Avatar billede mborg Nybegynder
29. november 2005 - 16:16 Der er 6 kommentarer

Hvordan fjerne jeg skrivebeskyttelse fra regneark i VBA-kode?

Hej der!

På et givent regneark har jeg i egenskaber markeret at regnearket altid skal åbnes skrivebeskyttet. Herved har jeg mulighed for at dele arket mellem flere brugere, uden at de får at vide at andre benytter arket.

Jeg er nu interesseret i, at i selvsamme ark at lave en vba-kode der kan fjerne skrivebeskyttelsen midlertidigt, mens evt. rettelser indføres, og herefter tilføje skrivebeskyttelsen igen.

Dvs. en enkelt bruger må rette i arket, og for resten af brugerne skal arket åbnes skrivebeskyttet.

Er der nogen der kan hjælpe??

Mvh M
Avatar billede darth-domino Nybegynder
29. november 2005 - 16:23 #1
Her:
ActiveSheet.Unprotect ("DIT PASSWORD")
Avatar billede mborg Nybegynder
29. november 2005 - 16:30 #2
Jeg har ikke password-protected regnearket, da jeg ikke ønsker at brugerne skal spørges om password når de åbner regnearket, men bare at det automatisk åbnes skrivebeskyttet.
Avatar billede bak Seniormester
29. november 2005 - 16:57 #3
Denne kode ændrer accessmode

Sub RWAccess()
ActiveWorkbook.ChangeFileAccess xlReadWrite
End Sub
Avatar billede stewen Praktikant
30. november 2005 - 08:33 #4
Ved godt at du spørger til VBA - derfor også bare til din information:

Excel (2003) har en indbygget funktion/knap du kan lægge i værktøjslinien, som skifter status skrivebeskyttet til/fra...
Avatar billede mborg Nybegynder
02. december 2005 - 11:23 #5
Så er jeg tilbage :D

Jeg har prøvet mig med ActiveWorkbook.changefileaccess xlReadWrite - men så kommer der en meddelse op om at filen er låst af anden bruger, og når arket gemmes, så kommer den frem med at filen allerede eksisterer og om man er interesseret i at gemme en kopi.

Jeg vil helst undgå alle disse alert, er det muligt?
Avatar billede stewen Praktikant
11. juni 2007 - 19:54 #6
lukketid