Avatar billede yxos Nybegynder
06. december 2005 - 17:40 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

død pc

Min ene pc er død! Og jeg kan ikke finde ud af, hvad der er i vejen.
(Det er en pc som kun bruges til Server, så der er ikke de store krav til stor processor eller masser af RAM).

Symptom:
Når man tænder den, lyser den grønne "tændt" knap, samt HDD-lampen, men kun i ca. 10 sek. Så slukker den igen, og kun den grønne lampe lyser.
Den blinker også lidt i lampen på CD-rom'en
Jeg kan ikke afgøre om den laver noget på HDD'en.
Der er INTET på skærmen. Helt sort. Det er typen med en diode der lyser gult når den ikke får signal, og som skifter til grønt når den får signal.
Den får på intet tidspunkt signal!

Jeg har prøvet:

PSU: Jeg har prøvet at sætte en i fra en anden pc som virker. Det hjalp ikke. Jeg satte den så tilbage igen, og den virker stadig i den anden pc.
Jeg prøvede så at sætte PSU'en fra den første (døde) pc over i den anden, og der virker den fint.
Konklusion: PSU'en fejler intet.

Skærm:
Samme som for PSU. Begge virker på den anden pc, men ikke på den første "døde" pc.
Så det er heller ikke skærmen.

Mine "ekspertvenner" mente det måtte være bundkortet.
Jeg købte et helt nyt bundkort mage til. ASrock K7S41GX.
Ingen forskel. Stadig totalt død.

Ekperterne på banen igen: "Så kan det kun være processoren".
Indkøbt 1 stk ny processor: AMD-D-1800 * (Socket A) AMD Duron 1800 / 266FSB.
Stadig død. Faktisk endnu mere. Nu lyser HDD lampen slet ikke mere. Kun den grønne "tændt" lampe lyser, når jeg tænder pc'en.

RAM:
Der sidder pt. en 256mb DDR RAM klods i.
Jeg har testet den i den anden pc, som selv har 512mb i forvejen. Herved fik den anden så 768mb, så den virker altså.
Jeg prøvede også at sætte 512'eren i den "døde" pc. Heller ikke det hjalp.

Her står jeg nu. Jeg kan ikke finde på flere ting at teste/skifte, som giver mening.

Nogen go'e forslag ?
Avatar billede boxer Nybegynder
06. december 2005 - 18:16 #1
Powerknappen måske?
Jeg kan ikke rigtigt læse ud af dit spørgsmål om det kan være en mulighed.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. december 2005 - 18:41 #2
har du også skiftet kabler.?
(havde selv en fejl engang, hvor det viste sig at være et ide-rundkabel.)

og dette kunne være du vendt el. tilsluttet led´s forkert til strømknappen..??
Avatar billede yxos Nybegynder
06. december 2005 - 18:41 #3
Powerknappen er vist en integreret del af frontpanelet. Der går en del ledninger herfra;
Powerknappen, Reset-knappen, HDD-diode, Power-diode. De ender alle sammen i samme stik på bundkortet.
Jeg har udelukket powerknappen, fordi pc'en var "død" en morgen jeg kom ind til den. Den havde stået tændt hele natten. Der var altså ingen der rørte den, da den "døde".
Den er vist osse bare en on/off knap.
Den virker som sagt når jeg prøver at tænde pc'en. Se allerførste beskrivelse.
Den virker osse, når jeg holder den inde 6 sek, og herved "slukker" pc'en igen.
Avatar billede yxos Nybegynder
06. december 2005 - 18:43 #4
Jeg har skiftet kabler. Prøvet flere helt nye "lakridsbånd, og de vender rigtigt :-)
LED's: Jeg har lige prøvet at bytte om på Power og HDD ledningerne på bundkortet, hvilket så får den røde til at lyse som Power-on.
De sidder altså rigtigt. Jeg har også checket med manualen til bundkortet at de alle sidder rigtigt
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. december 2005 - 18:45 #5
på nogle bundkort, skal også vende rigtigt.

har du prøvet at ressete bios.??

siger den nogle beeps, hvis der ikke er ram i..?

Og hvad med grafikkort..??
Avatar billede yxos Nybegynder
06. december 2005 - 18:50 #6
Som sagt, jeg har udskiftet bundkort med ét nøjagtig mage til. Det virkede før, så jeg er ret sikker på at det sidder som det skal.

Den sigger ikke beep ved startop, hverken med eller uden RAM i
Avatar billede yxos Nybegynder
06. december 2005 - 18:50 #7
Der er intet grafikkort. Skærmen sidder direkte på bundkortet
Avatar billede yxos Nybegynder
06. december 2005 - 18:51 #8
Hvordan resetter man bios, hvis man ikke kan få liv i pc'en ?
Avatar billede yxos Nybegynder
06. december 2005 - 18:51 #9
bios'en burde være ok; helt nyt bundkort!
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. december 2005 - 18:52 #10
se i manu..

men der er sikkert en lille jumper tæt på battereit.. flyt den 1 pin, og tilbage igen, med en slukket pc..

btw.. har du overvejet at teste battereit..?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. december 2005 - 18:53 #11
kan du komme ind i bios.?

hvis.. så check om dit onboard grafikkort, er slået fra/til.??
Avatar billede master-lion Nybegynder
07. december 2005 - 00:29 #12
Har du prøvet at sætte en anden strømforsyning til??
Avatar billede master-lion Nybegynder
07. december 2005 - 00:43 #13
OK. PSU?? var ikke klar over at det var en strømforsyning....
Avatar billede yxos Nybegynder
07. december 2005 - 11:25 #14
Det hjalp at resette bios. Nu virker den igen.  Hvorfor, og hvorfor den havde samme symptomer med det GAMLE bundkort finder jeg aldrig ud af.

Bartfreak, points ?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
07. december 2005 - 17:55 #15
tak..O)
Avatar billede pillowcorp Nybegynder
12. august 2007 - 22:33 #16
Bartfreak jeg har næsten samme problem som Master-lion som du hjalp tidligere - Jeg har oprettet et spørgsmål til eksperten - måske havde du et bud.....