Avatar billede stefan_v Nybegynder
24. november 2005 - 15:11 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Netværksproblemer på 2000 netværk

Hej
Jeg har et netværk med cirka 25 pc'ere tilkoblet en 2000 Domain Controler. Alle klienter har virket fint i flere år, men i går begyndte én af klienterne at klage. Klienten er en bærbar Dell-maskine med fuldt opdateret Windows XP SP2.

Her er hvad den gør (eller ikke gør...)
Ved opstart er der ingen problemer. Alle netværksdrev tilkobles fint, maskinen kommer fint på nettet Internet og internt), men efter x minutter er der et eller andet der svigter. Netværksdrev vises fint i explorer, men åbnes de - vises ingen filer (?). De er ikke slettet, men vises bare ikke på klienten.

Det er ikke længere muligt at gå på nettet, med den mærkværdige undtagelse af Skype, som virker fint.

Ved test på med Ping til diverse servere er der intet svar.
Ved test med ipconfig /renew, returneres fejl: DHCP-serveren kan ikke findes.

Genstartes computeren (klienten) virker alt igen - for en stund.

Som en side-note kan siges at klienten har en VPN-klient installeret, men denne er ikke connected. Og det skal siges at der også over VPN har været lignende problemer (ikke alle filer forsvandt fra netværksdrev, men nogle gjorde...)

Andre klienter på netværket, med samme konfiguration, har ingen problemer.
Havde en mistanke om opbrugte licenser på serveren, men heller ikke her er der noget galt.

Håber der sidder én derude med det gyldne svar på den her ret mærkelige problemstilling.

Tak.

Stefan
Avatar billede foralias Praktikant
24. november 2005 - 15:18 #1
Jeg tør ikke komme med et kvalificeret bud.
Blot fortælle dig at XP er meget mere kritisk overfor DNS opsætningen end win2k er.

Det kunne måske ligge heri.
Avatar billede serverservice Praktikant
24. november 2005 - 15:26 #2
Det lyder mere som et hardwareproblem et sted , da fejlen betyder at der ikke er adgang til dhcp - måske en dårlig forbindelse til en switch hvis det er flere computere hvor fejlen er ?
hvis det er en enkelt pc kunne det være netkort eller kabel...- afvis hvis jeg tar fejl
Avatar billede stefan_v Nybegynder
24. november 2005 - 15:48 #3
>dannyboyd
Tak for tippene - Jeg har testet kabel og switch og så har jeg lige fået lidt ekstra info:
Der er endnu en maskine, som har samme problem (en IBM-bærbar med samme konfiguration).

Tror det er på serveren :-/
Avatar billede anlsoft Nybegynder
24. november 2005 - 17:54 #4
Som standard er xp sat til med at den er masterbrowser, det er jo serveren der skal styre det, så derfor skal alle maskiner der sættes til have den tjenste slået fra..
Avatar billede stefan_v Nybegynder
24. november 2005 - 18:07 #5
>anlsoft
Masterbrowser? Den bliver du vidst nødt til at uddybe lidt :)
Avatar billede anlsoft Nybegynder
25. november 2005 - 23:08 #6
Masterbrowser finder du under kontrolpanel, administration, tjenster. derinde finder du et punkt der hedder "computerbrowser", den skal være deaktiveret på alle maskiner på nær på domænekontrolleren.
Avatar billede anlsoft Nybegynder
25. november 2005 - 23:09 #7
For at det hele virker korrekt, skal du slukke alle maskiner, genstart serveren. derefter skulle alt køre perfekt
Avatar billede serverservice Praktikant
27. november 2005 - 09:45 #8
Prøv at skifte netkortet - det er oftest skyld i netværksinterrupt
Avatar billede stefan_v Nybegynder
27. november 2005 - 12:39 #9
> dannyboyd
Måske netkortene, men jeg tror det ikke da der nu er to maskiner der har samme problem. Desuden er det ikke helt nemt bare at udskifte netkortene i bærbare :-/

Jeg vender lige tilbage i morgen med en update, når jeg ved hvordan de (maskinerne) har opført sig i weekenden.

Indtil videre tak for jeres input.
Avatar billede serverservice Praktikant
25. januar 2006 - 17:27 #10
nå vidste ikke det var bærbare , men kunne du evt. prøve med et indstikskort så - hvis du har et ...pcmcia
Avatar billede stefan_v Nybegynder
24. februar 2006 - 10:00 #11
Som tak for hjælpen deler i, i porten.
Problemet lå dog i en fejlagtig opsætning af VPN-programerne... Disse blev geninstalleret og alt køre, som det skal.

Undskyld den sene tilbagemelding og mange tak for hjælpen.

/Stefan