Avatar billede cayenne Nybegynder
30. november 2005 - 16:17 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Søg i data fra underformular, men få vist både over/underformular

Jeg har 2 tabeller. En med Lånere og en med Bøger med relation 1 til mange.
Jeg har en formular bestående af en overformular, der viser lånerens data og en underformular der viser de bøger han har lånt på en bestemt dato (Den samme person kan godt have flere udlån bestående af flere hold bøger).
Jeg vil nu via samme skærmbillede/overformular have en søgefunktion, der søger i titel på alle udlånte bøger.
Mine søgeresultater skal så præsenteres på nøjagtig samme måde som før, nemlig med de lånere der har lånt bogen (der kan være flere der har lånt samme bog), og deres udlån i underformularen.

Håber jeg har forklaret det ordentlig.
Avatar billede terry Ekspert
30. november 2005 - 18:28 #1
the way your forms are would require that you change the records source for the main form and also for the sub form.
At the moment, the record source is very likley just a table and the sub form is linked on the primary key/foreign key fields.
To "søge" on for example a title to a book woulæd first require that the main form shows the person who have borrowed the book, but it would also meabn that the sub form should only show that book and not all books which each person has borrowed.
Avatar billede cayenne Nybegynder
01. december 2005 - 08:46 #2
Ja, jeg har forsøgt med at skifte recordsource, men løb så ind i problemet med at hvis f.eks. en låner har lånt 3 bøger, så figurerer det samme resultat 3 gange.
Hvordan kan man skifte recordsource på både under og over formular og bibeholde linket ? Og kan man gøre det uden at kaste sig ud i en større omgang VB-kode?
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2005 - 10:15 #3
Hvis du kan få det til at fungere med at skifte recordsource, men den samme dukker op 3 gange, kan du så ikke vælge unikke poster i forespørgslens egenskaber!~)
Avatar billede cayenne Nybegynder
01. december 2005 - 10:47 #4
Mine formularer har 2 forskellige recordsources. Når jeg så søger i data fra underformular, kan jeg kun få det til at fungere hvis jeg søger i en forespørgsel, hvor data fra begge tabeller indgår og ved at udskifte recordsource på overformularen, men det betyder så også at posterne ikke er unikke, den pågældende post, som har bogen jeg søger jo også har andre bogtitler, som også skal vises fordi de er udlån samtidigt.
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2005 - 11:22 #5
Jeg tror jeg begynder at forstå din problematik!~)

Du kunne jo også lave din forespørgsel, så den bare finder de personer der har lånt bogen. Så vil du kunne få det til at fungere. Jeg regner med at det er en fortløbende formular, så du kunne lave en kombiboks ud for hvert navn, som så kunne vise den aktuelle persons udlån, hvis man ønskede det.
Avatar billede cayenne Nybegynder
01. december 2005 - 11:29 #6
Njaa, for jeg skal jo søge på titel........brugeren ved jo netop ikke hvem låneren er. (Men man skal selvfølgelig også kunne søge på låner, hvilket ikke er noget problem, da de data hører til overformularen).
Jeg er bange for at jeg på en eller anden måde skal lave en sql-søgning først på titel i udlånstabellen og så bagefter en sql, der udvælger den første søgnings id numre i lånertabellen og så udskifte recordsource....Havde bare håbet på noget mere simpelt :o)
Avatar billede terry Ekspert
01. december 2005 - 19:30 #7
if you can send me your dB then I will see if I can put something together for you
eksperten@NOSPAMsanthell.dk

remove NOSPAM
Avatar billede cayenne Nybegynder
02. december 2005 - 11:12 #8
Hej Terry
Tak for tilbuddet, men jeg tror, at jeg forsøger at løse det selv på den langhårede måde. Havde nok mest håbet på at der lige var en åbenlys løsning, jeg helt havde overset :o)
Avatar billede cayenne Nybegynder
02. december 2005 - 11:13 #9
Jeg lukker spørgmålet. Tak for hjælpen.