Avatar billede soylant Nybegynder
26. november 2005 - 08:56 Der er 4 kommentarer

Clone harddisk

Hej all på Eksperten..

Jeg står med en CNC styret maskine der køre Windows NT som er begyndt at låse engang imellem, jeg har fundet ud af at der er fejl på hardisken, det eneste makinen er udstyret med er et floppy drev, der er hverken cdrom, bundkortet i maskinen er af meget ældrer dato og kan ikke se harddiske over 8Gb, jeg har prøvet at lede efter en BIOS updatering der til, men efter som det er et speciels industri bundkort der laves specielt til den slags CNC maskine er det ikke muligt, så jeg har fundet en brugt 6Gb harddisk.
Jeg har taget den harddisk ud der sad i maskinen samt den nye jeg har fundet og sat det i min XP hjemme maskine derefter har jeg installeret Norton Ghost for at forsøge at clone disken til en anden, Men så er mit spørgsmål som måske er lidt dumt, den harddisk der sad i maskinen har en masse dårlige sectore som gør at den låser hele tiden, hvis jeg så cloner disken  cloner jeg så de dårlige sectore med og dermed for den samme fejl på den nye disk??

for et stykke tid siden havde jeg den ude og scannede den igen med Windows XP som også reparede en masse og den kørte derefter fejlfrit et stykke tid, men er begyndt igen.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
26. november 2005 - 09:00 #1
Hvis du kloner en harddisk vil der selvfølgelig komme til at mangle data da de defekte sektorer jo i sagens natur ikke kan læses.
Avatar billede soylant Nybegynder
26. november 2005 - 09:09 #2
Hej..
ja ok det kan jeg godt se, som jeg skrev tidliger har jeg prøvet at sætte disken i min XP maskine og scannet den igennem XP reparede en masse den gang og den kørte fejlfrit i et stykke tid, er der noget med at XP flytter data og skriver 0 til de dårlige sectore?
er lidt desperat da det er en utrolig vigtig maskine, hvad nu hvis jeg prøver at reparere igen med XP og derefter måske prøve at lave et image af disken, tror du det vil virke, eller er jeg langt ude nu
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
26. november 2005 - 10:06 #3
Du skal ud og lave en bit-stream kopi, for at gå sikker.
Linker her til en artikel om den slags. Der henvises til forskellige programer.
http://eksperten.dk/artikler/685
Avatar billede soylant Nybegynder
26. november 2005 - 15:26 #4
jeg kan ikke se artiklen...er det fordi man skal købe den??