Avatar billede jr_no1 Nybegynder
29. november 2005 - 12:49 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Baggrundsbillede og fil størelse

Hej

Jeg skal lave et excell ark, hvor i en bruger har mulighed for at skrive sit navn (og andre personlig oplysninger) og derefter vælge forskellige muligheder i drop down bokse. På baggrund af valgene skal der laves diverse udregninger.

Mit problem består i at jeg skal have det til at ligne et bestemt webinterface, og derfor er jeg nødt til at bruge et baggrundsbillede (som mere eller mindre er et screendump fra webinterfacet). Dette screendump (jpg.) måler i formatet 928x988 pixels og fylder 20,9 KB.

???

Når jeg gemmer filen fylder den pludselig 7.5MB. Hvorfor sker det? Og kan det undgås?

???

NB. I det brugeren skal udfylde celler, og der skal laves udregninger med dataene er det ikke en mulighed at kopiere celler som billede.

Håber der er nogen der kan hjælpe. Jeg er villig til at give maximum point, da jeg sidder med en stor kunde i den anden, og det er vigtig for mig at få løst denne opgave...
Avatar billede overchord Nybegynder
29. november 2005 - 13:22 #1
Billeder vil altid banke stoerrelsen paa et excel ark voldsomt opad - mig bekendt er der ikke nogen "workaround" til dette.
Jeg har tidligere forsoegt at linke til et billede paa en webserver ved at taste URL ind i filstien, men billedet laegges stadig ind og foroeger storrelsen paa regnearket voldsomt :-(
Stoerrelsen paa et regneark foroeges ikke naer saa meget naar man laegger et billede ind ovenpaa cellerne - det er kun naar man saetter ind som baggrund det gaar virkeligt galt. Men det kraever at du begynder at laegge kontroller ind ovenpaa som evt er forbundet til celler i et andet ark hvor beregninger foretages.
Avatar billede bak Seniormester
29. november 2005 - 14:01 #2
Prøv lige at lave billedet om til en BMP, og check om det samme sker.
Avatar billede jr_no1 Nybegynder
29. november 2005 - 14:16 #3
Det var IKKE det svar jeg ville høre :(

Jeg ville have hørt noget i retning af... Du skal bare lige klikke dér, dér og dér - VUPTI problem solved.

Sådan er livet (med microsoft) nu engang - Jeg finder en anden løsning! Tak for din kommentar, selvom den desværre kun bekræftede min egen formodning.
Avatar billede jr_no1 Nybegynder
29. november 2005 - 14:19 #4
bak> Samme problem
Avatar billede bak Seniormester
29. november 2005 - 15:45 #5
ok, det sker bare ikke hos mig..
Avatar billede jr_no1 Nybegynder
29. november 2005 - 15:54 #6
Lyder mærkeligt. Du har ikke problemet med bmp filer, har du det med jpg og andre filer ???
Avatar billede bak Seniormester
29. november 2005 - 16:35 #7
Jeg har nu prøvet med en større fil og så sker det også for mig.
en tom excelfil med baggrundsbillede bliver ca. lige så stor som hvis man konvereter jpg-billedet til BMP, hvilket er hvad jeg tror der sker internt i filen (altså en konvertering til bmp)
Avatar billede jr_no1 Nybegynder
29. november 2005 - 22:29 #8
Det lyder unægteligt meget sandsynligt. Og desværre er det en løsning som jeg kan bruge til lige præcis så meget som der står imellen disse anførselstegn " ".

Jeg har besluttet at gå andre veje, og derfor er det ikke længere interessant for mig at finde en workaround.

Men tak for forsøgene :o)