Avatar billede holmmorten Novice
07. december 2005 - 23:43 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

Router eller Accesspoint

Hej eksperter

En kollega har bedt mig om at hjælpe med at opsætte et trådløst netværk for ham, hvilket jeg har prøvet et par gange.

Der er bare den hage, han bor i en forening, hvor de deler en 8mbit forbindelse fordelt af en router på loftet. Dette havde de også en anden gang, hvor jeg skulle sætte en router op, og det gav altså nogen problemer, da der skulle sættes en router efter en router.

Jeg spekulerede derfor på, om det ville være nemmere blot at bede ham købe et accesspoint. Vil det evt. være plug and play i sådan en situation.

Hvis det bare skal være et accesspoint havde jeg forestillet mig noget i retning af den her:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18513

Hvis det skal være en router havde jeg tænkt på den her:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18516

(jeg ved godt, at ingen af dem har vundet nogen skønhedskonkurrencer)..... :-D

På forhånd mange tak

Morten
Avatar billede jxhello Nybegynder
08. december 2005 - 09:52 #1
Umiddelbart ville (hvis det var mig) også "bare" vælge et AccessPoint. MEN...

Jeg ville nu alligevel undersøge muligheden for at opsætte en Router (med indbygget firewall) da din kollega så på denne måde vil få et sikkert netværk inden for hans dør.
Det er kan bedste (læs:sikker) løsning. Som det er nu kan alle PC´er vel se hinanden ?
Avatar billede holmmorten Novice
08. december 2005 - 10:16 #2
Lige nu kører han bare en kablet forbindelse til nettet. Det eneste han skal bruge det trådløse til er at kunne gå trådløst på nettet med hans bærbare.... han har vist kun den ene computer!!
Avatar billede jxhello Nybegynder
08. december 2005 - 10:47 #3
Så må svaret være "bare" at opsætte et accesspoint. Husk sikkerheden i Accesspoint, så andre ikke kan benytte denne.
Avatar billede jxhello Nybegynder
08. december 2005 - 10:48 #4
Og hvis din kollega benytter XP, så slå evt. Firewall til i XP.