Avatar billede perj Nybegynder
30. november 2005 - 10:59 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

GPS problem

Måske forkert kategori, men forsøger.
Er der nogen der ved om der for øjeblikket er nogle aktive GPS sasattelitter.
Avatar billede inglenook Praktikant
30. november 2005 - 11:32 #1
Ja, mange. Alle nye smarte navigations systemer bruger dem til at udregne position.
Avatar billede perj Nybegynder
30. november 2005 - 11:37 #2
Jeg sidder netop med 2 forskellige nye smarte (Garmin), som kunne i går, men ikke i dag. Tjekkede så min gode gamle og driftsikre ude i carporten, som viser 0 sattelitter. Det er lidt underlig ikke?
Avatar billede inglenook Praktikant
30. november 2005 - 11:46 #3
joh...., har de fri udsigt til satellitterne ? (de vil ikke virke korrekt indedoers). Hvis du koerer i taet bebyggelse (hoejhuse etc.) kan de ogsaa gaa doede et oejeblik.
Avatar billede perj Nybegynder
30. november 2005 - 11:49 #4
Mit spørgsmål går mere på om nogen ved om der er aktive sattellitter nu? eller om der er et sted på nettet man kan det.
Avatar billede hastek22 Nybegynder
30. november 2005 - 11:51 #5
Jeg har lige nu kontakt til 7 satelitter. Jeg sidder indenfor og min GPS antenne ligger i et vestvendt vindue.
Avatar billede perj Nybegynder
30. november 2005 - 12:18 #6
>hastek22. Jeg havde også fuld skrald på i går, så derfor er det lidt underligt, at jeg ikke kan se nogen i dag. Jeg måler omkring Viborg.
Avatar billede hastek22 Nybegynder
30. november 2005 - 12:34 #7
Jeg sidder i Varde og har ganske kraftige signaler fra 5/6 sattelitter.
Hvor vi er henne i DK er dog relativt ligegyldigt, det er mest som inglenook tidligere nævner at der er frit udsyn mod himlen - primært i sydlig retning, da de fleste satteliter befinder sig i den retning.
Avatar billede perj Nybegynder
30. november 2005 - 12:48 #8
Synes nok jeg kender lidt til de udsving der kan være på signalerne. Jeg har kørt med en VDO 4000 i min bil i ca. 8 år nu. Den har stort set aldrig svigtet, men bare den kan "SE" tre satellitter kan den jo fortælle hvor man er. Den Garmin I3 jeg sidder med lige nu her på min "pind", kan ikke se nogen satelliter i dag, men på nøjagtig samme sted, kunne den i går. Har så forsøgt med en anden, som heller ikke kan i dag. Jeg går så ud i min bil, og sætter VDO'en til at vise mig antal sallitter, og her er det at den viser "0 satelliter". Plejer at vise fuld skrald - husker ikke om det er 7 eller 9.
Avatar billede hastek22 Nybegynder
30. november 2005 - 13:37 #9
Ja så er mit bedste bud at der lokalt er noget der forstyrrer modtagelsen af GPS signalet. Forstået på den måde at der er en elektronisk støjkilde der gennererer støj på samme FRQ som GPS signalerne sendes på.
Avatar billede perj Nybegynder
31. december 2005 - 14:21 #10
Har nu afprøvet GARMIN nüvi (med indbygget antenne http://www.garmin.dk/products/description/5/2432/) fra samme punkt. Super god. Altså er der stor forskel på de forskellige modeller.

Kom venligst med et svar.
Godt Nytår.
Avatar billede inglenook Praktikant
31. december 2005 - 14:28 #11
ingen point til mig, ellers tak.

Godt Nytaar !
Avatar billede perj Nybegynder
13. februar 2006 - 22:47 #12
Ville ellers gerne have afleveret nogle point, men lukker sp. nu.
Avatar billede hastek22 Nybegynder
15. februar 2006 - 14:41 #13
Helt iorden med mig.