Avatar billede fister9 Nybegynder
01. december 2005 - 15:36 Der er 7 kommentarer

Fejl på harddisk - hjælp til diagnosticering og udbedring

Hej alle jer eksperter!

Jeg har en Seagate Barracud 80 GB HD, som der tidligere har været Windows XP på.

Denne skulle formateres og herefter skulle windows XP lægges ind. Det kan jeg ikke få lov til! Installationsprogrammet begynder at hænge efter et stykke tid ved mappem WinSxS og efter et stykke tid meldes det at denne mappe ikke kan oprettes. Herefter kan man forsøge igen, eller trykke F3 for at starte forfra.

Historik:

Første gang jeg rebooter for at formatere og geninstallere, vælger jeg at installere på den partition der allerde er (der er også 8 mb plads der ikke er partitioneret), og den når til 20% under formatteringen, hvorefter programmet melder at der er en fejl med min disk. Og at jeg kan prøve at installere på en anden partition.

Så genstarter jeg og prøver igen. Samme fejl.

Herefter starter jeg forfra, sletter partitionen så der ikke er nogen, opretter en ny som fylder hele harddisken (undtagen 8 mb som ikke kan partitioneres). Herefter prøver jeg at formatere igen (jeg vælger den hurtige formatering hver gang). Det går galt ved 20% igen.

Så prøver jeg at sætte harddisken til min bærbare via et USB-kit. Har kan jeg godt ekspresformattere inde fra windows, men den fulde har jeg ikke prøvet. Jeg går ind i Powerquest Partition Magic for at undersøge disken nærmere, og her prøver jeg igen at slette de partitioner der er - dette kan ikke lade sig gøre og der opstår en fejl #10050 eller noget i den stil.

Efter at have konkluderet at der altså er noget i vejen med disken, valgte jeg at køre en fuld scandisk hvor der også skulle repareres de fejl der nu måtte være. Efter 2 timer var den færdig, men der var ingen rapport over om noget var blevet rettet. Så gik jeg ind i partition magic igen, og vupti - nu kunne jeg få lov at slette partitionen.

Glad som jeg var, skruede jeg nu harddisken i den stationære, lavede en ny partition og formaterede den. Nu skulle installationsprogrammet undersøge mine diske, og det blev der tygget noget på. Efter et stykke tid sagde windows at der var blevet udført vedligeholdelse på min harddisk, hvorefter windows startede og dét mener jeg ikke er normalt. Herefter startede jeg igen, formatterede, tjekkede diske (=ingen problemer) og påbegyndte selve installationen.

Og nu er vi så kommet til det egentlige problem som er nævnt i toppen...

Håber i kan hjælpe mig eller kender nogle gode, gratis diagnosticeringsprogrammer der kan gøre at min HD er værdig til en Windows XP installation.

På forhånd tak
Avatar billede off-line Nybegynder
01. december 2005 - 15:49 #1
Gå ind på HD producentens hjemmeside, og download et program, som kan tjekke din
HD for fejl, og eventuelt rette dem. Hvis din HD har klosterfejl, kan der ikke
installeres på den.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. december 2005 - 15:52 #2
Ps. Når du formaterer, så gør det rigtigt - ikke den hurtige.
Avatar billede halifax Nybegynder
01. december 2005 - 16:07 #3
Seagate diagnostic hedder seatool - link
http://www.seagate.com/support/seatools/
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2005 - 16:23 #4
Jeg ville downloade "Killdisk" http://www.killdisk.com opret en diskette og start mrd at køre killdisk på din genstridige harddisk. Killdisk nulstiller harddisken, alle data fjernes og herefter tror jeg du kan installere XP
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2005 - 12:20 #5
Stadig problemer ??
Avatar billede fister9 Nybegynder
23. juni 2006 - 23:19 #6
Hej jeg har faktisk glemt alt om spørgsmålet, og det beklager jeg. Ingen af jer løste dog problemet. Er det i mod ekspertens regler, hvis jeg beholder de 100 point og giver jer 50 point hver som belønning for jeres forsøg på at hjælpe?

Hvis det er ok må i gerne lægge et par svar så jeg kan få lukket spørgsmålet. Ellers tager jeg bare alle pointsne selv.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. juni 2006 - 23:59 #7
Nej det er bestemt ikke inod reglerne. Når ingen har løst dit problem, er der heller
ingen, som har krav på point. Hvis du vil give point for vores kommentarer, er det helt op til dig, hvad du vil give, du er ikke forpligtiget.