Avatar billede samong Nybegynder
07. december 2005 - 08:20 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

PCI Express

Hey.

Overvejer at købe nyt grafik kort

Hvad port bruger PCI Express
Og skal der specielt bundkort til ?
Avatar billede huset Praktikant
07. december 2005 - 08:25 #1
PCI Express er afløseren til bussystemerne PCI og AGP som bruges til overførsel af data i bundkortet. PCI har traditionelt stået for data fra harddisk, lydkort, netkort og lignende, mens AGP udelukkende tog sig af data fra grafikkortet. Ulempen ved disse to systemer er deres begrænsede båndbredde; PCI kan kun transportere 133 MB pr. sekund, mens AGP ved 8X kan transportere lidt over 2 GB pr. sekund. PCI standarden har i årevis været presset til det yderste, og AGP vil nå sin grænse før eller siden. Derfor er PCI Express udviklet som en fælles afløser.
Med den nye standard kan mange enheder kommunikere med hinanden samtidigt, i modsætning til tidligere, hvor kun to enheder havde adgang samtidigt. Det er også muligt at tildele enkelt hardware flere kanaler, så der opnås højere båndbredde. Mindre krævende hardware vil køre med 1X, mens eksempelvis grafikkort laves til 16X. Dette vil også betyde at kortene fysisk skal have forskellige porte på bundkortet.
Avatar billede huset Praktikant
07. december 2005 - 08:26 #2
PCI Express er i modsætning til ISA, PCI og PCI-X baseret på en seriel arkitektur, hvilket betyder at for at danne et den simpleste 1x PCI Express slot vil man derfor blot skulle benytte 2 baner i begge retninger mellem slot og controller (4 i alt sammenlignet med 64 på 16x-PCIe-slots) - til gengæld skal disse baner have noget højere clockfrekvens for at opnå den samme båndbredde. Ydermere kan de enkelte PCI Express kanaler kombineres og skabe en endnu højere båndbredde til fx. grafikkort, der vil kræve mere end et 10/100 netkort.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. december 2005 - 10:51 #3
PCI Express grafikkort anvender PCI Express 16x port.

De kræver et bundkort med PCI Express 16x for at fungere.

Derfor, hvis du ikke har PCI Express på dit bundkort, så skal du ud over grafikkort også investere i et nyt bundkort.