Avatar billede qanza Nybegynder
25. november 2005 - 20:10 Der er 19 kommentarer

Driver til Asus p4sd-la bundkort

Hej..

Er der nogen som ved hvor jeg kan finde driver til mit asus bundkort, syntes selv at jeg har kedt overalt, men uden held, selv på asus egen hjemmeside er der ikke noget...
Avatar billede strych9 Praktikant
25. november 2005 - 20:19 #1
Det skulle vel ikke være et OEM bundkort?
Altså, er det i en mærkevare maskine som feks HP eller Dell eller lignende? Hvis ja, hvilken?
Avatar billede strych9 Praktikant
25. november 2005 - 20:20 #2
faktisk ja, så er det et OEM bundkort siden det slutter på -LA
hvilken maskine er det du har?
og du kan godt glemme at finde det på asus hjemmeside iøvrigt.
Avatar billede qanza Nybegynder
25. november 2005 - 20:25 #3
ja du har ret det er en hp pavilion a339.dk.. men hvad skal jeg så gøre?
Avatar billede strych9 Praktikant
25. november 2005 - 20:45 #4
Den kan jeg klare.. men hvad mangler du lige præcist drivere til? lyd? grafik? chipset? andet?
Avatar billede qanza Nybegynder
25. november 2005 - 20:46 #5
Det lyder godt... Det er det til det hele faktisk-lyd,usb,chipset.. Hvis det er muligt?
Avatar billede strych9 Praktikant
25. november 2005 - 20:51 #6
Jeg kan i hvert fald forklare dig måden at få samtlige drivere på.
Ser du, HP sælger maskinerne med XP home præinstalleret som du ved, men de har faktisk også driverne på website selv om det er lidt indirekte.

Den her model er lavet i efteråret 2003, og HP laver driverpakker som indeholder drivere til alle det kvartals modeller.
Så du går til www.hp.com, og skriver fall 2003 nede i søge boksen til højre.
Så kommer der nogle søgeresultater med nogle "Original driver collections". Dem skal du downloade. Så hvis du tager feks original sound driver collection, så kan det godt være at der er 5 drivere i den, men en af dem er altså den rigtige. =)

Du kan prøve at bruge Everest fra www.lavalys.com til at finde ud af hvilken hardware det er hvis du er i tvivl. Og så fat mod! det kan sagtens lade sig gøre hvis du har lidt tålmodighed. =)
Avatar billede strych9 Praktikant
25. november 2005 - 21:09 #7
hmmm noget ret sært her.
Pavilion a339.dk ser ifølge de specs jeg har ud til at have et MSI MS-6577 motherboard.

Det stemmer ikke overens. Er du sikker på at det er p4sd-la? og at det er a339.dk? En af delene tror jeg umiddelbart er forkert.
Står der systemnummer DT143A på bagsiden af den?
Avatar billede qanza Nybegynder
25. november 2005 - 21:18 #8
Hmm... jeg er næsten 80% sikker på, at det er rigtigt.. og ja, der står DT143A på bagsiden af den... Har du så en anden løsning, for kunne ikke helt få det andet til at virke..
Avatar billede strych9 Praktikant
25. november 2005 - 21:22 #9
hmm check lige med Everest fra www.lavalys.com
Se efter hvilket chipset der sidder i.
MSI MS-6577 = Intel 845GE chipset
p4sd-la = Intel Springdale GMCH

Du har ikke skiftet motherboard i den vel? og den har ikke haft nogen tidligere ejer?
Avatar billede qanza Nybegynder
25. november 2005 - 21:30 #10
Nej, motherboardet er aldrig blevet skiftet... Og jeg er den eneste som har haft den.. Og må ærligt indrømme, at jeg overhovedet ike kan finde rundt i lavalys.com.. har du mulighed for at se, hvilket chipset det er? Det ville virkelig være dejligt!..
Avatar billede strych9 Praktikant
25. november 2005 - 21:33 #11
Tjoh, mine specs siger jo at det er et MSI MS-6577 motherboard med Intel 845GE chipset... Men det kan være forkert hvis du siger det er et Asus, så det er jeg virkelig opsat på at få opklaret.

http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en
Click here to download EVEREST Home Edition now for free (står lige ved siden af billedet)
Avatar billede qanza Nybegynder
25. november 2005 - 21:58 #12
Jo, du har ret.. Det er sgu en MSI-6577.. så kan jeg bare gå ind på msi`s hjemmeside? tror du ikke??
Avatar billede strych9 Praktikant
25. november 2005 - 21:59 #13
nope, for det er stadig OEM, og det er samme historie som med ASUS boardet, men nu skal jeg hjælpe dig lidt mere klart og tydeligt med driverne.
Giv mig lige lidt tid.
Avatar billede strych9 Praktikant
25. november 2005 - 22:06 #14
Grafikkort: Intel Extreme Graphics Controller
Chipset: Intel 845GE
Lyd: RealTek ALC 650
Netkort: RealTek RTL8101L
Avatar billede strych9 Praktikant
25. november 2005 - 22:20 #16
Din netkort driver, for at tage den som eksempel, ligger nu i C:\HP\Drivers\LAN\Realtek\

Så går du til enhedshåndteringen på computeren (højreklik 'denne computer', vælg egenskaber. Gå til fanebladet hardware og klik enhedshåndtering).
Dernæst højreklikker du netkortet og vælger opdater driver
Du vælger at installere driveren fra en liste
Så vælger du ikke at søge og selv bestemme hvilken driver du vil installere
Så vælger du at du har en diskette, og klikker Gennemse, og så finder du folderen C:\HP\Drivers\LAN\Realtek\

Følg samme princip med de andre 4.

Din chipset driver kommer til at ligge i C:\HP\Drivers\Chipset\865\

Spørgsmål? Så kom bare med dem. Jeg _ved_ at dette her virker hvis det gøres korrekt.
Avatar billede qanza Nybegynder
25. november 2005 - 22:36 #17
Du er fandme en guttermand:D Jeg er lige gået i gang med at hente det hele, så gier jeg dig lige lidt respons på hvordan det går.. men foreløbig mange tak:)
Avatar billede qanza Nybegynder
25. november 2005 - 23:04 #18
okay.. nu har jeg lige et mindre intelligent spørgsmål! når man er i enhedshåndtering og skal erstatte sit chip-set, hvad hedder det så derinde? f.eks. computer eller styresystemer... eller hvad? håber du forstår..
Avatar billede strych9 Praktikant
25. november 2005 - 23:06 #19
hmm næh det er egentlig et godt spørgsmål.
Jeg mener den hedder noget med smbus controller, eller bare noget med smbus.