder
08. december 2005 - 01:35 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Spool server kører ikke

Hej Eksperter.

Jeg har problemer med min Lexmark X5150 printer...
Den kan ikke printe og jeg kan heller ikke slette udskrifter i køen. Har derfor forsøgt at afinstallere printeren, og derefter geninstallere.

Hvis jeg blot lader PC'en finde printeren og kører automatisk installation med isat lexmark cd får jeg en fejlmeddelelse i stil med "Der opstod et problem under installationen af denne hardware, hardwaren virker muligvis ikke korrekt: RPC-serveren er ikke tilgængelig"

Hvis jeg forsøger at installere manuelt vha. Lexmarks cd får jeg en fejlmeddelelse om at spooler serveren ikke kører, og at hvis jeg vil fortsætte skal den startes. Klikker OK til dette og så sker der ikke en hat...
Jeg har forsøgt at tvinge spoolsv.exe igang fra Computeradministration->tjenester, men får "Fejl 1075: Den underliggende tjeneste findes ikke eller er blevet mærket til sletning"

Har iøvrigt under de gentagne af-/reinstalleringer haft problemer med en af Lexmarks services LEXBCES.EXE som blev ved med at starte, og tilsyneladende fik af-/reinstallationerne til at "hænge". Jeg forsøgte at afslutte denne service, og kom igang igen, men har muligvis smadret et eller andet ved disse afslutninger.

Jeg har kørt diverse registry fixere uden det store held, bortset fra en enkelt gang hvor det så ud som om jeg fik fjernet alt hvad lexmark havde lagt ind. Jeg kunne printe en testside og troede så problemet var løst.... Think again...

Nogen gode ideer???
Avatar billede lasserasch Juniormester
08. december 2005 - 02:32 #1
Kører RPC servicen? Har du antivirus program? Nogle virusser stopper services som f.eks. RPC-Servicen...

/Lasserasch
Avatar billede nva Praktikant
08. december 2005 - 09:13 #2
Kig under Administration, tjenester og se om Remote Procedure Call tjenesterne er startede.
Avatar billede kalp Novice
08. december 2005 - 10:12 #3
bare et bud..

Disable spoolsv.exe:
Klik på Start->Kør skriv services.msc og klik OK.
Find tjenesten Print Spooler og sæt den til manuel i stedet for automatisk.
Prøv så at sætte den tilbage til automatisk bagefter

Er den på manuel så sæt den til automatisk istedet og se om det blot var det som gjorde problemet.
Avatar billede zond Nybegynder
09. december 2005 - 09:45 #4
Tak for jeres kommentarer.

Opsummering:
Jeg har vha. div. sites fundet frem til følgende:
Printer og drivere skal afinstalleres, og alle relevante entries i reg. databasen skal slettes.
Dette er gjort med cleanspl.exe fra windows toolkit.
Derudover er der det specielle ved nogle lexmark printerservere (som LEXBCES.EXE) at de gør printer spooleren afhængige af sig selv. Det vil altså sige at printer spooleren ikke kan starte op når LEXBCES.exe er afinstalleret.
Det er ordnet ved at reconfigurere spooleren så den kun er afhængig af "rpcss".

Jeg har stadig det problem, at når jeg vil installere printeren, så starter LEXBCES op og får installationen til at hænge. Hvis jeg forsøger at genstarte denne service advarer den mig om at spoolserveren´også vil blive stoppet (allerede afhængig igen).
Dette ignoreres og når servicen stoppes kommer installationen igang igen. Den får bare ikke lov at installere færdig, før den hænger igen, og så kan jeg ikke engang få den igang igen ved at stoppe lexbces.exe igen.

Hvis i har nogen ideer til løsningen er I selvfølgelig velkomne, men måske er vi ovre i en anden kategori end Virus...
Avatar billede zond Nybegynder
12. december 2005 - 13:56 #5
Jeg lukker spørgsmålet her...
Avatar billede zond Nybegynder
12. december 2005 - 13:57 #6
hmm
Avatar billede nva Praktikant
14. december 2005 - 07:57 #7
Du skal huske at acceptere svaret eller bliver spørgsmålet ikke lukket.
Avatar billede zond Nybegynder
13. juni 2006 - 02:03 #8
oprydning