Avatar billede cozey Nybegynder
01. december 2005 - 21:18 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Tilslutte to computere.

Hej alle sammen.

Jeg sidder lige nu og forsøger at opsætte et hjemmenetværk.

Jeg har er nået så langt, at computere kan finde hinanden (er sammensluttet via en switcth). Når jeg fra den ene computer åbner den andens harddisk går det fint, men når jeg prøver den anden vej siger den at jeg ikke har rettigheder. og dermed "Adgang nægtet". Hvordan giver jeg rettigheder til andre computere? Og hvordan kan jeg evt. sætte en kode på computerne, så folk udefra ikke kan komme ind på vores computere?

På forhånd tak.

/Daniel
Avatar billede hanneman Nybegynder
01. december 2005 - 21:21 #1
det er enten windows firewall der blokerer eller hvis du har en anden firewall kan det også være den. Sørg for at windows firewall er slået fra, hvis du har en anden firewall kan du bede den om at tillade bestemte IP'er. Du skal bede den om at tillade Ip'en fra den PC du vil have netværk med.
Avatar billede cozey Nybegynder
01. december 2005 - 21:28 #2
Begge Firewalls er slået fra, så det er ikke problemet.
Avatar billede jokkejensen Novice
01. december 2005 - 21:34 #3
firewall skulle ikke blokere..

(formoder det er XP, og har kørt "guiden netværksinstallation" og givet mulighder for deleing)

Hop ind i mappeindstillinger i en vilkårlig mappe, gå ind i "vis" og fjern fluebenet i "brug simpel fildeling"..

Herefter har du flere "options" under mappe indstillingerne for deling..

opret en ny bruger i kontrol panelet med kodeord og brugernavn som ønsket..

Herefter skal du gå til mappen du ønsker at dele, vælge egenskaber ved højreklik og ind under "sikkerhed"...

tilføj bruger,Avanceret, søg nu, dobbeltklik på den ny oprettede bruger... og tilføj ham..

Herefter sætter du rettighederne... skrive eller læse bla bla bla..

Så skulle der være hul igennem..
Avatar billede cozey Nybegynder
01. december 2005 - 21:47 #4
Der er lige et par ting jeg er i tvivl om:

Den nye bruger, skal han være administrator, eller "limited"? og skal dette være på den computer, som er "låst"? Jeg synes bare at det lyder lidt mærkeligt, at jeg skal oprette en ny bruger på den computer.

på forhånd tak.
Avatar billede cozey Nybegynder
01. december 2005 - 21:55 #5
Det virker desværre ikke. Måske fordi at jeg finder selve computernavnet, og dermed ikke blot den mappe jeg har valgt at dele ...?
Avatar billede jokkejensen Novice
01. december 2005 - 22:19 #6
ja du skal tilgå det share ...

Kan du slet ikke komme ind og se hvilke shares der er ? altså ikek komme længere end at se computernavnet ?
Avatar billede boxer Nybegynder
01. december 2005 - 22:40 #7
Kig denne guide:
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/act_share.htm
Den indeholder også links til netværksindstillinger
Avatar billede cvpcpp Nybegynder
01. december 2005 - 22:51 #8
Har du delt mapper og filer på den utilgængelige harddisk ?
02. december 2005 - 07:04 #9
08. december 2005 - 11:16 #10
(Hvad endte denne tråd med?)
Avatar billede cozey Nybegynder
13. januar 2006 - 21:31 #11
Fandt det ikke ... men tak alligevel. ... læg et svar
Avatar billede boxer Nybegynder
13. januar 2006 - 21:49 #12
Løste vi ikke problemet, tager du bare pointene selv :o)
14. januar 2006 - 16:24 #13
(Samme herfra...)
Avatar billede cozey Nybegynder
14. januar 2006 - 21:29 #14
Okay, men tak fordi i prøvede.